Video15.07.2013

Audiam: nieuwe manier voor muzikanten om geld te verdienen met YouTube


audiam-nieuwe-manier-voor-muzikanten-om-.jpg
audiam-nieuwe-manier-voor-muzikanten-om-.jpg

Één van de grootste problemen voor YouTube is nog steeds het bijhouden van alle filmpjes die online worden geplaatst op de website: door de grote hoeveelheden filmpjes die elke dag worden geplaatst, is het lastig om in de gaten te houden of er auteursrechtelijk beschermd materiaal tussen zit. Dit is vooral een probleem voor minder bekende artiesten die geen grote platenmaatschappij hebben om dit in de gaten te houden. De New Yorkse startup Audiam vult dit gat perfect op

Volgens Businessweek heeft Audiam onlangs een test afgerond met Scott Schreer, een muzikant die meer dan 1700 instrumentale tracks heeft geschreven die hij gelicenteerd heeft aan film- en tv-producenten. Dankzij Audiam ontvangt Schreer toch nog 30.000 dollar per maand, waarvan 25 procent voor Audiam is. Volgens de oprichter van Audiam, Jeff Price, zal het bedrijf handelen als een tussenpersoon tussen kleinere artiesten en grote bedrijven als YouTube, om ze te helpen geld terug te krijgen waar ze wel recht op hebben.

Deze maand zal de dienst live gaan in de Verenigde Staten: andere landen zullen snel gaan volgen. Het bedrijf scant video’s met YouTube’s content ID-software waardoor ze snel kunnen achterhalen of er bekend materiaal te vinden is. Vervolgens zorgt YouTube eervoor dat er advertenties in de video verschijnen, zodat de inkomsten hiervan naar Audiam gaan. Hoewel niet elke artiest er zoveel voordeel uit zal halen als Schreer, zijn alle beetjes toch weer meegenomen.

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

Verder lezen over Muziek

Na wetenschappers nu ook AI-brandbrief vanuit muziekindustrie

Billie Eilish, CAKE, J Balvin, Imagine Dragons, Jadakiss, Katy Perry, Kim Petras, Pearl Jam: allemaal staan ze op een brandbrief tegen AI. Kunstmatige intelligentie maakt veel mensen in vooral de creatieve industrie bang...

Online03.04.2024

Na wetenschappers nu ook AI-brandbrief vanuit muziekindustrie

​Zoveel verdient een artiest met spatial audio op Apple

Apple Music heeft van alle muziekstreamingdiensten de meeste opties voor audio. Je kunt lossless luisteren, maar ook spatial. Die laatste categorie zou Apple duidelijk wat groter willen maken: het biedt artiesten zelfs m...

Online23.01.2024

​Zoveel verdient een artiest met spatial audio op Apple

Top 2000: elke jaar dezelfde oude liedjes? Of toch niet?

Het is dit jaar alweer de 25e editie van de Top 2000. Al jaren verreweg de baas van alle ‘lijstjes’ die aan het eind van een jaar samengesteld en gepresenteerd wordt. In tegenstelling tot veel andere eindejaarslijste...

Entertainment25.12.2023

Top 2000: elke jaar dezelfde oude liedjes? Of toch niet?

Fijne kerstdagen! Dit wordt nu het meest geluisterd op Spotify

Het is kerst! Fijne feestdagen! Wist je dat naast de decembermaand 26 november de dag is waarop de meeste kerstmuziek wordt afgespeeld? En dat de zondagen vooral populair zijn als het gaat om kersthits luisteren? Spotify...

Entertainment25.12.2023

Fijne kerstdagen! Dit wordt nu het meest geluisterd op Spotify

​Taylor Swift is TIME Person of the Year: 5 redenen waarom

Ze is de strijd aangegaan met Spotify, ze neemt zelf gewoon haar oude albums opnieuw op omdat een ex-manager de rechten kocht, ze weet hele volksstammen jonge mensen te inspireren en zelfs op datingapp Tinder is de meest...

Entertainment07.12.2023

​Taylor Swift is TIME Person of the Year: 5 redenen waarom

AI en muziek: wat artiesten doen met kunstmatige intelligentie

Er zijn weinig haat-liefde-verhoudingen zo duidelijk als bij kunstmatige intelligentie en muziek. Enerzijds zorgt het ervoor dat artiesten keihard worden genept, anderzijds zien we ook dat muziek juist mogelijk wordt doo...

Online03.12.2023

AI en muziek: wat artiesten doen met kunstmatige intelligentie

Spotify Wrapped 2023 staat erop: bekijk nu jouw favorieten

Spotify Wrapped staat erop! We hadden al verwacht dat hij een dezer dagen zou komen en nu kun je het bekijken. Op Spotify kun je er ook bijna niet omheen: op de voorpagina staat een groot blok met Wrapped, maar er is zel...

Entertainment29.11.2023

Spotify Wrapped 2023 staat erop: bekijk nu jouw favorieten

​Wanneer verschijnt Spotify Wrapped 2023?

Spotify is al aan het teasen, dus het kan niet lang meer duren voordat Spotify Wrapped verschijnt. Het jaar 2023 is al bijna voorbij, en we weten dat Spotify niet tot 31 december 23:59 uur wacht tot het vaststelt welke m...

Entertainment29.11.2023

​Wanneer verschijnt Spotify Wrapped 2023?

Verder lezen over YouTube

10 populaire wetenschap-YouTubers die je zeker moet volgen

De ruimte, gekke experimenten, de natuur, het menselijk lichaam: wetenschap is fantastisch. Gelukkig zijn er heel veel YouTube-kanalen die de populaire wetenschap nog populairder maken. We noemen 10 populaire wetenschap-...

Video08.04.2024

10 populaire wetenschap-YouTubers die je zeker moet volgen

Deze week viral: New York, Greta Thunberg en boze buren

Deze week staat qua viral content vooral in het teken van de aardbeving in New York en Greta Thunberg. Maar er zat ook nog vanalles tussenin. Politie-agent wordt boos op buschauffeur In Seattle gaat het deze week over e...

Social Media06.04.2024

Deze week viral: New York, Greta Thunberg en boze buren

YouTube-reeks duikt in de Metal Gear-geschiedenis

Fans van de Metal Gear-reeks kunnen iets leuks kijken: een reeks die de geschiedenis van de gamefranchise induikt. In de eerste aflevering zien we hoe David Hayter het begin van de Metal Gear-franchise optekent, natuurli...

Gaming18.03.2024

YouTube-reeks duikt in de Metal Gear-geschiedenis

Hoe Youtube creators wil helpen gewijzigde inhoud met AI bekend te maken

Generatieve AI verandert de manier waarop Youtube creators zich uiten, van het ontwikkelen van ideeën tot het experimenteren met tools die het creatieve proces versterken. Als kijker wil je echter meer transparantie ove...

Video18.03.2024

Hoe Youtube creators wil helpen gewijzigde inhoud met AI bekend te maken

YouTube op televisie krijgt meer focus op reacties

YouTube zet een nieuwe stap dichterbij social media: het gaat op zijn televisie-app nu een belangrijkere plek geven aan de reacties. Als je op de titel van een video tikt, dan krijg je rechts de reacties te zien en de be...

Video13.03.2024

YouTube op televisie krijgt meer focus op reacties

​TikTok wil dat je horizontale video’s gaat maken

We zijn er inmiddels al helemaal aan gewend: de verticale video’s van TikTok. Echter blijkt dat allang niet meer ‘on trend’. TikTok wil zelf ook dat mensen meer horizontale video’s maken, die ook wat langer duren...

Social Media30.01.2024

​TikTok wil dat je horizontale video’s gaat maken

​Op deze website spenderen mensen de meeste tijd

Heb je enig idee welke website er wereldwijd het meest wordt bezocht? Geen apps, maar website: dat is Google, dat had je vast al verwacht. Maar dat is niet de website waarop mensen de meeste tijd besteden. Het is geen Fa...

Online19.01.2024

​Op deze website spenderen mensen de meeste tijd

Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik

In de drukte van het TikTokken, het delen van Stories en het uitdelen van likes, eisen de uren die we op sociale media doorbrengen hun tol. Een verlaagd zelfbeeld, voortdurende druk om het 'perfecte leven' te leiden en m...

Social Media12.01.2024

Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik