Social Media versterkt binding met het merk

Vorig artikel Volgend artikel
Social Media versterkt binding met het merk

De inzet van sociale media door bedrijven versterkt de binding met het merk, zo blijkt uit onderzoek van BeyenMeyer. In samenwerking met de Rijksuniversiteit Groningen werd onderzocht in welke mate sociale media invloed hebben op de 'brand equity'. De bevindingen zijn vertaald in heldere en praktisch bruikbare aanbevelingen om klant-merkrelaties te versterken.

Het onderzoek richt zich op zogenoemde marketer-generated brand communities (MGBC's) binnen sociale netwerken, zoals Facebook, Twitter en Hyves. De invloed van sociale media op de kracht van klant-merkrelaties is binnen meerdere sectoren in Nederland empirisch onderzocht. Deelnemende merken behoren tot de volgende sectoren: telecommunicatie, e-commerce, detailhandel, theater/cultuur en vakantie/reizen.

Binnen het onderzoek zijn drie consumententypen afgebakend. De eerste betreft consumenten die via een marketer-generated brand community bij een merk betrokken raakten. Zij zijn aan een merk verbonden door een merk 'leuk te vinden' of 'te volgen' via sociale media. De tweede groep maakt wel gebruik van sociale media, maar is niet betrokken via een sociaal netwerk. De derde groep gebruikt geen sociale media.

De resultaten van het onderzoek leveren interessante inzichten op in hoe sociale media relaties tussen consumenten en merken beïnvloeden. In de vandaag gepubliceerde whitepaper "Social Consumer Bonding" leest u meer over dit onderzoek. U kunt de whitepaper hier gratis downloaden.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies