Online28.12.2013

In 2020 wordt 70% van de online aankopen gedaan met mobiel device


in-2020-wordt-70-van-de-online-aankopen-.jpg
in-2020-wordt-70-van-de-online-aankopen-.jpg

Tablets, smartphones en draagbare smart devices, zoals Smartwatches en Google Glass, zullen door de consument steeds vaker gebruikt gaan worden om online aankopen van producten of diensten te doen. Zo blijkt uit een recent rapport van Future Touchpoints van Shopping2020. Onderzoek is gedaan naar de vraag welke zogeheten touchpoints – contactpunten tussen de (online) retailer en de consument – in 2020 dominant zullen zijn en hoe retailers hierop succesvol kunnen inspelen.

De expertgroep voorziet dat in 2020 de consument voor het overgrote deel van de online aankopen de mobiel en tablet zal gebruiken. Met de nieuwe categorie van wearable devices zoals smart watches en glasses zal dit aandeel tot 70% groeien. In 2013 lag dat percentage nog op 35%. Interactieve televisie zal in 2020 naar verwachting een aandeel van 9% hebben in de online aankopen. Het aantal online aankopen met desktopcomputers en laptops zal in 2020 met meer dan de helft zijn teruggelopen.

‘Touchpoints zijn overal’
De afgelopen jaren is het aantal touchpoints volgens de expertgroep al enorm toegenomen. De expertgroep stelt dat deze ontwikkeling zich verder doorzet met de komst van draagbare smart devices. “Daardoor is bijna alles in 2020 een – mogelijk – touchpoint,” aldus Iskander Smit, voorzitter van de expertgroep Future Touchpoints en Strategy Director bij Info.nl. Touchpoints zullen ook de manier waarop consumenten online shoppen veranderen. “Smart screens worden een belangrijk onderdeel van interactie met de klant.”

De verwachting van de expertgroep is verder dat in 2020 veel (online) retailers de consument minder in hun eigen (web)winkel zullen krijgen. “Doordat de customer journey meer een sociale kant krijgt, zullen (sociale) platformen en devices de primaire contactpunten voor consumenten worden. Dit zorgt voor een radicaal veranderende rol van de off- en online retailer,” zegt Smit. “Er zullen nieuwe business modellen ontstaan, waarbij het de vraag is welke rol hij kan én wil vervullen. Een voorbeeld kan zijn om de fysieke winkel niet te gebruiken als verkooppunt, maar als proeflokaal.

Vier toekomstscenario’s
De expertgroep Future Touchpoints beschrijft in haar rapport ook vier toekomstscenario’s van touchpoints en de invloed op online aankopen in 2020. Daarnaast geven de experts aanbevelingen voor (online) retailers om al in 2014 in te kunnen spelen op deze scenario’s.

[Afbeelding: © senoldo – Fotolia.com]

Verder lezen over Online Shop

Direct betalen via iDEAL hoeft niet meer: nu kan het in drieën

iDEAL kennen veel mensen als de handige betaaloptie bij webwinkels waarmee je meteen kunt betalen met je bankrekening. We kennen het al decennia en zijn er al helemaal aan gewend, maar in het buitenland zijn ze soms jalo...

Online09.04.2024

Direct betalen via iDEAL hoeft niet meer: nu kan het in drieën

​5 tips zodat je bij online shoppen niks retour hoeft te sturen

Webwinkels zijn er maar druk mee: al die retouren. Bij sommige winkels schijnen retourgestuurde kledingstukken gewoon in de shredder te gaan. Maar ook zonder dat ze geshredderd worden is het niet bepaald duurzaam, al die...

Online27.03.2024

​5 tips zodat je bij online shoppen niks retour hoeft te sturen

​Amazon laat AI nu de productpagina’s maken voor verkopers

Amazon heeft geen geweldige ervaringen met AI, of met productpagina’s, maar het gaat de twee desondanks verenigen. Verkopers kunnen straks hun productpagina’s laten maken door kunstmatige intelligentie.

Online14.03.2024

​Amazon laat AI nu de productpagina’s maken voor verkopers

​Webshops pas op: de nieuwe cookiewet wordt volop overtreden

We horen wel veel over de Digital Markets Act vanuit het oogpunt van grote techbedrijven, maar vergis je niet: ook als je een kleine webshop runt krijg je hiermee te maken. Sinds vorige week is er nieuwe cookiewetgeving...

Online11.03.2024

​Webshops pas op: de nieuwe cookiewet wordt volop overtreden

​Hoe je vele honderden euro’s per jaar kunt besparen op boodschappen

Hieronder deel ik een bewezen strategie voor het besparen van vele honderden euro's per jaar op boodschappen. Het vergt slechts een iets verder vooruit kijken dan de dagelijkse of wekelijkse boodschappen. Per persoon kan...

Nieuws04.03.2024

​Hoe je vele honderden euro’s per jaar kunt besparen op boodschappen

Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

Als winkel eigenaar ben je ongetwijfeld bekend met het belang van een efficiënt kassasysteem. In dit blog gaan we dieper in op waarom een goed kassasysteem essentieel is voor iedere winkel, en we belichten de voordelen...

DC Business22.02.2024

Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

​Klarna komt met abonnement op…. betalen?

We praten er misschien niet dagelijks over, we gebruiken het met zijn allen wel op zeer regelmatige basis. Soms omdat je iets wil kopen waar je eigenlijk even geen budget voor vrij hebt, soms omdat een andere betaalmanie...

Online25.01.2024

​Klarna komt met abonnement op…. betalen?

​CO2-uitstoot per verzonden pakket is flink afgenomen

De CO2-uitstoot in de last mile voor een e-commercepakket is ten opzichte van 2018 gedaald met 56% tot gemiddeld 100 gram CO2 per pakket. Zo blijkt uit de resultaten van een nieuw onderzoek van Thuiswinkel.org. De sector...

Online18.12.2023

​CO2-uitstoot per verzonden pakket is flink afgenomen