Online30.06.2015

Wat webshops missen: de link tussen content en commerce


Het gaat niet goed met de e-commerce activiteiten van het Nederlandse MKB. Tenminste, als we het onderzoek van de Europese Commissie mogen geloven dat twee weken geleden werd gepubliceerd in het Financieele Dagblad. Nederland werd als één van de achterblijvers gezien. En dat terwijl Nederland als breedbandland en innovatiehub alleen Scandinavië achter zich laat.

De Europese Commissie wil het er niet bij laten zitten en komt daarom met een ambitieus hervormingsplan. In het rapport worden een uniforme digitale markt en meer economische groei in Europa geschetst. Een deel van de tegenvallende omzet van het MKB heeft natuurlijk te maken met nationale wet- en regelgeving, en betalingsverkeer. Laat staan hoe de consument staat tegenover het kopen van producten uit een ander (hoewel Europees) land.

Zelf aan de slag

Gelukkig kan de ondernemer zelf ook werken aan zijn succes. Het grootste obstakel om meer omzet te genereren, is de ontbrekende link tussen content en commerce bij veel webshops. Dat bleek de belangrijkste conclusie uit het onderzoek ‘Where content and commerce collide’ dat we uitvoerden met adviesbureau Econsultancy. Webshops focussen zich voornamelijk op productinformatie. Als er al rijke content aanwezig is, dan mist vaak de link tussen de inspiratie en de verkoop.

Om bedrijven te kunnen helpen met het bepalen van hun succes en waar ze nog steken laten vallen, ontwierpen we de Maturity Index. Deze benchmark laat concreet zien waar content en commerce samen kunnen komen. De index brengt de breedte en diepte, distributie, waarde, effectiviteit, merk en balans tussen commerce en content in kaart. Onder elke categorie zijn drie factoren gehangen die invloed hebben op de gebruikservaring.

maturity-index
maturity-index

Je geeft voor elk onderdeel maximaal vier punten. Zo kun je maximaal 72 punten verdienen. Als je de index voor je eigen shop in kaart wilt brengen, is het natuurlijk handig om een eerlijke puntenverdeling te hanteren. Een manier om dat te testen, is naast je eigen webshop en ondersteunende activiteiten ook die van je concurrent in kaart te brengen. Doen zij het beter? En je hebt jezelf vier punten gegeven? Niet vals spelen! Jouw punten moeten dan omlaag.

De diepte in

Breedte en diepte: met productinformatie alleen ga je het niet redden. Breng daarom een gebalanceerde mediamix in je contentstrategie aan. Publiceer verschillende redactionele stijlen, oftewel typen content, zoals lijsten, nieuws of blogs. Laat producten alleen terugkomen als het echte toegevoegde waarde heeft.

Distributie: als je content alleen op je website aanbiedt, bereik je natuurlijk nooit genoeg mensen. Hoe distribueer je content via sociale media? Hoe gepersonaliseerd zijn de e-mailcampagnes? Is de content ook mobiel toegankelijk? En nee, als bezoekers moeten inzoomen, dan is je website niet mobielvriendelijk.

Waarde: content om content werkt natuurlijk net zo slecht als productinformatie pushen. Maak een mooie balans tussen entertaining, luchtige content en educatieve, serieuze stukken. Zorg dan ook dat je die balans laat terugkomen in je planning.

Effectiviteit: meet niet alleen directe verkopen, maar maak content deelwaardig en meet de social shares. Hoe goed word je vervolgens gevonden op Google? Maar of en hoe je content converteert in je webshop moet je natuurlijk meten.

Merk: leuk hoor, converterende content, maar als de klant niet kan herinneren waar hij zijn nieuwe boormachine heeft gekocht, dan is de kans dat de klant terugkomt klein. Maak een aantrekkelijk merk, dat iets toevoegt aan het product en waaruit blijkt wat klanten kunnen verwachten als ze zich aan je verbinden.

Balans: het ultieme doel is het vinden van de balans tussen content en commerce, tussen waarde voor en waarde van de klant. Wat schuif je wanneer naar voren? Leidt je content naar je webshop? En is het duidelijk dat jij de afzender bent van de content en je jouw mening dus naar voren schuift?

Wij brachten zelf de Maturity Index in kaart voor vijf e-commerce bedrijven die onder andere gekozen zijn op basis van hun positie in de Twinkle Top100. Wil je kijken hoe zij het deden? Lees de hele Maturity Index hier.

Deze blogpost is geschreven door Jeroen Staehle, marketingmanager EPiServer Benelux.

Verder lezen over Content

​YoastCon: het evenement voor online marketeers en SEO-specialisten!

Ben jij een online marketeer of SEO-specialist en wil je je kennis en vaardigheden op het gebied van SEO naar een hoger niveau tillen? Dan mag je YoastCon zeker niet missen! YoastCon is hét evenement voor iedereen die g...

Search11.04.2023

​YoastCon: het evenement voor online marketeers en SEO-specialisten!

Die tekst voor je website? Die schrijf je gewoon zelf

Als ondernemer heb je veel zaken om aan te denken: de inkoop van producten, het verkopen van diensten en producten, de administratie, je personeel… Het is daardoor aantrekkelijk om sommige taken uit te besteden. Een bo...

DC Business27.01.2023

Die tekst voor je website? Die schrijf je gewoon zelf

​Wat is linkbuilding en wat maakt het belangrijk?

Als je een website runt, dan is de kans groot dat je wel eens mails graag met vragen over linkbuilding. Of het nu gaat om bedrijven die graag een linkje op jouw website reserveren of bedrijven die je ermee willen helpen:...

DC Business24.11.2022

​Wat is linkbuilding en wat maakt het belangrijk?

Twitter neemt Nederlandse start-up Revue over

Twitter is de plek waar mensen naartoe gaan om te zien wat er in de wereld gebeurt en om erover te praten. En het is ook de plek waar schrijvers - van individuele makers tot uitgevers - hun werk delen, zinvolle gesprekke...

Social Media26.01.2021

Twitter neemt Nederlandse start-up Revue over

Een beter thuis voor schrijvers
Duplicate content: wat is het en hoe voorkom je het?

1 van de onderwerpen waar je aandacht aan moet besteden als je aan SEO doet, is duplicate content. Deze dubbele inhoud is niet alleen vervelend voor de bezoekers van je website, maar ook voor zoekmachines. Na het lezen v...

Search14.12.2020

Duplicate content: wat is het en hoe voorkom je het?

​Help! De concurrent jat productomschrijvingen uit mijn webshop!

In deze column ga ik het hebben over de productbeschrijvingen in jouw webshop. Wat als je een luie concurrent hebt die jouw productteksten pikt? Dat is vervelend. Maar wat als iedere concurrent ze van jou pikt? Behalve ?...

Online07.09.2020

​Help! De concurrent jat productomschrijvingen uit mijn webshop!

​De onzichtbare kracht van SEO

Als jouw potentiële afnemers of klanten op zoek gaan naar een product of dienst die jij aanbiedt, hoe groot is dan de kans dat ze op jouw website terechtkomen? Hoeveel moeite doet een klant? Het antwoord is simpel, de g...

Search12.03.2020

​De onzichtbare kracht van SEO

Je productiviteit verhogen doe je met de MX Master 3 & MX Keys

Logitech kennen veel mensen vooral van de gaming-tak. Maar het bedrijf is al vele jaren bezig met hardware voor multitasking, voor developers en gewoon voor op kantoor om jouw productiviteit te verhogen. In 2015 was er d...

Gadgets07.11.2019

Je productiviteit verhogen doe je met de MX Master 3 & MX Keys

Verder lezen over E-Commerce

​Webshops pas op: de nieuwe cookiewet wordt volop overtreden

We horen wel veel over de Digital Markets Act vanuit het oogpunt van grote techbedrijven, maar vergis je niet: ook als je een kleine webshop runt krijg je hiermee te maken. Sinds vorige week is er nieuwe cookiewetgeving...

Online11.03.2024

​Webshops pas op: de nieuwe cookiewet wordt volop overtreden

Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?

We willen er allemaal goed uitzien. Toch is dat niet altijd even gemakkelijk. Er zijn ongelooflijk veel kledingstijlen en velen van ons hebben geen idee wat nou het beste bij ze past. Bovendien is het misschien niet je g...

Lifestyle18.02.2024

Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?

​CO2-uitstoot per verzonden pakket is flink afgenomen

De CO2-uitstoot in de last mile voor een e-commercepakket is ten opzichte van 2018 gedaald met 56% tot gemiddeld 100 gram CO2 per pakket. Zo blijkt uit de resultaten van een nieuw onderzoek van Thuiswinkel.org. De sector...

Online18.12.2023

​CO2-uitstoot per verzonden pakket is flink afgenomen

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

Chinese automerken, en dan met name merken die invetten op een volledig elektrische vloot, maken een opmars in Europa. ZEEKR is het volgende merk die de Europese markt gaat betreden. Dit wereldwijde merk voor elektrisch...

Marketing14.12.2023

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

aan Kalverstraat/Rokin
​Digitale Sales-kamers van Shopware brengen e-commerce en sales bij elkaar

Shopware heeft Digital Sales Rooms, dit zijn digitale Sales-kamers die volgens het bedrijf een ideale samensmelting zijn voor e-commerce en sales. Dit is hoe deze digitale kamers in hun werk gaan en wat jij er met jouw b...

DC Business13.12.2023

​Digitale Sales-kamers van Shopware brengen e-commerce en sales bij elkaar

Een ‘blended’ winkelervaring voor de feestdagen: virtueel en fysiek shoppen

Van 29 november tot en met 3 december kun je de Shared Shop op de Utrechtsestraat 50 in Amsterdam bezoeken. Deze shop speelt in op de groeiende vraag naar een blended winkelervaring: tegelijk zowel virtueel als fysiek sh...

Marketing30.11.2023

Een ‘blended’ winkelervaring voor de feestdagen: virtueel en fysiek shoppen

​5 dingen om op te letten als je Black Friday shopt

Deze week spelen er onder ons allen twee vragen: (op wie) ga je stemmen, en: wat heb jij al gekocht met Black Friday? Het blijkt toch wel te spelen onder Nederlanders, ook al zetten sommige mensen het liever weg als ‘A...

Nieuws21.11.2023

​5 dingen om op te letten als je Black Friday shopt

​In hoeverre kun je onbekende webshops eigenlijk vertrouwen?

Terwijl de feestdagen rap naderbij komen en we elkaar aangenaam proberen te verrassen met originele kado's, zorgen cybercriminelen juist voor vervelende verrassingen. Naast hun overbekende verdienmodellen - zoals phishin...

Online13.11.2023

​In hoeverre kun je onbekende webshops eigenlijk vertrouwen?

Verder lezen over Online Shop

Direct betalen via iDEAL hoeft niet meer: nu kan het in drieën

iDEAL kennen veel mensen als de handige betaaloptie bij webwinkels waarmee je meteen kunt betalen met je bankrekening. We kennen het al decennia en zijn er al helemaal aan gewend, maar in het buitenland zijn ze soms jalo...

Online09.04.2024

Direct betalen via iDEAL hoeft niet meer: nu kan het in drieën

​5 tips zodat je bij online shoppen niks retour hoeft te sturen

Webwinkels zijn er maar druk mee: al die retouren. Bij sommige winkels schijnen retourgestuurde kledingstukken gewoon in de shredder te gaan. Maar ook zonder dat ze geshredderd worden is het niet bepaald duurzaam, al die...

Online27.03.2024

​5 tips zodat je bij online shoppen niks retour hoeft te sturen

​Amazon laat AI nu de productpagina’s maken voor verkopers

Amazon heeft geen geweldige ervaringen met AI, of met productpagina’s, maar het gaat de twee desondanks verenigen. Verkopers kunnen straks hun productpagina’s laten maken door kunstmatige intelligentie.

Online14.03.2024

​Amazon laat AI nu de productpagina’s maken voor verkopers

​Webshops pas op: de nieuwe cookiewet wordt volop overtreden

We horen wel veel over de Digital Markets Act vanuit het oogpunt van grote techbedrijven, maar vergis je niet: ook als je een kleine webshop runt krijg je hiermee te maken. Sinds vorige week is er nieuwe cookiewetgeving...

Online11.03.2024

​Webshops pas op: de nieuwe cookiewet wordt volop overtreden

​Hoe je vele honderden euro’s per jaar kunt besparen op boodschappen

Hieronder deel ik een bewezen strategie voor het besparen van vele honderden euro's per jaar op boodschappen. Het vergt slechts een iets verder vooruit kijken dan de dagelijkse of wekelijkse boodschappen. Per persoon kan...

Nieuws04.03.2024

​Hoe je vele honderden euro’s per jaar kunt besparen op boodschappen

Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

Als winkel eigenaar ben je ongetwijfeld bekend met het belang van een efficiënt kassasysteem. In dit blog gaan we dieper in op waarom een goed kassasysteem essentieel is voor iedere winkel, en we belichten de voordelen...

DC Business22.02.2024

Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

​Klarna komt met abonnement op…. betalen?

We praten er misschien niet dagelijks over, we gebruiken het met zijn allen wel op zeer regelmatige basis. Soms omdat je iets wil kopen waar je eigenlijk even geen budget voor vrij hebt, soms omdat een andere betaalmanie...

Online25.01.2024

​Klarna komt met abonnement op…. betalen?

​CO2-uitstoot per verzonden pakket is flink afgenomen

De CO2-uitstoot in de last mile voor een e-commercepakket is ten opzichte van 2018 gedaald met 56% tot gemiddeld 100 gram CO2 per pakket. Zo blijkt uit de resultaten van een nieuw onderzoek van Thuiswinkel.org. De sector...

Online18.12.2023

​CO2-uitstoot per verzonden pakket is flink afgenomen