Consumenten blijven wantrouwig over veiligheid persoonsgegevens

Consumenten blijven wantrouwig over veiligheid persoonsgegevens

Vorig artikel Volgend artikel

Bijna de helft van alle consumenten is wantrouwig over de manier waarop bedrijven omgaan met hun gegevens. Zo blijkt uit een recent onderzoek van Verint. Het onderzoek is gedaan in samenwerking met het Britse onderzoeksbureau Opinium onder meer dan 18.000 consumenten in negen verschillende landen, waaronder ook Nederland.

Tevens geeft een op de vijf consumenten aan geen enkel bedrijf te vertrouwen om zijn informatie veilig op te slaan. Dit geeft aan dat merken nog een lange weg te gaan hebben als het gaat om het opbouwen van consumentenvertrouwen.

gegevens

Sceptisch

Uit de resultaten komt naar voren dat het percentage consumenten dat sceptisch is over de manier waarop bedrijven met informatie omgaan wel van land tot land verschilt. Zo is in het Verenigd Koninkrijk het percentage consumenten dat zich zorgen maakt, met 63 procent het hoogst, en zijn Poolse consumenten over het algemeen het best van vertrouwen. Toch geeft daar nog 28 procent van de ondervraagden aan wantrouwig te zijn.

Lokale markt

Gezien de verschillen in de diverse landen, doen merken er goed aan om de manier waarop ze over dataverzameling communiceren, aan te passen aan de lokale markt. Zeker in landen als het Verenigd Koninkrijk en Duitsland – waar het wantrouwen hoog is – is het belangrijk om transparant te zijn en om consumenten te verzekeren van een veilige gegevensverwerking.

Nederland

Ook bedrijven in Nederland zouden daar goed aan doen: hier is 44 procent bezorgd over de manier waarop bedrijven met persoonlijke informatie omgaan. Vijftien procent van de Nederlandse ondervraagden gaf zelfs aan geen enkel bedrijf te vertrouwen met de veiligheid van zijn gegevens.

"Recente businesscases schijnen nieuw licht op het belang dat consumenten hechten aan databescherming," zegt Nick Nonini, Managing Director EMEA bij Verint Enterprise Intelligence Solutions. "Met de inzichten die we opdeden in ons meest recente onderzoek, stelde Verint een visie op, die resulteerde in de New Rules of Customer Engagement. Deze richtlijnen helpen organisaties transparanter te zijn over het gebruik van consumentendata en bij het winnen van vertrouwen in een steeds uitdagender omgeving."

Nog een lange weg te gaan

Dit wereldwijde onderzoek geeft aan dat er nog een lange weg te gaan is voordat consumenten erop vertrouwen dat hun belangrijkste dienstverleners veilig met persoonlijke gegevens omgaan. Om een idee te geven: zelfs in de bancaire sector – die het hoogste vertrouwen geniet – vertrouwt zowel in Nederland als wereldwijd niet eens de helft (43 procent) erop dat zijn gegevens veilig zijn.

Bij nutsbedrijven ligt dat percentage opvallend genoeg nog een stuk lager: daar is zowel in Nederland als wereldwijd slechts drie procent van de consumenten er gerust op dat deze bedrijven op een veilige manier met hun gegevens omgaan. Onlineretailers doen het op het gebied van consumentenvertrouwen het aller slechtst. Wereldwijd vertrouwt slechts twee procent erop dat zijn gegevens daar veilig zijn; in Nederland ligt dat met een procent nóg lager.

[Afbeelding © Anatoly Vartanov - Fotolia]

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies