Internet in het onderwijs over sociale media. Een praktisch voorbeeld. [deel 2]

Vorig artikel Volgend artikel
Internet in het onderwijs over sociale media. Een praktisch voorbeeld. [deel 2]

Digital doing van de docent. Je zou in de functiebeschrijving van docenten hun 'digital doing' capabilities kunnen expliciteren en er een onderdeel van de planning- en beoordelingscyclus van kunnen maken. 'Digital doing': je moet met internet kunnen omgaan net als vroeger met de bieb. Het is ook wel handig als je weet wat begrippen als chatten, swarming en twitteren inhouden. Dit kan door middel van elektronisch toetsen van de kennis, vaardigheden en houding van docenten. De score levert een knip op voor je salarisschaal.

Ten tweede,universiteiten en hogescholen moeten stoppen om te proberen ICT-bedrijven te zijn. Ze hebben allemaal hun eigen websites, studentvolgsystemen, blackboards, salarisadministraties en (e)-HRM-systemen. Waarom? Het brengt de aandacht op de verkeerde zaken en brengt de overhead aan de macht. Bovendien is het nodeloos duur en hindert het de samenwerking tussen instellingen.

Wat wel? Maak een startpagina met instellingen en maak een ICT-cloud onder regie van een club van verstandige mensen, stop met geldverslindende ICT-implementaties en bundel deze acties op het gebied van de organisatiekant. Aan de productiekant moet je voorop lopen. Laat je daarin vooral ook leiden door wat studenten nodig hebben en in de praktijk gebruiken rond het thema elektronische leeromgeving en digitaal leren.

Als bedrijfsjongen heb ik geleerd dat waar voor de hand liggende samenwerking niet tot stand komt, mensen doorgaans te veel geld hebben. Uiteraard geen opvatting waar je vrienden mee maakt, maar ik zou benieuwd zijn naar wat er gebeurt als je ICT-budgetten zou halveren aan die organisatiekant van ICT en de focus op een gezamenlijk 'smart grid' zou richten.

Gelukkig lopen er in Nederland diverse initiatieven op dit moment die deze kant opgaan. Dat is ook hard nodig als je denkt aan de nog steeds bestaande Lissabon-ambities, al zijn we die in Nederland bijna vergeten in alle bezuinigingsgeweld. Eén keer een Albanië in Europa is genoeg. Vind je niet? Het kan toch niet waar zijn dat Alexander Rinnooy Kan gelijk had in zijn 'virtuele jaaropening van NEWS' dat je voor goed onderwijs naar het buitenland moet.

Een praktisch voorbeeld

Wat kan de leraar direct en concreet nu ondernemen met internet in zijn onderwijs? Echt veel. Hieronder een voorbeeld over onderwijs over sociale media met digitale middelen. Plaats je digitale literatuur, verplichte artikelen, websites en dergelijke als bronnen gewoon in pdf'jes op het net, beschikbaar voor de online studenten van nu. En wijs die studenten op deze basis voor de stof die je in de 'historische' lessen zult behandelen. Dat lijstje kan zelfs als het moet op Blackboard worden opengezet. Voor voorbeelden zie onder aan de blog.

Dit overzicht voor onderwijs over social media overzicht kun je zo online plaatsten. Studenten kunnen het bestuderen als bronnenlijst over het thema Social Media en Marketing & Communicatie. Net zoals vroeger in de bibliotheek al een lijst met bronnen per onderwerp voor de studenten beschikbaar was om hun studie mee te starten. De eerste vijf voorbeelden zijn 'best practices' met als case study het Amerikaanse Rode Kruis.

1 Rode Kruis en social media

2 Het handboek van het Rode Kruis

3 Presentatie van het handboek

4 Handboek in slides

5 Het monitoren van sociale media

6 Social Media in \Nederland \ Goede doelen

7 Download The Definitive Guide to B2B Social Media

Ad 1: Het Rode Kruis en social media strategie in twaalf stappen:

  1. Get social media savvy: zorg dat je social media begrijpt
  2. Learn our philosophy: houd onze missie voor ogen bij de inzet van social media
  3. Listen: luister naar wat mensen op het internet zeggen over het Rode Kruis
  4. Engage with national: verbind u online met de thuisbasis en profiteer van de nationale aanwezigheid op Facebook, YouTube, Flickr, Twitter, Ammado, en ons eigen blog (van het Rode Kruis)
  5. Learn from existing chapter social media: bekijk wat werkt voor andere afdelingen
  6. Evaluate organizational goals: bepaal eerst de organisatiedoelstellingen van je afdeling, bedenk dan pas hoe je social media hiervoor kunt inzetten
  7. Create your social media strategy: leg alles vast: je doel, te nemen stappen, tools, uitvoerders, inhoud en updates
  8. Choose your tools: maak een keuze uit mogelijke netwerken en blogs
  9. Let us know what you're up to: informeer het hoofdkantoor over je plan
  10. Implement your plan: voer het plan uit, link je activiteiten aan je website
  11. Measure your successes and challenges: leg investeringen en verwachtingen (ROI) vast, bepaal je meetmethoden en meet je resultaten
  12. Send your links and measurement data: koppel je activiteiten en resultaten terug aan het hoofdkantoor.

Internet en Onderwijs. Het kan wel! Alles is er. Just do it!!

Meer content

Frans van der Reep

Frans van der Reep is een visionary practitioner, inspirational counceler, media futurist en "triple thinker". Hij is verbonden aan Hogeschool Inholland...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies