Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert hij als Blogger artikelen op Dutchcowboys.
De Europese marketingbudgetten voor sociale media zijn nog altijd relatief bescheiden. Zo blijkt uit een rapport van Forrester. Daarbij wordt opgemerkt dat 50% van de ondervraagde marketeers gebruik maakt van platformen als Facebook en Twitter. Verder zegt nog eens 25% in de toekomst dergelijke platformen in zijn campagnes te zullen inschakelen.
Minder dan een kwart heeft echter meer dan 1 miljoen dollar voorzien voor sociale mediacampagnes. Slechts 5% heeft de beschikking over een budget van meer dan 5 miljoen dollar, terwijl 17% beroep kan doen op een budget tussen 1 miljoen en 4,9 miljoen dollar. Nog eens 14% heeft een budget tussen 500.000 dollar en 1 miljoen dollar. Er wordt aan toegevoegd dat 7% zijn budget raamt tussen 250.000 dollar en 499.000 dollar, terwijl 36% onder de grens van 249.000 dollar blijft. Tot slot was er nog eens 22% zonder concrete informatie over budgetten.
Moeilijkheden om de return-on-investment van sociale platformen aan te tonen vormt volgens de ondervraagden de belangrijkste hinderpaal om de sector in zijn campagnes in te schakelen (17%). “Een aantal merken zegt succesverhalen te hebben gerealiseerd met zijn sociale mediacampagnes, maar kan niet concreet aangeven welke meerwaarde de acties hebben opgeleverd op gebied van onder meer merkbekendheid of omzetgroei,” aldus Nate Elliott, analist bij Forrester, tegenover New Media Age.
Daarnaast zegt 16% niet zeker te zijn dat hun inspanningen wel succes zullen opleveren. “De sociale media zouden de troeven van hun commerciële aanbod duidelijk moeten aantonen, maar lijken daar op dit ogenblik niet toe gedwongen te worden,” merkt Elliott op. “Vele marketeers stellen zich immers tevreden met weinig exacte maatstaven.” Via
Verder lezen over Europa
Marketing01.04.2024
Microsoft gaat het doen: Teams en Office scheiden
Technology28.03.2024
De grootste hyperloop van Europa ligt in Nederland
Mobile21.03.2024
De EU doet onderzoek naar Apple’s keuzes voor de App Store
Online11.03.2024
Webshops pas op: de nieuwe cookiewet wordt volop overtreden
Technology05.03.2024
Europa geeft Apple gigaboete van 1,84 miljard door Spotify
Social Media19.02.2024
TikTok verslavend? De EU gaat het uitzoeken
Mobile26.01.2024
Je kunt straks apps sideloaden op je iPhone: dit betekent het
Nieuws17.01.2024