Online08.09.2013

Meisjes en exact, waar gaat het mis?


Play-i heeft een infographic gemaakt waarop duidelijk afgebeeld staat hoe perceptie studiekeuze en studiemogelijkheden van meisjes beïnvloedt. Op de basisschool vinden meisjes ‘exacte’ vakken (op basisschoolniveau, zoals werken met de computer en rekenen) even leuk als jongens en zijn ze er ook even goed in, maar eenmaal op de middelbare school gaat het “mis”.

meisjes-en-exact-waar-gaat-het-mis.jpg
meisjes-en-exact-waar-gaat-het-mis.jpg

De perceptie dat jongens beter zijn in exacte vakken, zoals wiskunde en informatica beïnvloedt de prestatie van de meisjes in die vakken en het stereotype beeld wat gecreëerd wordt van mensen die voor exact kiezen (nerds, einzelgänger) helpt ook niet mee bij de uiteindelijke studiekeuze.

De percentages in de infographic zijn afgeleid van Amerikaanse cijfers, maar ook in Nederland is er een vergelijkbaar “probleem”. Hoewel op de middelbare school nog een behoorlijk aantal meisjes voor bètavakken kiest, zijn technische studies vooral het terrein van jongens.

Misschien tijd om de woorden van astronaut André Kuipers nog een keer te herhalen: “Er zijn geen verschillen tussen meisjes en jongens. Iedereen moet doen waar hij of zij goed in is. De hele wereld is gebaseerd op wetenschap en techniek. Zonder komen we niet vooruit. Het probleem is echter dat wetenschap en techniek een beetje worden gezien als iets voor saaie mensen en nerds. Maar er zitten ook hele leuke en spannende kanten aan, zoals bij ruimtevaart. En het is handig te weten dat de rijkste mensen ter wereld nerds zijn.

meisjes-exact.jpg
meisjes-exact.jpg

Verder lezen over Infographic

​Virtual twins: nieuwe troef voor klinische studies?

Tijdens de zoektocht naar geschikte COVID-19-vaccins werden klinische studies onder allesbehalve ideale omstandigheden uitgevoerd. Virtual twin-technologie bleek een waardevol hulpmiddel, met een grote potentie voor de t...

DC Business07.10.2021

​Virtual twins: nieuwe troef voor klinische studies?

10 banen die 10 jaar geleden nog niet bestonden [Infographic]

Fiverr werd in 2010 opgericht in Tel Aviv, Israël. Het bedrijf biedt een platform voor freelancers om diensten aan klanten wereldwijd aan te bieden. Dit jaar bestaan ze dus 10 jaar. En dus hebben ze een lijstje gemaakt...

Vacatures26.02.2020

10 banen die 10 jaar geleden nog niet bestonden [Infographic]

Social Media Cheat Sheet voor 2020

2020 komt steeds dichterbij. Dat betekent dat het weer tijd is voor een nieuw social media cheat sheet. Social media platforms blijven eigenlijk constant de bestandsformaten en afmetingen van afbeeldingen veranderen. Daa...

Social Media10.12.2019

Social Media Cheat Sheet voor 2020

[Infographic] Segmentatie versus Personalisatie

De termen segmentatie en personalisatie worden vaak in één adem genoemd. Toch zijn ze niet hetzelfde. De termen staan voor twee verschillende en bijzonder effectieve manieren in je marketingaanpak. Maar wat is precies...

E-mail25.02.2019

[Infographic] Segmentatie versus Personalisatie

advertorial
Wat ligt er voor jou onder de kerstboom?

Nederlanders kopen tijdens deze periode voor de feestdagen weer massaal hun kerstcadeaus online. Het is een cijfer dat ieder jaar weer blijft toenemen. En de verwachting is dat dit de komende jaren door blijft zetten. Zo...

Online23.12.2018

Wat ligt er voor jou onder de kerstboom?

Nederland gaat voor keuzevrijheid
Het Social Media Cheat Sheet voor 2019

Met een nieuw jaar voor de deur, is het ook weer tijd voor een nieuw social media cheat sheet. De verschillende social media platformen blijven de afmetingen en bestandsformaten van afbeeldingen veranderen. Tijd dus voor...

Social Media11.12.2018

Het Social Media Cheat Sheet voor 2019

Generatie Z droomt van geld verdienen … maar werk gaat niet boven alles

Inmiddels is alles al wel zo’n beetje gezegd over de millennial. En dus is het nu tijd voor Generatie Z om in de schijnwerpers te stappen. (Generatie Z is de groep jongeren die na 1992 zijn geboren.) Wat zijn de dromen...

Online13.04.2018

Generatie Z droomt van geld verdienen … maar werk gaat niet boven alles

Infographic
AI is dé tool voor marketeers [infographic]

Consumenten van vandaag de dag zijn geëvolueerd en verwachten veel meer van de merken waarmee ze willen communiceren. En dus is de missie van de moderne marketeer van cruciaal belang en zal het nodig zijn om iedere erva...

Marketing05.03.2018

AI is dé tool voor marketeers [infographic]