Video13.10.2010

YouTube start auditieronde voor YouTube Symfonie Orkest 2011


YouTube kondigt vandaag een samenwerking aan met de AVRO, Het Koninklijk Concertgebouworkest,  Het Concertgebouw , het Rotterdams Philharmonisch Orkest, gerenommeerde Nederlandse conservatoria en sterren uit de wereld van klassieke muziek om het YouTube Symfonie Orkest 2011 te introduceren.

Amateurmusici krijgen hierbij de gelegenheid om hun muziekkennis en –ervaring met elkaar te delen onder begeleiding van een aantal van ’s werelds meest vooraanstaande klassieke artiesten. De musici die voor het YouTube Symfonie Orkest 2011 worden geselecteerd, worden uitgenodigd om deel te nemen aan een weekvullende muziektop in het Sydney Opera House in maart 2011. Deze week zal in het teken staan van oefeningen en master classes en eindigt met een gezamenlijk optreden onder leiding van dirigent Michael Tilson Thomas.

De aankondiging van nieuwe auditieronde volgt op het succes van het oorspronkelijke YouTube Symfonie Orkest, dat na duizenden muzikale inzendingen uit alle delen van de wereld, meer dan 90 finalisten uit 30 landen bijeen bracht voor een uitverkocht optreden in Carnegie Hall in april 2009.

De online auditieronde voor het YouTube Symfonie Orkest 2011 is gisteren van start gegaan en eindigt op 28 november 2010. Om voor deelname in aanmerking te komen, krijgen musici uit alle delen van de wereld de gelegenheid om auditievideo’s op basis van speciaal uitgekozen muziekstukken te uploaden waarin zij blijk geven van hun muzikale en technische kwaliteiten. Een nieuw element dit jaar is een tweede auditieronde voor solo-improvisatoren die geen klassieke instrumenten bespelen. Zij kunnen een video van een originele improvisatie uploaden op basis van de nieuwe compositie ‘Mothership’ van Mason Bates. Hiermee maken ze kans om hun eigen solo te spelen tijdens het uiteindelijke optreden.

Een jury van experts uit toonaangevende orkesten uit alle delen van de wereld maakt een selectie uit de inzendingen voor beide auditiecategorieën. YouTube-gebruikers krijgen van 10 december tot en met 17 december 2010 de kans om online hun stem uit te brengen op een van de halve-finalisten. De namen van de muzikanten die op basis van deze stemming worden uitgekozen, zullen op 11 januari 2011 op YouTube bekend worden gemaakt. De officiële wedstrijdregels voor inzendingen en een overzicht van veel gestelde vragen zijn te vinden op het kanaal van het YouTube Symfonie Orkest (youtube.nl/symfonie).

In maart 2011 zullen de uitverkoren muzikanten naar het legendarische operagebouw van Sydney worden gevlogen om deel te nemen aan een weekvullende muziektop met toonaangevende artiesten uit de wereld van de klassieke muziek, met als hoogtepunt een gezamenlijk optreden op 20 maart 2011. YouTube-gebruikers kunnen dit optreden rechtstreeks volgen via een live stream. Het YouTube Symfonie Orkestprogramma voor maart 2011 staat daarnaast in het teken van muziektraining. Zo zijn er online master classes in samenwerking met orkesten uit alle delen van de wereld en muzikale oefensessies voor Australische musici. Het programma heeft daarnaast ten doel om de creatieve toepassingsmogelijkheden van YouTube op het gebied van multimedia en samenwerking naar de wereld van klassieke muziek te brengen. YouTube wil het democratische karakter van internet inzetten om muzikanten uit alle delen van de wereld — van beginnende tot beroepsmuzikanten — de gelegenheid te bieden om in het Sydney Opera House te spelen.

Willemijn Maas, Algemeen Directeur AVRO: “Het YouTube Symfonie Orkest heeft zich vorig jaar wereldwijd bewezen als een ongekend succes. Ik ben dan ook zeer verheugd dat we als AVRO wederom deelgenoot zijn van dit inspirerende initiatief. Het project verbindt een grote groep jonge musici en sluit naadloos aan op onze ambitie nieuw en jong publiek met klassieke muziek te bereiken. Ik hoop dat we het succes van vorig jaar kunnen evenaren en via onze verschillende platformen veel Nederlands talent kunnen aandragen voor het YouTube Symfonie Orkest 2011.”

Het Concertgebouw ondersteunt dit initiatief van harte. Het brengt de schatten van de klassieke muziek voor talloze mensen, musici en luisteraars, dichtbij. Jonge musici krijgen de kans om op te treden in een van de meest magische zalen van de wereld en luisteraars van over de hele wereld kunnen daar live getuige van zijn”, aldus Simon Reinink, Algemeen Directeur van Het Concertgebouw.

Het Koninklijk Concertgebouworkest vindt het YouTube Symfonie Orkest een prachtige uitdaging voor jonge amateurmusici en beginnende muziekprofessionals waarmee zij ervaring kunnen opdoen met het inspirerende samenspel in orkestverband”, aldus David Bazen van het Koninklijk Concertgebouworkest.

Yannick Nézet-Séguin, chef-dirigent van het Rotterdams Philharmonisch Orkest: “Optreden op het podium van het geweldige Sydney Opera House, in een orkest met musici van over de hele wereld, terwijl de hele wereld kijkt en luistert – die kans krijg je niet ieder jaar. Het YouTube Symphony Orchestra is een schitterend bewijs dat muziek mensen samenbrengt en grenzen wegneemt. Letterlijk iedereen die een instrument bespeelt kan meedoen. Grijp die kans!

Dirigent en artistiek adviseur Michael Tilson Thomas: “We willen kijken hoe we de 1.200 jaar lange traditie van klassieke muziek binnen de wereld van moderne technologie kunnen introduceren en nagaan wat dit zal betekenen voor de functie en traditie van klassieke muziek. Het YouTube Symfonie Orkest in Carnegie Hall vormde de eerste stap in dit proces. Het YouTube Symfonie Orkest 2011 in het Sydney Opera House is de volgende stap in ons streven om klassieke muziek buiten de oefenruimte en concerthal te brengen en contact te zoeken met een wereldwijd publiek.

Wij vinden het enorm inspirerend dat het YouTube Symfonie Orkest een vervolg krijgt”, aldus Anoek Eckhardt, woordvoerder van YouTube in Nederland. “Dit is een magische manier om met mensen in contact te komen en hen te inspireren. Afgelopen jaar hielpen wij om de spelregels van een hele branche drastisch te wijzigen, en creëerden we een digitale ontmoetingsplaats voor klassieke muzikanten uit alle delen van de wereld. In 2011 willen we verkennen met welk enthousiasme de online muziekgemeenschap, klassiek en anderszins, op basis van dit project samenwerkt om iets werkelijk unieks te creëren.

Verder lezen over Music

Spotify komt met gepersonaliseerde AI-playlist die je zelf maakt

Je weet hoe veel AI-chatbots werken: je schrijft een opdracht, een prompt, stuurt die in en wacht dan tot de AI-chatbot er iets mee doet. Spotify wil dat je dat nu ook gaat inzetten om playlists te maken. Uiteraard komt...

Online08.04.2024

Spotify komt met gepersonaliseerde AI-playlist die je zelf maakt

Muziekstreamingdienst Spotify lijkt steeds meer op Primark

Spotify heeft sinds het begin van de app in 2006 nog nooit zijn prijzen verhoogd, tot het jaar 2023 aanbrak. Toen werd het duurder. En nu we net gewend zijn geraakt aan 2024, gaan ook dit jaar de prijzen van de streaming...

Online05.04.2024

Muziekstreamingdienst Spotify lijkt steeds meer op Primark

​Vinyl blijft het winnen van CD’s: dit is waarom

Vinyl doet het in Nederland al een tijdje beter dan de compact disc, de CD, maar in de Verenigde Staten is dat pas twee jaar het geval. Vorig jaar werd er zelfs dubbel zoveel dollars gespendeerd aan platen versus cd’tj...

Gadgets26.03.2024

​Vinyl blijft het winnen van CD’s: dit is waarom

Lekker analoog
Fans van Taylor Swift zorgen voor aardbeving

De Eras-tour van Taylor Swift staat nu op Disney+ en dat is een bijzonder concert. Niet zozeer omdat Swift nou zo bijzonder is, want deze Person of the Year is vooral een popzangeres, maar wel eentje die veel mensen raak...

Entertainment15.03.2024

Fans van Taylor Swift zorgen voor aardbeving

​Spotify laat je nu ook muziekvideo’s bekijken

Terwijl mensen inmiddels steeds vaker afhaken van Spotify omdat het zijn belofte op Hi-Fi maar niet waarmaakt, zien we dat Spotify wel met allerlei andere zaken blijft komen. Denk aan een medium om je levensvragen te bea...

Online13.03.2024

​Spotify laat je nu ook muziekvideo’s bekijken

​Spotify wordt veel duurder in Frankrijk: ook bij ons?

Frankrijk kondigde eind vorig jaar een nieuwe belasting aan, waarop Spotify meteen besloot zijn support voor verschillende muziekfestivals in te trekken. Maar nu merken de gebruikers van Spotify direct hoe vervelend die...

Entertainment08.03.2024

​Spotify wordt veel duurder in Frankrijk: ook bij ons?

Hoeveel is nog onbekend
​10 tips om concertkaartjes te kopen via Ticketmaster

Ticketmaster heeft het de laatste tijd geen enorm prettige ervaring gemaakt om concertkaartjes te kopen. Je komt in een wachtrij te staan, maar je hebt geen idee wat daarbij nou precies de regels zijn. En dan is er ook n...

Online01.03.2024

​10 tips om concertkaartjes te kopen via Ticketmaster

Tips tegen ticketstress
​Live muziek doet meer met je dan Spotify

Niet iedereen geniet van concerten: de drukte, de muziek die ineens een stuk rauwer klinkt en dan ook nog de dure tickets… Aan de andere kant zijn er ook mensen die het juist een feestje vinden: de energie, de gezellig...

Nieuws29.02.2024

​Live muziek doet meer met je dan Spotify

Verder lezen over YouTube

10 populaire wetenschap-YouTubers die je zeker moet volgen

De ruimte, gekke experimenten, de natuur, het menselijk lichaam: wetenschap is fantastisch. Gelukkig zijn er heel veel YouTube-kanalen die de populaire wetenschap nog populairder maken. We noemen 10 populaire wetenschap-...

Video08.04.2024

10 populaire wetenschap-YouTubers die je zeker moet volgen

Deze week viral: New York, Greta Thunberg en boze buren

Deze week staat qua viral content vooral in het teken van de aardbeving in New York en Greta Thunberg. Maar er zat ook nog vanalles tussenin. Politie-agent wordt boos op buschauffeur In Seattle gaat het deze week over e...

Social Media06.04.2024

Deze week viral: New York, Greta Thunberg en boze buren

YouTube-reeks duikt in de Metal Gear-geschiedenis

Fans van de Metal Gear-reeks kunnen iets leuks kijken: een reeks die de geschiedenis van de gamefranchise induikt. In de eerste aflevering zien we hoe David Hayter het begin van de Metal Gear-franchise optekent, natuurli...

Gaming18.03.2024

YouTube-reeks duikt in de Metal Gear-geschiedenis

Hoe Youtube creators wil helpen gewijzigde inhoud met AI bekend te maken

Generatieve AI verandert de manier waarop Youtube creators zich uiten, van het ontwikkelen van ideeën tot het experimenteren met tools die het creatieve proces versterken. Als kijker wil je echter meer transparantie ove...

Video18.03.2024

Hoe Youtube creators wil helpen gewijzigde inhoud met AI bekend te maken

YouTube op televisie krijgt meer focus op reacties

YouTube zet een nieuwe stap dichterbij social media: het gaat op zijn televisie-app nu een belangrijkere plek geven aan de reacties. Als je op de titel van een video tikt, dan krijg je rechts de reacties te zien en de be...

Video13.03.2024

YouTube op televisie krijgt meer focus op reacties

​TikTok wil dat je horizontale video’s gaat maken

We zijn er inmiddels al helemaal aan gewend: de verticale video’s van TikTok. Echter blijkt dat allang niet meer ‘on trend’. TikTok wil zelf ook dat mensen meer horizontale video’s maken, die ook wat langer duren...

Social Media30.01.2024

​TikTok wil dat je horizontale video’s gaat maken

​Op deze website spenderen mensen de meeste tijd

Heb je enig idee welke website er wereldwijd het meest wordt bezocht? Geen apps, maar website: dat is Google, dat had je vast al verwacht. Maar dat is niet de website waarop mensen de meeste tijd besteden. Het is geen Fa...

Online19.01.2024

​Op deze website spenderen mensen de meeste tijd

Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik

In de drukte van het TikTokken, het delen van Stories en het uitdelen van likes, eisen de uren die we op sociale media doorbrengen hun tol. Een verlaagd zelfbeeld, voortdurende druk om het 'perfecte leven' te leiden en m...

Social Media12.01.2024

Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik