Heineken Ignite: interactieve bierflesjes

Vorig artikel Volgend artikel

Bierflesjes die reageren op proosten en 'meedansen' met de dj: Heineken introduceerde een interactieve bierfles op 10 april tijdens de Milan Design Fair 2013. De Heineken Ignite is uitgerust met 8 LED-lampjes, een 8-bit microprocessor, een bewegingsmeter een draadloze ontvanger. Het resultaat: bierflesjes die oplichten wanneer je drinkt en slapen wanneer ze op de bar staan. Bij voldoende decibels, flikkeren ze mee met de muziek. 

De flesjes kunnen ook op afstand worden bediend of zo geprogrammeerd worden dat ze reageren op specifieke geluidssignalen. In de überhippe Salone Internazionale del Mobile gingen 200 stuks rond. Het nieuwe model flesje bestaat uit twee delen, zodat de technologie in de bodem makkelijk opnieuw gebruikt kan worden.

Heineken gebruikte voor het ontwikkelingsproces de Spark-methodologie van Tribal DDB. Spark is geliefd bij startups en creëert een rappe doorlooptijd van idee tot en met product. De slimme fles kwam in tien weken tot stand.

De introductie van de 200 flesjes in Milaan was een test. Naar verluidt gaat Heineken de Ignite daadwerkelijk introduceren, maar waar, hoe en voor welke prijs, is nog niet bekend. We moeten dus nog even wachten om te ervaren of de tech in de fles het bier ook opwarmt. Is toch een cruciaal punt.

Karina Meerman

werkt sinds 1999 als freelance journalist en tekstschrijver voor customer media en B2B. Noemt zich tegenwoordig ook 'storyteller' omdat het hip is, maar...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies