Het summum van self publishing: je eigen boek uitgeven

Het summum van self publishing: je eigen boek uitgeven

Madelon Dik heeft vorige maand haar boek 'Groei doe-het-zelf' gelanceerd. Een werkboek om de zzp'er te helpen bij zijn zakelijke en persoonlijke groei. Het bijzondere is dat ze dit boek in eigen beheer heeft uitgegeven. Een zeker risico in tijden van crisis.

Waarom heeft ze dit gedaan? Is het aan te raden? Hoe doe je dat en wat kun je beter niet doen? Een paar vragen aan Madelon Dik.

Waarom heb je besloten je boek zelf uit te geven?

'Ik ben dit boek gaan schrijven om mijn kennis en ervaring te bundelen en voor een grote groep toegankelijk te maken. Ik had precies voor ogen hoe het boek moest worden. Ik was dan ook al een heel eind op weg met een redacteur en ontwerper, toen ik op zoek ging naar een uitgever. Ik heb meerdere uitgevers gesproken, maar het werd voor mij maar niet duidelijk wat hun toegevoegde waarde was. De gesprekken gingen voornamelijk over het proces en hun verdienmodel (10% omzet voor de auteur en 90% voor de uitgever). Enige ruimte voor onderhandeling was er niet. Ik vond dat niet in verhouding met de waarde die ik lever en dat is precies waar mijn boek over gaat: namelijk je bedrijf op afstemmen op de waarde die je toevoegt.'

Men zegt vaak 'aan een boek verdien je niet', hoe denk jij daarover?

'Grappig dat je dat vraagt, want ik heb het gevoel dat veel auteurs deze uitdrukking als waarheid zijn gaan zien. Ik ben het hier niet mee eens. De meeste ondernemers zien inderdaad hun boek als PR-instrument. Met een boek verhoog je je waarde en zichtbaarheid waardoor je meer opdrachten en klanten krijgt. Maar ik zie het boek zelf ook als middel om waarde toe te voegen. Ik heb twee jaar mijn kennis, ziel en zaligheid in een boek gegoten. Dan mag ik daar toch ook geld aan verdienen? Uitgevers en het Centraal Boekhuis dicteren het verdienmodel. Maar die weg hoef je helemaal niet te kiezen als ondernemer. Door de opkomst van social media en internet heb je zelf het heft in handen om een boek succesvol te maken. Ook de toegang tot het Centraal Boekhuis is door clusteruitgevers goed te regelen. Je moet echter zelf de investering dragen, maar dat is toch ondernemen?'

Waar liep je tegen aan tijdens het proces?

'Het schrijven van een boek is hoe dan ook een enorme klus. Ik heb er twee jaar over gedaan en veel geleerd tijdens deze periode. Ik heb zelf alles kunnen bepalen, van taalgebruik en stijl tot format en lay-out. Maar ik merkte dat ik echt nog moest leren schrijven. Daarom heb ik een eindredacteur in de arm genomen en een groep van 20 proefpersonen heeft steeds met mij mee gelezen. Vervolgens was het een hele zoektocht om uit te vinden hoe het uitgeefproces werkt. En vooral ook welke afspraken er gelden. Zo hanteren boekverkopers vaste marges die afhankelijk zijn van het type boek dat je uitgeeft, maar je kan zelf bepalen welk type jouw boek is. Nu ontdekte ik dat als je je boek een type O-boek noemt (Overig), je dan zelf de marge kunt vaststellen. Maar daar wilden ze niet aan.'

Aan wat voor investering moet je denken?

'Dat zal heel erg verschillen naar gelang het soort boek dat je uitgeeft. Maar denk zeker aan een investering van 10.000 euro. De grootste post was voor mij het redactie- en ontwerpwerk. Ik wilde graag een boek met illustraties en heb daarom veel in het ontwerp geïnvesteerd. Andere posten waren de  corrector en DTP-er. Voor je kostprijsberekening komen hier bovenop de vaste kosten van je boek: drukkosten, distributie via Centraal Boekhuis, marge aan partijen als bol.com, verzendkosten en 6% BTW. Hierbij komen nog de kosten voor PR, marketing, fotografie, het maken van video's, het aanpassen van je website en sociale media.'

Hoe verspreid je je boek?

'Het boek kun je bestellen op mijn website www.madelondik.nl en op bol.com. Ik heb de lancering groots gevierd met al mijn contacten waarvan ik hoop dat zij mijn ambassadeurs zijn en het boek verder verspreiden. Daarnaast geef ik workshops en spreek ik voor groepen. En vergeet niet sociale media: ik ben actief aan het bloggen en actief op LinkedIn, Facebook en Twitter.'

Wat zijn de voor- en nadelen?

'Grootste voordeel is dat ik zelf echt invulling heb gegeven aan mijn droom: de vorm, de inhoud. Ik houdt alle rechten in eigen hand en bepaal dus zelf hoeveel ik uitgeef en of en hoe ik in herdruk ga. En natuurlijk is het leuk dat ik bij verkoop van circa 1.000 boeken mijn investering heb terug verdiend. Nadeel is dat je zelf het risico draagt. Dus je moet het financiële risico kunnen en willen dragen.'

Als je nu iets in het proces anders zou mogen aanpakken, wat zou dat dan zijn? Zou je het opnieuw doen?

'Ik zou het zo weer doen. Sterker nog, mijn handen jeuken om aan het volgende boek te beginnen. Het was heerlijk om met zoveel partijen tegelijk te werken en de regie daarin zelf te voeren. En nu ik de ins en outs weet kan ik van achteren naar voren redeneren: ik kan de kosten berekenen en een reële tijdsplanning en budgettering maken.'

Wat zijn tips voor anderen die zelf een boek uit willen geven?

'Hou continu jouw doel voor ogen. Wat wil je maken? Maak een plan en een budget, blijf bij jezelf, jij dicteert hoe je het wilt hebben. Hou alle partijen strak want het geld vliegt uit je portemonnee. Hou er rekening mee dat in de laatste 3 maanden je kosten stijgen. Je kan en wil niet meer terug en mijn ervaring is dat de kosten dan nog enorm stijgen. Het beste is geen haast, geen druk. Een creatief proces laat zich niet dwingen. In de laatste fase bij het opmaken komen nog de mooiste verbeteringen en aanscherping. Als je denkt het is bijna af: tel er nog aantal maanden bij op voor opmaak en correctie op opgemaakt tekst. Laat je boek door veel mensen lezen en testen. Niet alleen door bekenden maar creëer een groep testers die jou niet kent.'

Je hebt je boek uitgegeven, wat nu?

'Eigenlijk begint het nu pas. Ik investeer verder in mijn zichtbaarheid door blogs en artikelen te publiceren. Daarnaast zal ik blijven netwerken. Ik ben ook benieuwd of er veel ondernemers zijn die ook een eigen boek willen uitgeven. Want ik zou graag mijn ervaring delen.'

Reacties (13)

    • Rob

    Waarom niet uitgeven via Boekscout nl?

    Di 4 dec 2012, 00:48 [reply]

  • Wat een mooi verhaal! Ik geef al jaren mijn eigen boeken uit. Ze worden veel beter verkocht dan mijn boeken die door uitgeverijen in de markt werden gezet.
    Marketing moet je gewoon zelf doen. Als je zelf ook je redactie en vormgeving doet hoeft het nog amper wat te kosten.

    Di 4 dec 2012, 06:47 [reply]

  • Leuk dat je deze ervaring deelt!

    Hoewel ik me er niet heel erg in heb verdiept, kun je ook je boek via managementboek uitgeven. Daar is ook niets te merken van de 90/10 verhouding die 'ouderwetse' uitgevers aanhouden, maar krijg je al 50%. Een aardige stap in de goede richting lijkt me, zeker voor wie de risico's wil beperken.

    Di 4 dec 2012, 09:46 [reply]

  • Mijn vriendin wilde ook al jaren zelf een boek schrijven. Wij hebben ook gekozen om het zelf uit te geven. Maar we hebben wel besloten dat het een perfect boek moest zijn, dus nergens op bezuinigd: journalist, redacteur, illustraties, ontwerp, druk/afwerking, zelf niet op de website. Uiteindelijk een eigen financiering van meer dan 20.000 Euro. We hebben voor dit project een eigen uitgeverij (uitgeverij Kostbaar) opgericht en het boek is sinds kort verkrijgbaar in alle boekhandels en bij Bol.com. Maar we hebben wel door moeten knokken om alles voor elkaar te krijgen. Niet iets dat je in een paar weekenden doet. Maar na 2 weken zitten we al op 1.000 verkochte exemplaren en tot nu toe alleen maar enthousiaste reacties en lovende recensies.

    Di 4 dec 2012, 10:54 [reply]

  • Dank voor jullie reacties. Wat denken jullie? Heeft het traditionele uitgeefvak nog bestaansrecht? Zullen steeds meer mensen zelf hun boeken uit gaan geven? Moeten uitgevers veranderen? Ben benieuwd!

    Di 4 dec 2012, 11:10 [reply]

  • Tja, er valt iets voor te zeggen, maar ik heb twee keer mijn boek bij een uitgever (twee verschillende) uitgegeven, en ben er blij mee. Het scheelt mij namelijk onwijs veel tijd, tijd die ik nodig had voor mijn vaste baan en het onderhouden van mijn blog. De tijd die ik overhield heb ik gewerkt aan de inhoud van het boek, dat zo sterk mogelijk te maken. Ik ben blij dat de rest voor mij geregeld werd, en ik heb wel degelijk vrij redelijke afspraken kunnen maken. De marges zijn inderdaad niet retehoog, maar je krijgt er wel wat voor terug en als je even nagaat hoeveel het kost, ook voor een uitgever, om een boek uit te geven, dan snap ik wel waar dat geld in gaat zitten. Voor een uitgever neemt het ook minimaal 1000 boeken in beslag om de investering terug te verdienen. Beide partijen hebben er baat bij dat het boek goed vermarkt wordt. Mijn eerste boek krijgt een herdruk nu, die loopt zoals gewenst, de tweede is net uit, dus geen idee vooralsnog. Maar ik ben wel positief over het inschakelen van een uitgever dus. Plus dat ik die kwaliteitscheck vooraf ook wel prettig vind, houdt mij scherp en houdt de markt scherp, een boek moet wel wat toevoegen in mijn beleving en ik heb genoeg boeken en boekjes gezien die wat mij betreft echt niks toevoegen en die zijn vaak alsnog in eigen beheer uitgegeven omdat geen enkele uitgever het wilde hebben. Dat terzijde.
    Overigens doe je een boek serieus niet voor het geld, als jij met zo'n boek een maandsalaris (pakweg 2000 euro netto) kunt verdienen ben je echt baas. Het is leuk voor erbij. Maar zolang je geen romans schrijft aan de lopende band word je er niet rijk van. Mijn 2 cent.

    Di 4 dec 2012, 11:14 [reply]

  • Ik geloof dat uitgevers die meegaan met de tijd altijd kunnen en zullen blijven bestaan. Gelukkig zijn er daar genoeg van. Waarom wij het toch zelf wilden doen... ik hou ervan om dingen uit te zoeken, ergens in te duiken. Bovendien wisten wij precies hoe wij het wilden doen, en zo is het ook gegaan. We hebben er ontzettend veel avonden en weekenden in zitten (beide hebben we ook nog een full-time baan en 2 jonge kinderen) maar het project gaf ons tegelijkertijd een enorme energie. En als je ziet dat het boek loopt, is de voldoening nog groter.

    Di 4 dec 2012, 11:28 [reply]

  • Leuke reacties!

    Niek, ik herken je perfectionisme, zo is het bij mij ook gegaan: als je heel duidelijk weet wat je voor ogen hebt is het een kick om het helemaal zelf te doen.
    Ook Henny verkoopt dus juist meer door het zelf uitgeven. Dat geeft moed! Want ik vind het wel spannend hoor hoe het boek het gaat doen. tot nu toe loopt het trouwens erg goed, de verkoop.
    Wieger: managementboek moet je zien als bol.com, dat is een verkooppartij. Het uitgeefproces komt daar nog voor. Dus dat staat daar los van.
    Annelies, ik snap je overweging. Alle stappen die jij beschrijft heb ik ook ervaren, alleen alles is uitgevoerd door een door mij uitgekozen team. Een uitgever neemt risico weg qua financiering. Maar met een uitgever ben je nog niet zeker van een goed boek. Juist als je een sterke visie hebt, is het leuk deze uit te werken met een team dat jouw visie deelt en er helemaal voor gaat.

    Maartje en ik hebben een plan om samen een informatiemiddag te organiseren voor ondernemers die graag een boek willen uitgeven. Wie heeft daar behoefte aan?

    Di 4 dec 2012, 19:43 [reply]

  • je eigen boek uitgeven word steeds makkelijker er zijn zelf nu site's die dat voor niets doen
    http://jeugdcentrumdevliertt.blogspot.nl/

    Ma 25 mrt 2013, 23:42 [reply]

  • Ik heb mijn nieuwste boek(Het zal je gebeuren ) via mijnbesteller.nl uitgegeven, dat is een zelf uitgeefplatform van de Nieuwe boekhandel
    maar als ik in de webshop van de Nieuwe boekhandel wil komen moet mijn boek worden aangemeld bij Centraal boek huis, en dan verdampt mijn eventuele winst tot nul, mede door de marges van de gewone boekhandelaren.
    Ik denk erover om mijn boek daar weg te halen, laten drukken en uit te geven.
    ik zoek alleen nog een drukker die tegen een redelijk tarief printing ondemand doet, anders ben ik genoodzaakt om mijn boeken in Duitsland te laten drukken.
    Ik heb namelijk al moppen boeken in Duitsland laten drukken.

    Do 28 nov 2013, 13:43 [reply]

    • Madelon Dik

    Gerard. Ik ben bij centraal Boekhuis via een clusteruitgever aangesloten. Dan deel je de kosten met heel veel uitgevers. Zie De Vrije Uitgevers / DVU

    Verder hou ik mijn % laag, doordat ik alleen on line mijn boek verkoop

    Succes en mail gerust als je vragen hebt (groei@madelondik.nl)

    Drukker on demand: vraag Cathelijne Esser van Not just Any Book

    Do 28 nov 2013, 13:55 [reply]

  • Beste Madelon,
    Bedankt voor de tip

    Do 28 nov 2013, 16:13 [reply]

  • Ook ik zelf ben gestopt met het isbn nummer en nu is mij boek alleen maar te bestelen via mijnbesteler, oke niet meer online in de boekenwebshop's maar dan toch wel nog altijd gewoon te koop via mijnbestseler het voordeel hiervan is dan toch dat je krijg waar je recht op heb

    Do 28 nov 2013, 16:30 [reply]

Reageren

  • HTML niet toegestaan. URL's worden automatisch clickable.
    * E-mail adres wordt niet getoond

Recommend on Google

Headlines

© 2004-2014 Dutchcowboys.nl - All Rights Reserved.

All views and opinions expressed are those of the authors of Dutchcowboys.

All trademarks, slogans, text or logo representation used or referred to in this website are the property of their respective owners. Sitemap

Hosted by Nines