Microsoft en Apple steunen Japan

Vorig artikel Volgend artikel
Microsoft en Apple steunen Japan

Veel bedrijven willen de slachtoffers van de aardbeving en de daaropvolgende tsunami steunen en er zijn al diverse initiatieven in de diverse media verschenen. Hier kunt u de inititieven van Apple (via de iTunes Store) en Microsoft (via Bing) bekijken. Ik hoop dat u uw mening over de verschillende reacties vanuit het publiek op onze site kenbaar wilt maken, want voor mij is het onbegrijpelijk dat deze initiatieven zo verschillend beoordeeld zijn.

Eerst het initiatief van Apple: 

Apple biedt mensen de gelegenheid om via de iTunes Store op eenvoudige wijze geld te doneren aan het Amerikaanse Rode Kruis. Transactiekosten zijn voor rekening van Apple. Misschien dat het bedrijf zelf ook geld doneert, maar dat is dan niet gekoppeld aan deze "actie", waarbij Apple natuurlijk het voordeel heeft dat klanten die de iTunes Store bezoeken, misschien ook meteen een aankoop doen. Lijkt me prima.

Dan Microsoft. die via Twitter de volgende actie initieerde:  

Nog mooier, zou je denken. Microsoft doneert immers zelf middels deze actie een bedrag tot 100.000 dollar aan de slachtoffers van de aardbeving-tsunami in Japan. Zelf hoef je hiervoor alleen maar het twitterbericht (kostenloos!) te retweeten. Maar wat gebeurt er?

Bing wordt in niet mis te verstane bewoordingen door een aantal mensen genadeloos afgestraft voor deze actie. Door diverse mensen wordt op Twitter gezegd dat Microsoft misbruik maakt van een ramp, voor eigen gewin. Om een voorbeeld te geven, volgen twee ongecensureerde tweets van een Amerikaanse acteur en stand-up comedian met meer dan anderhalf miljoen volgers: tweet 1 en tweet 2. En ook onder hashtag #f***youBing zijn een boel -op z'n zachtst gezegd- negatieve reacties te lezen.

Bing heeft daarop de actie stopgezet en laten weten 100.000 dollar te doneren. 

Wat ik niet begrijp en waar ik graag reactie op zou krijgen is het volgende: beide bedrijven starten een actie, waarbij beide bedrijven een (indirect) eigen belang hebben, al is het alleen maar in de waardering dat ze een goede daad verrichten. Het ene initiatief (van Apple, waarbij Apple zelf geen geld doneert) wordt door het grote publiek gewaardeerd en geaccepteerd, terwijl het andere initiatief (van Microsoft, waarbij Bing tot 100.000 dollar wil doneren) wordt op dusdanig grove manier door het publiek als negatief afgedaan dat de actie teruggeroepen wordt.

Meer content

Karina

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies