Binnenkort solliciteren we misschien via Facebook

Binnenkort solliciteren we misschien via Facebook

Facebook opent jacht op LinkedIn

Vorig artikel Volgend artikel

Facebook gaat zich mengen in de business-markt met een nieuwe toevoeging die door TechCrunch werd gespot. Er was namelijk een nieuw tabje toegevoegd op de business-pagina van de website genaamd 'jobs'. We hebben deze tab nog niet kunnen ontdekken op onze Nederlandse pagina's (niet ongewoon) maar volgens het bericht geeft het bedrijven de mogelijkheid om vacatures te promoten op hun Facebook-pagina.

Het was maar een kwestie van tijd voordat Facebook deze mogelijkheid zou gaan aanbieden, aangezien Mark Zuckerberg niet zal rusten voordat de rest van het internet overbodig gemaakt is als je Facebook hebt. Met deze test breiden ze hun business-gerelateerde portfolio nog verder uit, nadat ze ook al een alternatief aanboden voor apps als Slack. Volgens Facebook is dit een natuurlijke evolutie van wat mensen toch al deden op het platform.

Gebaseerd op gedrag dat we gezien hebben, waar veel kleine bedrijven hun vacatures op hun Facebookpagina zetten, zijn we inderdaad een test aan het draaien waarbij administrators vacatures kunnen plaatsen en reacties kunnen ontvangen van kandidaten
- Facebook

Het moet gezegd worden: er zit wat in. Niet alleen geeft Facebook bedrijven op deze manier een duidelijke plek waar geïnteresseerden heen gewezen kunnen worden, ook voor sollicitanten zal het makkelijk worden. Doordat een heel aantal van de al bij Facebook bekende gegevens ingevuld worden op de formulieren die gebruikt worden om te reageren op een baan spaart het werk en is de drempel om te solliciteren wellicht ook wat kleiner. Extra bonus is dat elk goed bedrijf met vacatures gratis likes krijgt, want je gaat natuurlijk niet solliciteren op een baan bij een bedrijf dat je niet eens geliked hebt!

Dit is allemaal slecht nieuws voor LinkedIn, die net gekocht zijn door Microsoft. Of die nu een kat in de zak hebben aangeschaft is nog niet te zeggen, maar doordat Facebook beduidend meer gebruikers heeft dan LinkedIn (1,8 miljard vs. 470 miljoen) zijn er meer mensen die een vacature te zien kunnen krijgen en doordat het voor bedrijven mogelijk is om te betalen voor meer bereik wordt dat alleen maar versterkt. Niet te vergeten: mensen zitten veel op Facebook, en de kracht van iets tegenkomen zonder er naar op zoek te zijn (laten we eerlijk zijn: niemand gaat voor zijn lol op LinkedIn kijken) valt ook niet te onderschatten. Wanneer de test in Nederland beschikbaar komt is niet bekend.

© Monkey Business- Fotolia

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies