Succesvol conversie optimalisatie inzetten? 5 test ideeën

Succesvol conversie optimalisatie inzetten? 5 test ideeën

Vorig artikel Volgend artikel

Conversie optimalisatie is een uitstekende manier om meer uit de huidige bezoekers van je website te halen. Door bijvoorbeeld gebruik te maken van A/B testen kan op een significante wijze een leuke winst behaald worden. Het woordje ‘winst’ heeft je nu vast getriggerd als ambitieuze marketeer of ondernemer. Het inzetten van conversie optimalisatie is namelijk ook voor jou mogelijk, wellicht vind je het echter wel moeilijk te bepalen welke tests je wilt doen. Daarom in dit artikel een aantal voorbeelden van tests die je kan doen of ter inspiratie om te proberen het conversiepercentage van je website een boost te geven.

#1 Keuzestress en twijfel

Voordat bezoekers van je website een aankoop doen, bewandelen ze een bepaalde weg. Tijdens deze weg zijn er verschillende momenten waarop een bezoeker kan afhaken. Dit geldt overigens niet alleen voor een webshop die gericht is op de consumentenmarkt, maar ook zeker voor B2B, waarbij wellicht het doel is leads te generen. Het verminderen van dit zogenoemde ‘afhaakgedrag’ is het doel van conversie optimalisatie.

Een reden voor bezoekers om af te haken op een website kan zijn het twijfelen aan een bepaalde keuze die gemaakt moet worden. Te veel keuze bieden kan wellicht resulteren in een averechtse reactie. Het vormen van een trechter richting het conversiepunt is een belangrijk onderwerp hierbij. Naar mate de funnel meer richting aankoop gaat, wil je de bezoeker wellicht minder opties geven om de funnel te verlaten. In het voorbeeld hieronder zie je meerdere mogelijkheden voor een aankoop, waarbij wellicht twijfel kan ontstaan. Reden dus om te testen wat hier het beste werkt. Overigens zijn websites als Amazon continu aan het testen om te streven naar het beste resultaat. Goed om daarbij aan te geven dat deze voorbeelden niet kritisch zijn ingestoken, maar juist als mogelijk idee om zelf toe te passen.

Succes-CO-1

#2 Vertrouwen en betrouwbaarheid

Het wegnemen van twijfel is dus een belangrijke pijler op conversie optimalisatie gebied. Een tweede onderwerp wat hier goed bij aansluit is vertrouwen. Hiermee wordt bedoeld het vertrouwen dat een bezoeker heeft en vooral voelt op je website. De belangrijkste vraag is dus hoe je dit vertrouwen creëert? Zeggen dat je betrouwbaar bent is vaak niet voldoende. Een manier om vertrouwen uit te stralen is je website persoonlijker maken. Het laten zien van een gezicht achter het bedrijf kan hierbij bijvoorbeeld helpen. Maar ook het laten zien van Unique Selling Points (zoals het voorbeeld van Coolblue hieronder) en voorwaarden zijn hierbij ideeën om te testen. Kun je bijvoorbeeld altijd gratis retourneren? Ja? Perfect om eens te testen in hoeverre dit kan bijdragen aan conversie.

Succes-CO-2

#3. Reviews

En wat denk je van reviews? Een hele interessante om eens te testen. Jazeker, om eens te testen, wellicht dacht je dat dit een ‘no-brainer’ is, maar dat is niet altijd waar. Het toevoegen van reviews aan een pagina op je website hoeft niet altijd te betekenen dat dit resulteert in conversiewinst. Wellicht staan er bijvoorbeeld mindere reviews op of passen de gegeven reviews niet bij wat de bezoeker verwacht. Zomaar een aantal aannames, maar reden genoeg om dit te testen. Een mooi voorbeeld is Airbnb waar reviews erg belangrijk zijn zoals je kunt zien in de afbeelding hieronder. In dit geval kan er bijvoorbeeld getest worden op welke manier reviews het beste kunnen worden neergezet.

Succes-CO-3

#4 Schaarste

'The rule of the Few', een mooie beïnvloedingsstrategie van Robert Cialdini, is ook een interessant onderwerp om te testen op je website. Cialdini zegt namelijk dat de manier om ergens van te houden, is te realiseren dat het wellicht weg kan vallen. Online wordt deze regel vaak toegepast. De zinnen: ‘Nog 2 stuks op voorraad’, ‘Alleen vandaag geldig’ of een groenrode balk die aangeeft hoe de voorraad eruit ziet zijn hier voorbeelden van. Booking.com gebruikt zelf het aantal personen wat de website aan het bekijken is, om je zodoende nog eens een extra duw te geven snel een keuze te maken.

Succes-CO-4

#5 Positieve flow

Als ras optimist zorg jij er natuurlijk voor dat de bezoeker blij wordt van zowel je producten als je website. Is dit nog niet het geval? Dan is het misschien zaak hier wat aan te doen. Ga dan bijvoorbeeld eens testen met het positiever maken van de funnel naar een aankoop toe. Hoe je dit doet? Bijvoorbeeld door vinkjes toe te voegen wanneer een bezoeker zijn gegevens heeft ingevuld op een regel, zoals Bol.com doet in het voorbeeld hieronder. Klinkt simpel? Wellicht, maar toch kan dit helpen de bezoeker in een ‘positieve flow’ te brengen en te houden. Ook het automatisch toevoegen van een straatnaam nadat je de postcode hebt ingevoerd is hier een voorbeeld van.

Succes-CO-5

Een mooie denkwijze hierbij is de wellicht overdreven manier waarop Amerikanen hiermee omgaan. Wel eens in een doorsnee restaurant in de Verenigde Staten geweest? Wanneer je daar een bestelling doet antwoordt de lieftallige serveerster vaak met ‘Awesome!’ en ‘Thank you so much!’. Test deze overdreven denkwijze eens op je website, een bezoeker wil namelijk wellicht graag ‘gepleased’ worden, dus help hem of haar daarbij een handje.

Testen = weten

Een belangrijke toevoeging is dat je test met een reden, namelijk om te weten of iets werkt of juist niet. Een negatieve uitkomst van een test is zelfs zeker zo waardevol als een positieve. Het geeft je namelijk informatie en input voor vervolg testen, maar ook wetenswaardigheden over je bezoekers die je wellicht ook kan inzetten in andere marketingkanalen.

Het mooiste aan conversie optimalisatie? Je gevoel is lang niet altijd de harde waarheid. Een goede reden dus om te gaan testen, want dan weet je het namelijk zeker. Voor iedere website is er winst te behalen met het structureel toepassen van conversie optimalisatie. De manier waarop kan echter verschillen op basis van effectiviteit en efficiëntie. De in de intro genoemde A/B test is waarschijnlijk niet goed in te zetten als een website relatief weinig bezoekers heeft. Dit omdat het dan te lang duurt voordat een test significant is. Kortom is het dus zaak de juiste middelen te kiezen bij een bepaalde situatie. Het toepassen van conversie optimalisatie is dan echter wel weer een ‘no-brainer’.

Meer content

Fabian Hoogland

Fabian werkt als Online Marketing Consultant bij het internet marketing adviesbureau Pure Internet Marketing. Dagelijks houdt hij zich bezig met het helpen...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies