De top 10 op LinkedIn meest gebruikte 'buzzwoorden'

Vorig artikel Volgend artikel

LinkedIn maakt vandaag de top 10 bekend van de meest gebruikte woorden (‘buzzwords’) in LinkedIn-profielen in 2012. Wereldwijd staat het woord ‘creatief’ op nummer 1, dit geldt ook voor Nederland.

"Potentiële zakenpartners, klanten en werkgevers zoeken elke dag op internet naar professionals," aldus Petra van der Vet, Marketing Manager LinkedIn Nederland. "Om bij hen in beeld te komen, moet je er voor zorgen dat jouw LinkedIn-profiel opvalt tussen de anderen. Vermijd daarom veelgebruikte 'buzzwords' in je profiel. Gebruik taal die jouw unieke professionele prestaties en ervaringen laat zien en omschrijf bijvoorbeeld projecten waar je op hebt gewerkt die echt opvallend zijn. Door te verwijzen naar concrete voorbeelden uit je werk kom je overtuigender over dan door simpelweg te stellen dat je creatief bent."

De top 10 van Nederlandse ‘buzzwords’ van 2012 ziet er als volgt uit:

1. Creatief
2. Verantwoordelijk
3. Gespecialiseerd
4. Analytisch
5. Flexibel
6. Innovatief
7. Positief
8. Duurzaam
9. Effectief
10. Brede ervaring

De top 10 op LinkedIn meest gebruikte 'buzzwoorden'

Dit is het derde jaar dat LinkedIn het ‘buzzwords’-onderzoek uitvoert. Vorig jaar was ‘creatief’ ook het meest gebruikte woord onder de Nederlandse LinkedIn-leden; in 2010 was dit ‘innovatief’. Toen LinkedIn in 2010 de eerste lijst onthulde, had de site ruim 85 miljoen leden. Nu zijn dit er meer dan 187 miljoen en gemiddeld komen daar twee nieuwe leden per seconde bij.

In onderstaand overzicht is te zien welke woorden het populairst zijn in andere landen:

Creative: Australië, Canada, Duitsland, Nieuw-Zeeland, Singapore, Zweden, Verenigde staten;
Experimental: Brazilië;
Multinational: Egypte, Indonesië;
Responsible: Frankrijk, Italië;
Effective: India;
Motivated: Maleisië, Saudi Arabië, Zuid-Afrika, Verenigde Arabische Emiraten, Verenigd Koninkrijk;
Specialized: Spanje;
Analytic: Zwitserland.

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies