Online verkoop groeit keihard door

Online verkoop groeit keihard door

Vorig artikel Volgend artikel

Pure webwinkels hebben in de eerste 11 maanden van vorig jaar bijna 17% meer omgezet gedraaid dan in dezelfde periode van 2014. Een omzetgroei die sterk afsteekt bij de groei die de totale detailhandel in diezelfde periode realiseerde: amper 1 procent.

Ook in aantallen blijven de webwinkels sterk groeien, terwijl het aantal fysieke winkels voortdurend daalt. Zo weet het CBS te melden.

Nog harder dan bij de pure webwinkels groeit de online omzet bij de zogenaamde multi-channelers, bedrijven die zowel een fysieke winkel hebben als online verkopen. In de eerste 11 maanden van 2015 steeg de omzet hier met bijna een kwart.

Schermafbeelding 2016-01-20 om 15.42.57

Verzesvoudigd

Over de periode 2007-2015 is het aantal webwinkels verzesvoudigd en ging van ruim 5 duizend begin 2007 naar bijna 30 duizend begin 2015.

En een tegengestelde ontwikkeling heeft zich voorgedaan bij de fysieke winkels. Vooral in de non-foodsector (kleding, schoeisel, elektronica e.d.) hebben veel winkels de deuren moeten sluiten. Waren er in de non-foodsector in 2010 nog ruim 80 duizend winkels, in 2015 waren er nog bijna 74 duizend over (-8,2 procent).

Kleding

Van alle webwinkels is een kwart gespecialiseerd in de verkoop van kleding en 16 procent in de verkoop van huis- en tuinartikelen. Elektronica en boeken, cd en dvd verkopers maken respectievelijk ruim 6 en 2 procent van de webshops uit. Ruim 8 procent van de webshops verkoopt vooral voeding.

Lagere kosten

In vergelijking met de fysieke bedrijven in de detailhandel hebben webwinkels aanmerkelijk lagere personeels- en huisvestingskosten. Bij non-food winkelbedrijven maken deze kostenposten in totaal bijna een kwart van de totale omzet uit. Bij de webwinkels nog niet de helft (11,5 procent).

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies