PR 2.0: It's who you know

Vorig artikel Volgend artikel
PR 2.0: It's who you know
Las dit weekend een boeiend verhaal op de site van de New York Times ("in de New York Times", wilde ik eigenlijk zeggen, maar dat voelt toch niet helemaal hetzelfde...). Het ging over de veranderende PR-strategieën bij het introduceren van nieuwe bedrijven of producten. Waar wij hier nog veelvuldig discussiëren over het belang van offline versus online media, en de noodzaak om meer en meer bloggers bij je berichtgeving te betrekken, in Silicon Valley gaat het alweer een stukje verder. 

Daar worden sommige topblogs al niet meer benaderd, maar wordt gekozen voor de word of mouth van Twitter, en dan vooral van de top influencers op Twitter, met grote aantallen volgers.  De NY Times zet dat neer als dé ontwikkeling van dit moment, agenda-setting op Twitter, dan volgen de bloggers en de traditionele media vanzelf wel.
De reactie van de 'gevestigde' blogwereld liet niet lang op zich wachten. Techcrunch reageerde nogal gebeten, en ook Robert Scoble, blogger van het eerste uur, gaf aan het allemaal wel wat kort door de bocht te vinden.  Dat is het ook. Maar zoals alles wat kort door de bocht gaat: je bereikt wel snel resultaat. In dit geval discussie.

En die is van belang voor het hele PR-vak. Want waar we eerst met PR onze doelgroepen alleen maar konden bereiken via een select aantal journalisten, en we dus ook alleen maar relaties hoefden te hebben met dat selecte groepje, zijn er nu minimaal vijf keer zoveel bloggers, journalisten en/of twitteraars die we moeten kennen en moeten informeren.  En die willen allemaal het liefst één op één benaderd worden.  En natuurlijk, ook daar kun je weer een bepaalde rangorde in aanbrengen. Het is alleen jammer dat die voortdurend wijzigt.

Ook kun je op een bepaald moment niet meer iedereen, die potentieel van invloed is op de perceptie van anderen, nog één op één benaderen.  En wie kies je dan? Dat verschilt van geval tot geval. En om die keuze steeds goed te maken moet je alle relevante contacten kennen. Weten wat hen bezig houdt, goed lezen en luisteren. Woordhoorder zijn dus... 

En je klant natuurlijk goed kennen. En zijn product goed snappen. Zodat je weet wanneer en waarom je iemand benadert met een verhaal.  En dat maakt PR op dit moment tot een zeer uitdagend vak. Geen automatismen meer. Dé perslijst bestaat dan ook niet meer. Het gaat om de medialijst. Met alles en iedereen daarop die over bepaalde onderwerpen invloedrijk kan communiceren met anderen.

Wie je kent is dan dus minstens zo belangrijk als wat je kent.

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies