Social Media en eten

Vorig artikel Volgend artikel

De resultaten van een onderzoek onder 1641 Amerikanen tussen 18 en 64 jaar maken duidelijk dat onze eetcultuur aan het veranderen is. Waar vroeger onze afkomst en (familie)tradities bepaalden wat voor soort voedsel we bereidden en hoe we dat deden, tegenwoordig halen we onze invloeden overal vandaan: restaurants, kookprogramma's blogs en online video's. Recepten komen niet alleen maar uit "overlevering" of kookboeken en eten doen we ook niet meer alleen met het eigen gezin rond de tafel, waarbij de dag doorgenomen wordt. 

Social Media en eten

Ook voor een maaltijd op tafel komt, wordt er steeds meer gebruik gemaakt van internet.   Ter voorbereiding van een maaltijd wordt Social Media veelvuldig geraadpleegt om bijvoorbeeld recepten te zoeken (21%) of te converseren. Advies of recepten van "vrienden" in Social Networks worden eerder gewaardeerd dan informatie van merken of bedrijven.  

Hoewel de trend is dat maaltijden steeds vaker alleen genuttigd worden, en zeker niet altijd aan een tafel, is eten nog steeds een sociale aangelegenheid. Er wordt dan misschien niet gepraat met tafelgenoten, maar wel gecommuniceerd middels diverse Social Media. Van de mensen die internet hebben is 29% actief geweest op een social netwerksite als Twitter of Facebook, tijdens een maaltijd thuis, 19% tijdens een maaltijd buitenshuis. Lunch is de meest populaire maaltijd om te combineren met online activiteiten. En waar gaan die conversaties dan over? Juist: veelal over eten!

Karina

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies