Soocial verkocht aan Linkedin competitie Viadeo [UPDATE incl interview Stefan Fountain]

Vorig artikel Volgend artikel

Gisteravond is bekend geworden dat de Nederlandse startup Soocial is verkocht aan het Franse Viadeo, een concurrent van LinkedIn met naar verluidt meer dan 40 miljoen geregistreerde gebruikers. Hiermee is Soocial de volgende startup die wordt toegevoegd aan de groeiende groep succesvolle bedrijven in de Nederlandse startup scene. Eerder dit jaar was het onder andere het Amsterdamse Sofa dat werd verkocht aan Facebook. [UPDATE] Dutchcowboys interviewde Stefan Fountain, oprichter van Soocial.

Soocial verkocht aan Linkedin competitie Viadeo [UPDATE incl interview Stefan Fountain]

Soocial is het bedrijf dat door Stefan Fountain is gestart en jarenlang heeft gewerkt aan het perfectioneren van de juiste synchronisatie service voor je contacten over verschillende netwerken. Leek het eerder dat LinkedIn de koper zou zijn van Soocial blijkt nu dus dat, "runner-up" concurrent, (gecorrigeerde copy n.a.v. gesprek met Stefan, verwijzing naar Linkedin blijkt niet op waarheid te berusten).

Stefan geeft in een persoonlijk bericht aan dat de uitdagingen van afgelopen jaren niet eenvoudig waren en dat hij blij is dat al het harde werken tot een succesvolle conclusie is gebracht. Het team en hijzelf gaan nu, onder leiding van de nieuwe eigenaar, verder bouwen aan de dienst. Hoelang deze periode van samenwerking zal zijn is op dit moment niet duidelijk.

[UPDATE]

Via Skype heb ik namens Dutchcowboys Stefan Fountain kunnen interviewen. Hieronder vind je de samenvatting:

Mark: Hi Stefan, gisteren is bekend geworden dat je bedrijf Soocial verkocht is aan Viadeo. Na Sofa en Yunoo weer een exit van formaat in Nederland. Hoe voelt dat voor jou als oprichter van Soocial en onderdeel van startup scene in NL?

Stefan: Enorm vet. Is echt gaaf dat de startup scene in NL op deze manier positieve aandacht krijgt. Ik hoop dat het andere ondernemers ook inspireert om lekker aan de slag te gaan.

Mark: Het starten en vooral de bijna 5 jaar effort die je in het bedrijf hebt gestoken zullen de keuze voor een exit niet makkelijk hebben gemaakt. Wat zijn jouw belangrijkste lessen uit deze ervaring?

Stefan: Pfff. Een startup is beter dan een MBA, ongeveer factor 100. Tenminste dat neem ik aan want ik heb nooit een MBA gedaan. Wel weet ik dat wat je in de praktijk leert met een tech startup totaal anders is dan wat ik tijdens mijn studie BIT meekreeg. Met andere woorden - je leert gewoon super veel.

Denk vooral aan 3 dingen. Balans. Visie. Mensen.

Balans -> als startup ondernemer wordt er gigantisch veel aan je getrokken. In verschillende richtingen. Het is best lastig om te weten welke op een gegeven moment het beste is. 

Daarom is visie enorm belangrijk want als je weet waar je heengaat wordt het balans zoeken veel makkelijker. 

Ten derde is het belangrijk dat je mensen om je heen verzamelt die begrijpen wat je probeert te bereiken. en je daarin versterken. Soms ook aanvullen maar wel mensen die geloven in wat je kan. Daarnaast ook mensen om je heen waar je zelf op kunt vertrouwen en bouwen. Ik was zeker niet zover gekomen zonder mijn bijzondere omgeving mensen.

Beetje abstract maar dekt wel de belangrijkste dingen. Ik denk ook dat de komende maanden er veel meer inzichten naar boven zullen drijven. Ik voel me in ieder geval zeker bevoorrecht dat ik dit de laatste jaren heb mogen doen. Veel gave inspirerende mensen, startups en plekken gezien. Enorm vet.

Mark: De komende tijd zul je onderdeel zijn van het geïntegreerde Soocial team. Blijf je in Nederland werken en wat zie je als langere termijn uitdaging (binnen en buiten Viadeo)?

Stefan: Yeah. We blijven in Amsterdam. Maar ik krijg zelf ook een belangrijke rol binnen Viadeo. We zullen natuurlijk eerst focussen op het Soocial product goed beschikbaar maken voor de 40 Mio Viadeo gebruikers. Maar terwijl we dat doen werken we ook aan de visie om Viadeo als business tool voor professionals neer te zetten. Ik denk dat daar nog een enorme uitdaging in zit.

Mijn doel is dat elke professional, dagelijks Viadeo gebruikt alsof het Facebook is. Haha! Ambitieus maar wel een enorme uitdaging en ze hebben daar in Parijs een grote hoeveelheid knappe koppen lopen. Mijn creatieve hoofd erbij moet dat in ieder geval tot iets interessants leiden ;-)

Mark: Hoe is het om als startup in de huidige markt te opereren? ik zie veel nieuwe "incubators" opstaan bijvoorbeeld. Daarnaast hebben we de enorme groei van digital en de recessie. Allemaal onderdeel van de startup wereld uitdagingen. Zou jij nu adviseren een startup op te zetten als het juiste idee langskwam?

Stefan: Financieel is het wellicht lastig nu. Maar de overige factoren zijn nog NOOIT zo goed geweest als nu. Cheap technologie, cheap hosting, cheap hardware, access tot internet is massive, mobile is nog lang niet uitgegroeid etcetera etcetera. Het mooie is dat je tegenwoordig ook niet veel cash nodig hebt om iets te beginnen.

Mijn belangrijkste advies is om dit artikel van Paul Graham te lezen: http://paulgraham.com/boss.html waarin de invloed van je omgeving briljant uitlegt. Zorg dus dat je omgeving zo wordt ingericht dat je wel MOET. Hack je omgeving zodat je succeskans vergroot wordt.

Ik ben niet briljanter dan anderen. Ik vind ook niet dat ik het met Soocial altijd super goed gedaan heb. Maar doordat ik in de situatie zat dat ik wel moest, ga je ook door totdat het lukt. Je kan dieper gaan dan je denkt. Soms niet leuk maar "you still just do it"!

BTW dat financieel moeilijke wordt ook door die incubators wel makkelijker gemaakt. Ik hoop dat die incubators wel hun financiering op order hebben/krijgen.  Weer een zorg minder voor de ondernemer. Het is al lastig genoeg om mooie dingen te bouwen. Stress maakt dat process niet makkelijker. En dat kan ik wel weten.

Mark: Bedankt voor je inzichten en wens je veel rust en nieuwe uitdagingen toe!

Meer content

Mark de Kock

Een Digital Marketeer, ondernemer met een passie voor alles dat (gemotoriseerd) snel gaat.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies