Carl is een online marketeer met focus op zoekmachine marketing bij het Belgische digital performance marketingbureau FairEtail. Van jongs af aan gepassioneerd door consumer technologie en sinds zijn eerste job bij Produpress (uitgever auto magazines) ook door de automobielindustrie. In zijn studententijd schreef hij geregeld voor BelgianCowboys, nu blogt hij sporadisch op DutchCowboys.nl
Uit een onderzoek van Greenberry en het Tijdschrift voor Marketing bleek dat auto’s een geliefdkoost gespreksonderwerp vormen in de sociale media. Elke dag zeggen Nederlanders gemiddeld 5.300 keer iets over automerken. BMW blijkt het meest besproken merk met dagelijks vierhonderd vermeldingen, terwijl Mazda het meest positief wordt besproken, gevolgd door Chrysler, Alfa Romeo, Subaru en Hyundai. Vooral de introductie van nieuwe Mazda modellen (CX serie, MX serie, …) werden erg positief ontvangen op de sociale media.
Het digitale communicatiebureau Greenberry kwam tot die conclusie na analyse van zowat 1 miljoen berichten op sociale media in vier maanden tijd. Niet alleen sociale netwerken als Facebook, Hyves of Twitter maar ook verschillende weblogs en fora werden onder loep genomen. Het onderzoek toonde aan dat in de periode tussen 1 januari tot 1 mei 2012 het woord ‘auto’ zo’n 354.000 keer werd vermeldt; zo’n 3.000 berichten per dag. Hierbij ging de meeste interesse uit naar luxemerken als Audi, BMW, Ferrari, Lamborghini en vreemd genoeg ook Volkswagen…
De analyse toonde aan dat de merknaam werd genoemd bij 22% van de berichten waarin gesproken wordt over een auto. Andere berichten (het overgrote gedeelte) was niet gerelateerd aan automerken; de rol van merken in de online conversaties blijkt dus niet zo bijzonder groot. Verder schoof de analyse naar voren dat BMW de lijst aanvoert als merk met het grootste aantal berichten. Er werden namelijk zo’n 50.000 berichten geplaatst in een periode van vier maanden oftewel een slordige 419 berichten per dag! Hierbij viel op te merken dat er meer werd getwitterd over Volkswagen dan over BMW
Het onderzoek downloaden kan je ‘hier‘.
Verder lezen over Auto
Automotive04.12.2024
Verkeershufters trekken zich echt wat aan van brief politie
Automotive03.12.2024
Automerk Jaguar is niet wat het was: maar is dat slecht?
Automotive26.11.2024
Er komt een elfde Formule 1-team bij in 2026
Automotive15.11.2024
De mooiste auto’s uit de geheime collectie van Alfa Romeo
Gadgets13.11.2024
Waarom je Spotify Car Thing niet moet weggooien
Automotive09.11.2024
Abarth 600e: is de elektrische schorpioen zijn logo waard?
Automotive30.10.2024
Lancia herpakt de rallygeest met Lancia Ypsilon Rally 4 HF
Automotive24.10.2024