Ernst-Jan over 'sex, blogs & rock-n-roll'

Vorig artikel Volgend artikel
Ernst-Jan over 'sex, blogs & rock-n-roll'

Ernst-Jan (@dutchproblogger) raakte tijdens zijn studie verslaafd aan het bloggen en werd bekend dankzij een video, waarop een ruzie te zien was tussen Paul Witteman en Balkenende. Hij plaatste deze video op zijn 4 dagen oude Spotlight Effect en kwam hierdoor in de media. Door het bloggen kwam hij in de meest uiteenlopende plaatsen ter wereld zoals Shanghai en brunchte hij met de vice-president van Google. Ernst-Jan liep stage bij de VN, blogde voor The Next Web en is nu redacteur bij NRCNext.Een behoorlijke imposante carrière voor een jongen van 24 jaar. We kunnen dus stellen dat Ernst-Jan op zo'n jonge leeftijd al aardig wat heeft bereikt en het werd dus tijd voor een boek!

In zijn boek 'Sex, Blogs & Rock-n-roll' beschrijft hij zijn persoonlijke verhaal over het leuke aan bloggen, wat je ermee kunt bereiken en wat je er voor moet doen. Vorige week lanceerde hij het boek en ik stelde Ernst-Jan een aantal vragen.

1. De meeste mensen op internet kennen je wel. Voor de mensen die je niet kennen, wil je je voor die mensen nog even kort voorstellen?

Ik ben Ernst-Jan Pfauth (1986), ik ben fulltime blogger voor nrc.next en schrijf persoonlijke stukken en blogtips op mijn eigen site dutchproblogger.nl. Daarnaast heb ik nog een tumblrblog over activisme nieuwe stijl: www.netwerkrevolutie.nl.

2. Je hebt al een imposante carrière voor een 24-jarige. Kun je die weg beschrijven?

Het is mooi uit de hand gelopen, zoals dat gaat met bloggen. Ik begon mijn eerste blog spotlighteffect.nl vier jaar geleden, vlak voordat ik stage ging lopen bij de VN in NY. Het was toen nog een online speeltje. Vier dagen na oprichting, filmde ik een ruzie tussen Balkenende en Witteman. Ik zette het op mijn blog en Geenstijl, RTL Boulevard en NRC Handelsblad pikten het op. Een deel van de bezoekers wist ik vast te houden en zo begon mijn carriere als blogger.

Na een tijd vroeg internetondernemer Boris Veldhuijzen van Zanten of ik met hem het blog van TheNextWeb wilde oprichten. Ruim een jaar heb ik met hem de wereld overgereisd en vele web 2.0 conferenties met bijbehorende feestjes bezocht. Ondertussen interviewde ik voor spotlighteffect.nl nog journalistieke voorbeelden, zoals Amerika-correspondenten, Matthijs van Nieuwkerk en de toenmalige nrc.next-chef Hans Nijenhuis. In Kathmandu, Nepal opende ik mijn mailbox en zag een mail van Nijenhuis - een jaar na ons interview - of ik voor nrc.next een blog wilde opzetten. Dat doe ik nu ruim een jaar, de hele redactie doet inmiddels mee. We wonnen er de Dutch Bloggie voor beste blog mee.

3. Inmiddels heb je een boek geschreven, genaamd ‘sex, blogs & rock-n-roll’. Hoe ben je tot die titel gekomen?

Om te laten zien dat bloggen niet suf hoeft te zijn. Kom achter je laptop vandaan, beleef avonturen, interview interessante mensen, hou ogen en oren open voor bijzondere nieuwtjes, feest veel met leuke mensen en schrijf het allemaal op zo'n manier op dat het interessant is voor mensen die je niet kennen. Dat ze er iets aan hebben. Zo creeer je je eigen publiek, als een soort tweederangsrockster, haha.

Daarnaast was het jaar met Boris rondreizen pure rock-'n-roll. We sliepen in hotels over de hele wereld, liepen in witte pakken rond en zorgden ervoor dat elke conferentiebezoeker ons had gezien. Ook door goede stukken te schrijven, want het moet natuurlijk geen zielige act zijn.

4. Waarom heb je het boek geschreven?

Ik wil graag mensen motiveren om te gaan bloggen omdat het je zoveel kan brengen. Dit doe ik online door over bloggen te schrijven. En offline door presentaties en workshops te geven. Een boek is een fijne toevoeging: ik heb een groter bereik dan online of bij de workshops en kan ik mijn verhaal uitgebreider vertellen. 45.000 woorden worden niet graag op het computerscherm gelezen, wel op papier. Bovendien kan je de meeste inspiratie halen uit het echte leven. Ga achter je scherm vandaan en de wereld in.

5. Wat is de doelgroep van het boek?

Iedereen die geinterseerd is in bloggen of graag een jongensverhaal leest.

6. Waarom moeten mensen jouw boek lezen?

Allemaal. De mensen die graag willen beginnen met bloggen, of hun bestaande blog beter willen maken: die hoop ik te inspireren. Daarnaast wil ik graag aan mensen uitleggen voor wie nieuwe media een groot mysterie vormen wat de rol ervan is in de maatschappij. En hopelijk leest het ook gewoon lekker als een spannend jongensboek weg.

7. Kun je de opzet van het boek beschrijven?

Het boek combineert mijn persoonlijke verhaal als blogger met praktische tips voor de lezer. Elk hoofdstuk begint met een verhaal, je leest steeds hoe ik ietsje verder kom door stug door te bloggen en kansen te grijpen. Dan is er een bruggetje naar een belangrijk blogthema, wat is bespreek met een paar van Nederlands beste bloggers en journalisten. De laatste drie hoofdstukken gaan over de toekomst: die van de journalistiek, de netwerkrevolutie en ten slot: jouw blogcarrière.

8. Welk hoofdstuk of deel uit het boek wil jij specifiek benoemen?

Het een na laatste hoofdstuk is voor mij belangrijk. Het gaat over mijn generatie, de netwerkgeneratie. Wij kunnen zo'n groot verschil maken als we ons netwerk goed inzetten. We liken nu wel goede doelen op Facebook, maar waarom ondernemen we niet echt actie? We kunnen als geen andere generatie mensen mobiliseren. Laten we dat dan ook doen.

Ik wil mensen graag inspireren en motiveren dit te doen om hun dromen waar te maken. Dat was ook het thema van mijn boekpresentatie, waar de mensen van Strawberry Earth spraken - zij maken het Amsterdamse uitgaansleven groener - en Justus Bruns, die alle reclame op Times Square wil vervangen met kunst.

9. Welke belangrijke starttips wil je de lezers meegeven die willen gaan bloggen?

Deze heb ik in een startgids gezet, zie www.dutchproblogger.nl/startgids.

Je kunt het boek bestellen via Selexyz.nl. Bekijk hier de video die @punkmedia maakte na de boekpresentatie.  

-897.jpg

Meer content

Marvin de Reuver

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies