​Online supermarkt Picnic, boodschappen doen in een app

​Online supermarkt Picnic, boodschappen doen in een app

De nieuwe supermarkt heeft geen winkels en bezorgt gratis tegen de laagste prijs.

Vorig artikel Volgend artikel

Vandaag is in Amersfoort Picnic officieel gelanceerd. Picnic is de nieuwe online supermarkt, waar je via een app boodschappen doet die gratis worden thuisbezorgd. Aan Prins Maurits de eer om de eerste bestelling te doen, die vervolgens afgeleverd werd door de burgemeester van Amersfoort, Lucas Bolsius.

In stilte heeft Picnic drie jaar lang met een team van 50 specialisten gewerkt aan de nieuwe distributiemethode. Undercover hebben ze in Amersfoort het logistieke proces getest. Doelstelling was om op zoveel mogelijk kosten te bezuinigen, dus geen winkels of onnodige tussenschakels. Het is een innovatief en duurzaam concept waarbij technologie de motor is. De online supermarkt is voor de consument extreem simpel en kent geen wachttijden meer. De technologie en achterliggende systemen zijn echter complex en daardoor ook moeilijk kopieerbaar. Het moet een soort nostalgisch SRV-gevoel uitstralen.

Boodschappen doen via een app

Via een app kan de consument zelf zijn of haar boodschappen thuis of de bank doen. De app is eenvoudig en heel visueel ontwikkeld waardoor je letterlijk in 3 minuten je weekboodschappen kunt doen. Als consument ‘swipe’ je door de 10 supermarktafdelingen. Betaling vindt uitsluitend in de app plaats, zodat bij aflevering van de boodschappen geen pinpas nodig is. De filosofie van de app is gemak. Alles is erop gericht om het de consument zo makkelijk mogelijk te maken. Zo kun je samen met de je partner of als gezin werken aan een boodschappenlijst. De app is ook slim en onthoudt wat je bijvoorbeeld de week ervoor hebt besteld. Ook is er een special actiepagina, hierop staan alle acties van de week weergegeven.

Assortiment

Picnic levert alle boodschappen, van dagverse producten als brood, groente en vlees, tot A-merken en een voordelig huismerk. Eigenlijk kun je hier alles vinden wat je in een fysieke supermarkt verwacht. Het assortiment is samengesteld door klanten en is in vergelijking tot de traditionele supermarkt vrij flexibel aan te passen. Picnic kan zo eenvoudig inspelen op het weer, seizoenen of ontwikkelingen in de maatschappij. Als de consument iets mist is Picnic in staat om het binnen 24 uur in de winkel te zetten.

picnic-auto
De berzorgwagens van Picnic

Duurzaam

De online supermarkt is in meerdere opzichten duurzaam te noemen. Zo hebben ze een eigen voertuig 'de e-Worker' ontwikkeld. Deze elektrisch aangedreven auto is milieuvriendelijk en kent geen uitstoot. Hij is slechts 1.30 meter breed waardoor de auto geen verkeersoverlast veroorzaakt. De e-Worker is verbonden met het internet en neemt naast de lege flessen ook het verpakkingsmateriaal retour hetgeen weer gerecycled wordt. Naast deze duurzame manier van bezorgen is ook het assortiment duurzaam te noemen. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan het uitgebreide assortiment aan biologische producten. Daarnaast is een belangrijk verschil dat een traditionele supermarkt zijn of haar bestelling voorstelt. Voorspellen is in principe verspillen aldus Picnic. Picnic besteld zijn of haar brood pas om 23.00 uur in de avond zodat de exacte hoeveelheid wordt geproduceerd en dus niets wordt verspilt.

Gratis bezorgen

Doordat de kosten van deze manier van distributie zo laag zijn, kunnen de prijzen voor de boodschappen laag zijn en is de bezorging gratis. De klant kiest zelf welke rit het beste uitkomt en weet tot op een half uur hoe laat de bezorging zal plaatsvinden. Net als bij de taxiservice Uber kan de klant binnenkort in de app zelfs zien wanneer zijn bezorgauto komt en waar de auto op dat moment rijdt.

Picnic is vandaag van start gegaan in Amersfoort. In de komende maanden wordt het concept verder doorgetast en worden eventuele kinderziektes eruit gehaald. Vervolgens is het concept vrij eenvoudig uit te rollen naar andere dichtbevolkte steden. Het enige wat ze moeten doen is een hub openen en wat e-Workers extra aanschaffen....

Meer content

Onno Rompa

Onno is blogger op DutchCowboys, Travelvalley en StyleCowboys. Onno schrijft over technologische innovaties en trends en ontwikkelingen op het gebied van...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies