Social Media04.08.2011

Bedrijven massaal op zoek naar social media stagiaires


bedrijven-massaal-op-zoek-naar-social-me.jpg
bedrijven-massaal-op-zoek-naar-social-me.jpg

In 2008 werden er nog nauwelijks social media stagiaires gevraagd, nu is 1 op de 25 online aangeboden stageplekken een social media stage. Dit blijkt uit onderzoek van Nationalestagebank.nl. Tot 2 jaar geleden was deze vraag veel minder groot, maar dat is nu flink veranderd.

“De enorme groei in het aanbod van social media stages is heel begrijpelijk. Bedrijven realiseren zich dat ze iets moeten met social media en begrijpen dat studenten hier heel handig in zijn. Daarnaast zijn de budgetten voor dit onderdeel vaak nog niet zo groot. Een stagiair aannemen voor deze werkzaamheden is dan een geschikte oplossing” aldus Mark Borgman NationaleStagebank.nl.

Het aannemen van stagiaires biedt geen garantie op een succesvolle social media aanpak. Vaak hebben zij niet de kennis om social media strategisch te integreren in het bedrijf en hebben ze goede begeleiding hierbij nodig. En dat is nou juist het belangrijkste bij social media. Het moet ondersteuning bieden aan de andere middelen en bijdragen aan het totale doel.  

Daarbij gaat een stagiaire meestal na afronding van de stage weg en moet het bedrijf het zelf oppakken. Dan kunnen er nog zulke mooie pagina’s staan, maar het moet inhoudelijk ook kloppen. Werknemers uit het bedrijf moeten dit vervolgens oppakken. Iets waar van te voren onvoldoende over nagedacht wordt.

Kortom de vraag naar stagiaires is een teken dat bedrijven er wel mee aan de slag willen. Ze zien de kracht en proberen achter de meerwaarde van social media voor hun bedrijf te komen. Nu nog het besef dat social media niet helemaal gratis is, stagiaires op dit gebied goede begeleiding nodig hebben en er zeker tijd en geld geïnvesteerd moet worden om het goed in te kunnen zetten. Wat is jullie mening over deze ontwikkeling?