De reïncarnatie van nieuwspersonalisatie - dankzij sociale media

Vorig artikel Volgend artikel
De reïncarnatie van nieuwspersonalisatie - dankzij sociale media

Waar traditionele media succes oogsten met selectie te maken voor een groot publiek, gaat op internet die vlieger niet op. Omdat informatie daar niet schaars is, nemen mensen geen genoegen met een selectie ‘voor elk wat wils’, er is een queeste naar een daily me. Daily me is een term die al in 1995 werd geintroduceerd door Nicholas Negroponte om een virtuele krant te beschrijven, toegespitst op individuele smaken.

‘Het web is heel sterk in personalisatie. Alles wat succesvol is op internet heeft te maken met personalisatie, het maakt alles makkelijker’ zegt designer Wilbert Baan, die aan de wieg stond van nieuwspersonalisatiesite En.nl van PCM, voormalig uitgever van onder andere de Volkskrant, NRC Handelsblad en AD. De filosofie achter En.nl en andere nieuwspersonalisatieprojecten was: iedere bezoeker wil een eigen website, naar gelang zijn smaak en interesse. Dus als we de gebruikers maar zoveel mogelijk mogelijkheden geven tot personalisatie, hebben we blije gebruikers, die vaak terugkomen en veel artikelen lezen.

Geen moeite
Hoe succesvol personalisatie ook was op andere gebieden, voor nieuws bleek deze vlieger echter niet op te gaan. De nieuwsconsument wilde misschien wel een daily me, maar bleek daar geen moeite voor te willen doen. Bovendien was de waarde van een gepersonaliseerd nieuwsaanbod afhankelijk van hoe goed je aan het systeem kunt vertellen wat jouw interesses zijn. Maar de consument weet vaak helemaal niet wat hij wil: hij is in principe niet geïnteresseerd in sportnieuws, maar wil wel weten wie er landskampioen is geworden of een fascinerend sportverhaal lezen. Personalisatie in de krapste zin van het woord geeft op termijn beperkte of slechte resultaten. Het levert starre, beperkte interesseprofielen op of profielen worden te breed gehouden ter voorkoming ervan, zoals advertentienetwerken dat doen. Het probleem is dat de mens niet één profiel is. We worden voor een groot deel continu beïnvloed door anderen en die dynamiek zit in de klassieke personalisatie niet.

En een verrassend leermoment had Baan toen hij ontdekte dat mensen er bijna bank en vijandig tegenover stonden. ‘De gebruikers waren angstig om dingen te missen, ze hadden het idee dat ze de controle over hun keuzevrijheid in het nieuwsaanbod kwijt waren.’ Stuk voor stuk mislukten personalisatieprojecten, En.nl van PCM maar ook bij pogingen van de BBC, the Guardian, the New York Times en vele anderen kwamen niet van de grond. Personalisatie leek dood.

Noodzakelijker
Toch is er markt voor. Filters worden almaar noodzakelijker want er is steeds meer informatie en meer bronnen. Volgens Baan kun je door een gepersonaliseerd aanbod meer informatie aan. ‘Mensen lezen door een beter, persoonlijker, aanbod meer en leren dus meer.’ En toen waren daar Twitter en Facebook, die door hun structuur het delen van nieuws en interessante bevindingen stimuleerde. Wat jarenlang mislukte, lijkt nu te gaan lukken. Nieuwspersonalisatieapplicaties die gebruik maken van sociale netwerken zijn booming. Onderzoek van City University London laat zien dat passieve nieuwspersonalisatie op Engelse en Amerikaanse nieuwswebsites de afgelopen twee jaar met 60 percent is gestegen en al drie keer zo groot is dan actieve, klassieke, personalisatie. 15 jaar nadat Negroponte de term introduceerde lijkt de queeste naar de daily me eindelijk gestalte te krijgen.

Waarom wilde het toen niet lukken en nu wel? De gebruiker hoeft er niets meer voor te doen. Hij heeft al, op natuurlijke wijze, geïnvesteerd in het opbouwen van een netwerk. Deze wordt ingezet om een persoonlijk profiel te maken. Met één druk op de knop kunnen slimme applicaties als Zite, Flipboard en FdForward dit omzetten tot een daily me. Met dank aan de opkomst van sociale netwerken kan er efficiënt, snel en doeltreffend een persoonlijk aanbod van nieuws worden gecreeërd. FdForward noemt dit een ‘persoonlijk perspectief’. Daarin zitten alle zaken die je mogelijk kunnen beïnvloeden, van mensen tot onderwerpen. Mensen willen niet het idee hebben dat ze iets missen. Bij FdForward kijken we diep in het sociale netwerk kijken, naar hoe mensen met elkaar verbonden zijn en onderwerpen met elkaar samenhangen, om te herkennen wat waarschijnlijk interessant voor je gaat worden. Dit alles gebeurt op hoge snelheid. Daardoor kan er onverwacht interessante, relevante of belangrijke informatie op je pad komen, op het moment dat het gebeurt.

Dit artikel is onderdeel van de DutchCowboys startupserie 'Van alpha naar beta' en is geschreven door sociale-mediaredacteur Heleen van Lier voor FdForward. In deze eerste serie kun je de ontwikkelingen volgen van FdForward, een nieuw 'personal news network' voor het ontdekking, curatie en verspreiding van nieuws. Volg hoe wij van alpha naar beta gaan. Wil jij deel uitmaken van dit proces en ons nieuwe platform testen, ben je van harte welkom op FdForward.com.

Heleen van Lier

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies