Sociale netwerken verklappen lifestyle van hun gebruikers

Vorig artikel Volgend artikel
Sociale netwerken verklappen lifestyle van hun gebruikers

Op welke sociale netwerksite iemand activiteiten ontplooit, zegt veel over zijn lifestyle. Uit cijfers van Anderson Analytics blijkt dat gebruik van een specifieke netwerksite samenhangt met bepaalde demo- en psychografische kenmerken, interesses, media- en koopgedrag.

Een gebruiker van Facebook (waar er 77 miljoen van zijn) is vergeleken met andere sociale media de gemiddelde Amerikaan. Van de 45 onderzochte gewoonten zijn alleen sport, nieuws, reizen en huis en tuin populairder dan gemiddeld. Twitterrazzi zijn supergebruikers van allerlei zaken, zoals restaurants, sport, politiek, nieuws en financiële dienstverlening. Ze houden vooral van de popcultuur: muziek, films, tv-kijken en lezen. Ze kopen ook meer dan gemiddeld boeken, schoenen en cosmetica.

De gebruikers bij MySpace (67 miljoen) zijn jong, 60% is single en 23% student. Ze zijn op zoek naar fun, in de vorm van humor en comedy, videogames en met vrienden samenzijn. Ze doen minder aan fitness dan gemiddeld, maar zoeken juist meer naar informatie. De content gaat vaak over hobby`s en foto`s van familie en bekenden.

LinkedIn
-gebruikers hebben vooral zakelijke interesses. 57% zijn mannen. Zij hebben de hoogste inkomens en gebruiken de site vooral voor zakelijke contacten en het zoeken naar sollicitanten of vacatures. Ze houden van nieuws, sport, politiek, yoga, golf en tennis. [Bron: Advertising Age]

Meer content

Dominique Dewitte

Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies