High-tech Nuna9 moet zonne-race winnen voor Nuon Solar Team

High-tech Nuna9 moet zonne-race winnen voor Nuon Solar Team

sponsored story

Vorig artikel Volgend artikel

8 oktober is al heel dichtbij, dus de spanning stijgt bij het Nuon Solar Team dat zich op dit moment in Australië aan het voorbereiden is op de Bridgestone World Solar Challenge. Het team is helemaal klaar voor de race van 3.000 kilometer, dwars door de Outback en moet straks gaan knallen, maar een zeker zo belangrijk aspect van deze race op zonne-energie is natuurlijk de vernieuwde zonne-auto zelf: de Nuna9.

Die ziet er uit zoals je zou verwachten: een zo goed als vlakke plaat vol zonnepanelen met precies genoeg plek voor één bestuurder. De zonne-auto is aerodynamisch zo goed als perfect gebouwd. Een speciaal ontworpen vleugelprofiel en een asymmetrisch ontwerp voor minimaal frontaal oppervlak. Allemaal om met zo weinig mogelijk energie zo veel mogelijk performance er uit te kunnen slepen. Als je enige krachtbron de - weliswaar fel schijnende - Australische zon is, telt elk procentje efficiency dat je uit die auto kunt persen. Meer specs van de Nuna9 zie je in onderstaande infographic.

infog-nuon

Er zijn dit jaar nogal wat veranderingen in de regels geweest en dus heeft ieder team wereldwijd een heel andere invulling van wat een goede zonne-auto maakt.

Speciale panelen

De Nuna9 heeft een aantal troeven, met voorop de zonnepanelen. Die zijn in samenwerking met het Nederlandse DSM ontwikkeld. Er zit een flexibele coating 'achter' de cel, die het zonlicht dat de cel bereikt terugkaatst en zo zorgt dat er geen zonne-energie verloren gaat. Dat geeft één procent meer rendement, wat precies genoeg kan zijn om de winst te pakken.

De nieuwe Nuna is ook een stuk kleiner dan de auto's die het team daarvoor gebruikte. Dat heeft te maken met die nieuwe regels, waardoor er slechts 2,64 vierkante meter aan paneel op de auto mag zitten. De panelen zijn volledig geïntegreerd in de dynamische body en het team heeft zelfs de vrouwelijke coureurs in de 3D-scanner gezet zodat ze niets te veel aan cockpit zouden hebben om hen er in te laten passen. Al dat oog voor detail maakt de Nuna9 logischerwijs ook heel licht. De accu van 20 kilo is 27 keer zo licht als bijvoorbeeld een Tesla, maar dan wel met een actieradius van 400 kilometer!

Scrutineering

Het spannendste moment vóór de race is het 'scrutineering'. In dat 'APK'-proces wordt elke auto die aan de wedstrijd meedoet gecheckt op bouwkwaliteit, afwerking, veiligheid en zelfs documentatie. Het is een spannend moment waarin al het werk dat je in de afgelopen 18 maanden hebt verzet teniet gedaan kan worden als er iets niet klopt. Kom je niet door de scrutineering, dan doe je niet mee.

Het is ook een uitgelezen moment om de concurrenten eens goed te bekijken, want tijdens de scrutineering wordt elke auto nog net niet binnenstebuiten gedraaid om te kijken of alles in orde is. Dat maakt het een goed moment om even te gaan buurten bij de teams die het je moeilijk gaan maken. Het was weer een drukte van belang bij de Nuna9, want de andere zonneracers hebben niet voor niets hashtags als #takeonthedutch bedacht: ze willen graag weten waar ze het precies van moeten winnen.

Inmiddels is duidelijk dat het team succesvol door de scrutineering is gekomen! Ze voldoen dus aan alle regels. Wat meer info over de gang van zaken rondom zo'n scrutineering zie je in onderstaande video.

Alles volgen

Wil je meer zien van het team en de race? Dan kun je altijd de verslagen volgen op tv. De NPO gaat van 8 tot 13 oktober elke dag een verslag laten zien van het team en het verloop van de race en dan kun je meekijken hoe het Nuon Solar Team hopelijk weer de 41 andere teams achter zich laat en voor de zevende keer met de winst naar huis mag. Het team zelf laat ook van zich horen via Facebook en Instagram, dus mogelijkheden genoeg.

Leuk ook nog om terug te kijken is de aflevering van Groen Licht (BNNVARA) van afgelopen maandag 2 oktober.

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies