De digitale trends in Nederland draaien om persoonlijke beleving​

De digitale trends in Nederland draaien om persoonlijke beleving​

Vorig artikel Volgend artikel

Microsoft presenteerde eerder deze week zijn nieuwe, wereldwijde onderzoek over de relatie tussen consumenten en technologie. Het onderzoek, Microsoft Digital Trends 2015, geeft inzicht in het online gedrag van consumenten op diverse digitale platformen, de verschillende digitale apparaten en online diensten waar de consumenten voorkeur aan geven.

In het onderzoek is ook Nederland meegenomen en opvallend is dat wij vanwege het enorme aanbod van informatie online door de bomen het bos niet meer zien. Zo heeft 45% moeite te vinden wat hij/zij zoekt en wil daarbij worden geholpen. Bovendien blijkt dat Nederlanders online een meer persoonlijke ervaring willen. Maar als duidelijk is welke voordelen ze dat oplevert, is slechts 45% bereid die persoonlijke gegevens te delen met bedrijven. Wereldwijd is 61% bereid persoonlijke data te delen met bedrijven, mits de voordelen daarvan duidelijk zijn.

Nederlanders willen technologie meer voor zich laten werken. Zo is nu al 60% van de Nederlanders geïnteresseerd in apps en devices die ze meer over zichzelf leren. Denk hierbij aan apps en wearables die bijvoorbeeld het slaap- of eetpatroon, of de sportactiviteit bijhouden. Daarbij wil zestig procent van de ondervraagde Nederlanders zelf beslissen hoelang persoonlijke data online blijft staan.

" In het rapport is goed te zien dat mensen gewend raken aan elektronica die aan de digitale wereld gekoppeld is en dat ze bereid zijn persoonlijke data te delen. Wel is duidelijk dat veel mensen online moeite hebben met het enorme aanbod van informatie", aldus Natasha Hritzuk, Senior Director of Global Consumer Insights bij Microsoft. "Bedrijven moeten transparant zijn over hoe ze je data verzamelen, waarom ze dat doen en hoe het gebruikt wordt. Mensen willen er persoonlijk voordeel van hebben."

Enkele bevindingen:

Ruim 60% van de Nederlanders (74% wereldwijd) gebruikt tracking-apps en -devices waarmee bijvoorbeeld sportactiviteiten en leefgewoonten worden gemonitord. Maar slechts 18% van de Nederlanders gebruikt deze technologie om actief doelstellingen te realiseren. Daarnaast ziet 44% van de ondervraagde Nederlanders (60% wereldwijd) heil in The Internet of Things, waarbij bijvoorbeeld ook huizen en apparaten aangesloten zijn op het internet.

Nu steeds meer data online staat, zegt 72% van de Nederlanders behoefte te hebben aan hulpmiddelen om deze gegevens te managen. Zeker 60% wil daarbij zelf beslissen hoelang persoonlijke data online blijft staan.

Een andere opkomende trend is, dat Nederlanders eerder kopen van ondernemingen die het mogelijk maken om producten te personaliseren of samen te ontwikkelen op basis van eigen interesses en voorkeuren.

Ten slotte ontstaat op sociale media een trend waarbij one size fits all aan populariteit afneemt. Zo geeft 32% van de Nederlanders aan steeds vaker gebruik te maken van sociale-nichenetwerken die specifiek gericht zijn op zijn/haar interesses. Wereldwijd geldt dit al voor 48%.

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies