Wel of geen stockfotografie gebruiken in je communicatie?

Wel of geen stockfotografie gebruiken in je communicatie?

Vorig artikel Volgend artikel

Een beeld zegt meer dan duizend woorden. Als het gaat om een artikel in een nieuwsbrief of een andere communicatie uiting is het prettig om er ook een foto bij te plaatsen. Een relevante afbeelding kan potentiële lezers nieuwsgierig maken of ondersteunende informatie bieden. In dit blog ga ik in op de vraag wanneer het gebruik van stock-fotografie uitkomst biedt.

Een fotograaf inzetten of zelf foto’s maken

In mijn optiek is het inhuren van een fotograaf die unieke en krachtige foto’s maakt die jouw verhaal vertellen de beste optie voor het gebruik van relevante afbeeldingen. Uiteraard moet dat wel binnen het budget passen. Mocht je geen ruime portemonnee hebben, dan kan zelf fotograferen een goed alternatief zijn. Met een beetje oefenen en licht retoucheren kun je een heel eind komen. Onderstaande foto heb ik met een iPhone gemaakt en is prima geschikt als afbeelding in de nieuwsbrief van een webshop.

iphone

Als een fotograaf te duur is én je wilt het liever niet zelf doen, dan is stockfotografie een goed alternatief. De letterlijke vertaling van ‘stockfoto’ is ‘foto uit voorraad’. Die ‘fotovoorraden’ zijn ontstaan doordat fotografen via websites zoals Shutterstock, iStock en Fotolia hun foto’s aanbieden voor commercieel gebruik. Voor de fotografen en genoemde sites een verdienmodel, voor gebruikers een goedkoop alternatief voor het inhuren van een fotograaf. Realiseer je goed dat aan het gebruik van stockfoto’s ook een aantal nadelen kleven.

Nadelen van stockfoto’s

13 in een dozijn

Veel stockfoto’s zijn niet origineel. Er zijn zelfs stock-fotomodellen met hun eigen fansite zoals die van Ariana en ‘Everywhere girl’. Als je als bedrijf een unieke uitstraling wilt, moet je dus vooral niet de stockfoto’s kiezen die door iedereen gebruikt worden. Als je pech hebt, gebruiken je concurrenten deze ook.

Vaak is het onderwerp nietszeggend

Omdat een stockfoto gemaakt is om zoveel mogelijk gedownload te worden, is het onderwerp vaak vrij algemeen. Twee mensen die elkaar de hand schudden bijvoorbeeld. De kans is groot dat het nauwelijks aansluit bij het concept of de inhoud van het artikel.

handshake

Stockfoto’s komen vaak gedateerd over

Het doel van een fotograaf is om foto’s te verkopen. Fotografen van stockfoto’s zijn daarop geen uitzondering. Ze willen daarbij dat hun foto’s zo lang mogelijk gekocht worden. Veel stockfoto’s bestaan dan ook al zo lang dat ze gedateerd overkomen. Een zakenman met een ouder model mobiele telefoon of laptop kan er al snel ouderwets uitzien. Zorg er voor dat de uitstraling van de foto aansluit op jouw concept.

mobiele telefoon

Voordelen van stockfoto’s

Stockfoto’s zijn goedkoop

De beroemde 20e eeuwse filosoof Johan Cruijff zei het al: “ieder nadeel heb z’n voordeel...”. Er is een aantal aanbieders van stockfoto’s die redelijk betaalbaar zijn. Voor een paar euro kun je daar al wat foto’s downloaden. Voorbeelden van deze sites zijn Shutterstock, iStock en Fotolia. Wel moet je goed opletten dat je de juiste resolutie downloadt en dat de rechten op een goede manier geregeld zijn. Er wordt meestal een verschil gemaakt tussen ‘Royalty Free’ en ‘Rights Managed’.

Royalty Free betekent kortweg dat je de foto koopt en dat je er mee kan doen wat je wilt. Je hebt het gebruikersrecht afgekocht. Rights Managed betekent dat er per keer wordt bekeken wat de foto kost. Komt de foto op de voorkant van een magazine met een oplage van 100.000, dan zal je een andere prijs betalen als wanneer je het gebruikt voor een e-invite die naar 100 personen wordt verstuurd. Deze laatste categorie kan behoorlijk in de papieren lopen.

Mijn ervaring is dat de goedkopere sites meestal minder goede foto’s aanbieden. De wat duurdere aanbieders van stockfoto’s hebben over het algemeen kwalitatief betere foto’s. Een voorbeeld hiervan is gettyimages.

Stockfoto’s zijn snel te gebruiken

Als tijd de belangrijkste factor is voor een opdracht biedt het gebruik van stockfoto’s een uitkomst. Even inloggen, betalen en downloaden. De foto is direct klaar voor gebruik. Je bespaart je zo de moeite van het zoeken naar een fotograaf of alle extra werkzaamheden die bij het zelf maken horen.

Stockfoto’s zijn ideaal voor mockups

Als je een ontwerp maakt wil je je klant een goed beeld geven van het eindresultaat. Je kan een voorstel doen met het soort fotografie dat jij in gedachte hebt en dat de klant later zelf kan toevoegen. Wil je je richten op personen, dan kun je stockfoto’s opzoeken van mensen. Voor een webshop met alleen fietsen kun je in je ontwerp al wat leuke foto’s plaatsen van vrolijke mensen die aan het fietsen zijn.

Waar moet een goede stockfoto voor de nieuwsbrief aan voldoen?

Als je besluit om een stockfoto te gebruiken, zorg er dan voor dat je hem via een aanbieder van stockfoto’s koopt. En met de juiste licentie (download het niet via bijvoorbeeld google). Als er een watermerk door je foto heen staat, kun je ervan uitgaan dat deze niet rechten vrij is.

stock-photo-businessman-portrait-158131820
Foto met watermerk. Deze mag je niet zomaar gebruiken.

Zorg er ook voor dat je de foto niet in een te lage resolutie downloadt. Vaak zijn foto’s goedkoper bij een lagere resolutie, maar daardoor niet altijd geschikt om te gebruiken. Als de foto alleen bedoeld is voor in een e-mail, dan kun je met een breedte van minimaal 600 pixels breed (of de maximale breedte van jouw e-mail) prima uit de voeten. Meestal is dit de goedkoopste variant van de door jouw gekozen foto. Je kunt ook altijd een grotere variant kopen. Verkleinen van foto’s is geen probleem. Het vergroten wel. Daar kunnen ze onscherp van worden. Om die reden zijn afbeeldingen van het internet per definitie niet geschikt voor drukwerk.

De kijkrichting van personen in een foto is ook van belang. Als je wilt dat mensen op een bepaalde link klikken, kun je dat met je foto sturen. Zorg ervoor dat de persoon in de foto naar de link kijkt. Dit verbetert de conversie.

Check ook altijd via bijvoorbeeld google image search of de foto die je hebt gekozen niet ook op andere websites wordt gebuikt. Je voorkomt hiermee, zoals eerder genoemd, dat je dezelfde afbeeldingen gebruikt als je concurrenten.

Dus, wel of niet gebruiken?

Kun je de foto zelf (laten) maken, dan geniet dat altijd de voorkeur omdat je dan én zelf de rechten bezit én het beeld origineel is. Geen enkel andere nieuwsbrief , website of blog zal dezelfde foto hebben. Is dit geen optie voor je, dan kan een stockfoto uitkomst bieden. Zorg er dan wel voor dat je rekening houdt met:

  • dat je hem bij een aanbieder van stockfoto’s koopt.
  • dat je de juiste licentie van de foto hebt.
  • dat het formaat klopt. Groter is geen probleem, kleiner wel.
  • dat je de juiste compositie in je foto hebt.
  • dat je concurrenten deze foto niet gebruiken.
feautured-custom-photography-real-fake
Eén van deze twee foto’s is een stockfoto, de ander is door een amateur fotograaf gemaakt. Kun jij zien welke? En welke geeft meer vertrouwen?

Meer over foto’s en opmaak?

Download het white paper “Praktische tips voor de opmaak van je e-mail nieuwsbrief”. Hierin wordt uitgelegd wat het verschil is tussen JGP, PNG en GIF en geven we tips om je e-mail template zo succesvol mogelijk te maken. Andere vragen? Neem contact met ons op via info@blinker.nl of 079 – 363 70 60.

Deze blogpost is geschreven door Mardi Kruijt – E-mail developer / vormgever @ Blinker BV.

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies