Virtual reality; de impact op het bedrijfsleven

Virtual reality; de impact op het bedrijfsleven

Vorig artikel Volgend artikel

De toepassingen van virtual reality zijn eindeloos. Bijna alles wat vandaag in het ‘echte leven’ gedaan wordt kan vervangen worden door een virtuele variant. De barrières zijn slechts technisch van aard en worden dagelijks doorbroken. Tot dusver zagen wij voornamelijk toepassingen binnen de entertainment maar vr vindt langzaam zijn weg naar dagelijkse praktijk. Virtual reality gaat de wereld ingrijpend veranderen voor zowel de consument als het bedrijfsleven.

Zien wordt beleven

De 360 graden video, of vr-video, wordt het eerste zichtbare effect van de virtuele revolutie. Niet langer ben je toeschouwer maar sta je middenin de ervaring. Deze video’s zijn breed inzetbaar maar bieden vooral toegevoegde waarde bij het overbrengen van een sfeer, gevoel of beleving.

Het (her)beleven van een concert of beurs, een rondleiding bij je nieuwe werkgever of een kijkje achter de schermen bij het productieproces, virtual reality maakt mogelijk.

Het boeken van je vakantie vindt straks plaats in een virtuele omgeving. Loop over het strand, keur het all-in buffet of check het schoon bij het zwembad voordat je een keuze maakt. De komst van betaalbare camera’s, de eenvoudige verspreiding via YouTube en het feit dat iedereen straks een betaalbare vr-bril zoals Google Cardboard in huis heeft zorgt voor een razendsnelle adoptie.

Winkelen & inrichten

De winkel van de toekomst is virtueel. Shop naar hartenlust zonder irritante verkopers of duwende klanten in een winkel waar producten altijd op voorraad zijn. Pas je nieuwe outfit in een virtuele paskamer en laat deze met een druk op de knop (of swipe met je hand) thuisbezorgen. De meubelboulevard is met Pasen uitgestorven en die ranzige gehaktballen behoren tot een reliek van een analoog verleden. Speciale vr brillen zoals de Sulon Cortex scannen de omgeving, waarna je virtueel je nieuwe woon- of slaapkamer inricht. Het in elkaar zetten van die kløtekäst doet tevens geen huwelijk meer stuk lopen. Je krijgt levensechte instructies in een virtuele omgeving en schakelt indien nodig een digitale assistent in die je op beheerste toon helpt.

Producten en presentatie

Vooral bij speciality goods gaan bedrijven virtual reality inzetten om de koper te overtuigen. Grote aankopen worden virtueel op maat gemaakt en worden gekeurd vanuit huis. Loop door je (vakantie)huis, stel je nieuwe A8 samen of een bak een virtueel ei in je droomkeuken. Klanten overtuigen van je kunnen? Presenteer je producten in vr, geeft inzicht in processen en open deuren die normaal gesloten blijven.

Communicatie & interactie

Digitale communicatie wordt virtuele communicatie. Praat je nu nog met je collega’s via Skype, over een aantal jaar virtual-conference je vanachter je bureau. Bezoekjes aan je belastingadviseur of de makelaar, je hoeft er straks deur er niet meer voor uit. Wachtkamers worden vervangen door vertraging in de verbinding.

In de virtuele wereld bespreek je problemen met je psycholoog en wordt je veilig geconfronteerd met je angsten, zij het hoogtevrees of arachnofobie. Brainstormen met je doelgroep, bijpraten met je vrienden of op bezoek bij je oma. Wij gaan van analoog naar digitaal en eindigen virtueel.

De nieuwe virtuele generatie

Smartphones, consoles & andere gadgets behoren nu al tot het standaard assortiment van de 16-jarige en met vr brillen zal het niet anders zijn. De ontwikkelingen zijn amper bij te houden terwijl brillen zoals de Oculus Rift nog niet eens te koop zijn. Het is daarom voor elke organisatie zaak na te denken over de aankomende virtuele revolutie. De kans is namelijk groot dat deze techniek ook uw businessmodel op de kop gaat zetten.

Tim Nijland

Tim heeft een marketingachtergrond en denkt, leest en schrijft over technologische innovatie. Tim preekt vol passie het evangelie de nieuwe virtuele w...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies