De ontgoocheling volgens Andrew Keen

Vorig artikel Volgend artikel
De ontgoocheling volgens Andrew Keen

The Next Web is een blije bijeenkomst voor twitteraars, social networkers en startende entrepreneurs, die de mogelijkheden van het web als groots en verenigend zien. Maar niet voor Andrew Keen.

In de nieuwe wereld delen we alles: content, vrienden, gedachten en Google is ons leidend licht: volgens auteur Jeff Jarvis het perfecte symbool van alles waar de nieuwe economie voor staat. Transparant, gepersonaliseerd, ontwikkeld mede door de wijsheid van de gebruiker. Een platform voor een betere, door de gebruiker bepaalde wereld waarin content gratis is en iedereen kan publiceren.

En dan is de beurt aan Andrew Keen, de zelfbenoemd antichrist van Silicon Valley en auteur van het boek “The cult of the amateur”. Alsof ik een verontrustte punker in de jaren tachtig hoor schoppen tegen de gevestigde orde, zij het dat de orde nog niet gevestigd is. Web 2.0 is voorbij, zegt hij in een interview voor DutchCowboys, en het is een gefaald experiment. “Buiten Google hebben weinigen er aan verdiend. YouTube genereert een obscene hoeveelheid verkeer, maar kan zich als onderneming niet staande houden. FaceBook idem dito.”
 
En waarom is een werkend business model nodig om succesvol genoemd te mogen worden? Keene kijkt wat triest: “De huur moet toch betaald worden? Gezinnen onderhouden? User generated content is vaak dubieus: het beledigen van mensen, het plaatsen van ongepast beeldmateriaal, alles kan terwijl echte journalisten massaal worden ontslagen en kranten op sterven na dood zijn.” Cru gezegd kunnen amateurs gewoon niet de kwaliteit leveren van professionals, maar kwaliteit is niet meer gewenst. “Ik geef u Britney Spears.”

Keen vindt dat er een goed alternatief moet komen voor de gevestigde media en weblogs en burgerjournalistiek zijn dat beslist niet. “Het nepblog van Steve Jobs was een van de best bezochte weblogs op internet. Het werd geschreven door een professionele journalist, die er mee is gestopt omdat het hem geen cent opleverde. Als het hem al niet lukt, wie dan wel?” De enige die gaan overleven in de nieuwe wereld zijn schrijvers die zichzelf goed kunnen promoten. “De mainstream media zijn stervende en het is onze verantwoordelijkheid een alternatief te vinden.” Gratis content door amateurs is dat niet.

De hippie-achtige liefde waarmee Web 2.0 vaak gepaard gaat, leeft niet in Keens duistere ziel. “De grote ontgoocheling van onze tijd is dat de utopie van het netwerk niet bestaat. Het web is niet de ideale wereld.” Is de toekomst dan in het geheel niet zonnig? “De jury is daarover nog in beraad.”

Andrew Keen kan dan wel mopperen op alles wat Web 2.0 is, Twitter valt daar voor hem duidelijk buiten. “Het pretendeert niets te vervangen. Het is energiek en blij, zoals de oorspronkelijke belofte van internet.” 

Karina Meerman

werkt sinds 1999 als freelance journalist en tekstschrijver voor customer media en B2B. Noemt zich tegenwoordig ook 'storyteller' omdat het hip is, maar...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies