De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
8 oktober is al heel dichtbij, dus de spanning stijgt bij het Nuon Solar Team dat zich op dit moment in Australië aan het voorbereiden is op de Bridgestone World Solar Challenge. Het team is helemaal klaar voor de race van 3.000 kilometer, dwars door de Outback en moet straks gaan knallen, maar een zeker zo belangrijk aspect van deze race op zonne-energie is natuurlijk de vernieuwde zonne-auto zelf: de Nuna9.
Die ziet er uit zoals je zou verwachten: een zo goed als vlakke plaat vol zonnepanelen met precies genoeg plek voor één bestuurder. De zonne-auto is aerodynamisch zo goed als perfect gebouwd. Een speciaal ontworpen vleugelprofiel en een asymmetrisch ontwerp voor minimaal frontaal oppervlak. Allemaal om met zo weinig mogelijk energie zo veel mogelijk performance er uit te kunnen slepen. Als je enige krachtbron de – weliswaar fel schijnende – Australische zon is, telt elk procentje efficiency dat je uit die auto kunt persen. Meer specs van de Nuna9 zie je in onderstaande infographic.
Er zijn dit jaar nogal wat veranderingen in de regels geweest en dus heeft ieder team wereldwijd een heel andere invulling van wat een goede zonne-auto maakt.
Speciale panelen
De Nuna9 heeft een aantal troeven, met voorop de zonnepanelen. Die zijn in samenwerking met het Nederlandse DSM ontwikkeld. Er zit een flexibele coating ‘achter’ de cel, die het zonlicht dat de cel bereikt terugkaatst en zo zorgt dat er geen zonne-energie verloren gaat. Dat geeft één procent meer rendement, wat precies genoeg kan zijn om de winst te pakken.
De nieuwe Nuna is ook een stuk kleiner dan de auto’s die het team daarvoor gebruikte. Dat heeft te maken met die nieuwe regels, waardoor er slechts 2,64 vierkante meter aan paneel op de auto mag zitten. De panelen zijn volledig geïntegreerd in de dynamische body en het team heeft zelfs de vrouwelijke coureurs in de 3D-scanner gezet zodat ze niets te veel aan cockpit zouden hebben om hen er in te laten passen. Al dat oog voor detail maakt de Nuna9 logischerwijs ook heel licht. De accu van 20 kilo is 27 keer zo licht als bijvoorbeeld een Tesla, maar dan wel met een actieradius van 400 kilometer!
Scrutineering
Het spannendste moment vóór de race is het ‘scrutineering’. In dat ‘APK’-proces wordt elke auto die aan de wedstrijd meedoet gecheckt op bouwkwaliteit, afwerking, veiligheid en zelfs documentatie. Het is een spannend moment waarin al het werk dat je in de afgelopen 18 maanden hebt verzet teniet gedaan kan worden als er iets niet klopt. Kom je niet door de scrutineering, dan doe je niet mee.
Het is ook een uitgelezen moment om de concurrenten eens goed te bekijken, want tijdens de scrutineering wordt elke auto nog net niet binnenstebuiten gedraaid om te kijken of alles in orde is. Dat maakt het een goed moment om even te gaan buurten bij de teams die het je moeilijk gaan maken. Het was weer een drukte van belang bij de Nuna9, want de andere zonneracers hebben niet voor niets hashtags als #takeonthedutch bedacht: ze willen graag weten waar ze het precies van moeten winnen.
Inmiddels is duidelijk dat het team succesvol door de scrutineering is gekomen! Ze voldoen dus aan alle regels. Wat meer info over de gang van zaken rondom zo’n scrutineering zie je in onderstaande video.
Alles volgen
Wil je meer zien van het team en de race? Dan kun je altijd de verslagen volgen op tv. De NPO gaat van 8 tot 13 oktober elke dag een verslag laten zien van het team en het verloop van de race en dan kun je meekijken hoe het Nuon Solar Team hopelijk weer de 41 andere teams achter zich laat en voor de zevende keer met de winst naar huis mag. Het team zelf laat ook van zich horen via Facebook en Instagram, dus mogelijkheden genoeg.
Leuk ook nog om terug te kijken is de aflevering van Groen Licht (BNNVARA) van afgelopen maandag 2 oktober.
Verder lezen over Duurzaam
Nieuws24.04.2024
Dit is wat er gebeurt met microplastics die je eet en drinkt
Het is niet wat je denktNieuws22.04.2024
Earth Day 2024: Waarom zijn bijen eigenlijk zo belangrijk?
Technology12.04.2024
2024 is hét jaar om te investeren in een thuisbatterij
En dit is waaromMarketing12.04.2024
135.000 voetstappen voor een duurzame boodschap in de sneeuw
in de strijd tegen plasticNieuws29.03.2024
Het nieuwe plastic-alternatief komt van dit verrassende materiaal
Nieuws22.03.2024
Zonneplan gaat je zonnepanelen uitschakelen op piekmomenten
DC Business21.03.2024
Benzine, diesel of elektriciteit: wat is milieuvriendelijker?
Correlatie tussen prijs en milieuvriendelijkheid van brandstof in NederlandTechnology20.03.2024
Nvidia maakt een tweede planeet aarde om levens te redden
Verder lezen over mobility
Automotive05.02.2024
Dit zijn de 3 nieuwe EV’s van Lucid
Te zien tijdens de Geneva International Motor Show 2024Gadgets25.01.2024
Sharp KS2: een robuuste en stijlvolle e-step
Automotive25.01.2024
Citroën ë-C3 nu in de winkel
Automotive11.01.2024
Kia gaat speciale PBV’s leveren aan Uber-chauffeurs
Kia PV5: een modulair voertuigGadgets09.11.2023
De eerste legale E-step in Nederland: UrbMob Kick&Go
Automotive25.10.2023
Dit is de Ligier Myli: een volledig elektrische citycar uit Frankrijk
Gadgets24.08.2023
Dit is de nieuwe Acer E-step 5
Technology24.06.2023
Voor Wallbox is je auto als thuisbatterij niet langer een vraag
Verder lezen over Studenten
Online29.01.2024
Kan AI voorspellen wie de mol is in Wie is de Mol?
Lifestyle20.11.2023
Op deze 4 zaken kun je besparen als je student bent
Automotive26.10.2023
Derde plek voor Brunel Solar Team in World Solar Challenge
"keihard voor gevochten"Automotive19.10.2023
Het Brunel Solar Team is klaar voor de Bridgestone World Solar Challenge
Automotive15.09.2023
De eerste zonneauto voor offroad is geboren: Stella Terra
Vacatures02.08.2023
Wanted: Een waaghals die achtbanen gaat testen
Automotive13.07.2023
Dit is de snelst ladende elektrische raceauto ter wereld
In minder dan 4 minuten volledig opgeladenTechnology10.07.2023