Online20.12.2013

De ‘zaalarts’


de-zaalarts.jpg
de-zaalarts.jpg

Natuurlijk gaat deze bijdrage niet letterlijk over de zaalarts zoals we die in ziekenhuizen kennen. Ik wil het met je hebben over stewardship. Stewards vind je allerlei vormen en ik voorspel hen een grote toekomst.

Verplaats je even naar Londen. Je komt aan op het vliegveld en je zoekt je weg in de underground. Hoewel veel eenvoudiger geregeld dan in Nederland is dat ingewikkeld. Waar is dat station waar je naartoe moet? Langs welke metrolijn ligt die? Wat voor kaartje heb je nodig? Het kost veel tijd om daar in je eentje achter te komen. Gelukkig ontwaar je dan op het metrostation een mens, een steward. Hij/zij heeft een hele stapel plattegrondjes bij zich. In no time, 10 seconden of zo, zorgt die ervoor dat je het metrosysteem snapt en weet wat je moet doen naar aanleiding van je vraag ‘hoe kom ik bij….’.  Dat is stewardship.

Wat doet die steward? Hij luistert, geeft antwoord en vertaalt dat antwoord in wat je in dat metro-systeem moet doen. Hij helpt je ‘in het systeem’, in dit geval de metro. Hij zorgt ervoor dat je je senang voelt in de machinekamer. Hij brengt het gevoel van de menselijke maat terug en zorgt ervoor dat zelfs de Londense metro overzichtelijk wordt en aanvoelt als een klein bedrijf.

Ik denk dat de steward een grote toekomst heeft. Voorbeelden? Wat denk je van de reiswereld? Je kunt natuurlijk wel zelf dagen gaan zoeken op het internet. Maar zou het niet handig zijn als je iemand kan vertellen wat jij wilt. En die dan vervolgens de beste sites en het beste aanbod voor jou daarbij zoekt en jouw wensen vertaalt naar ‘het systeem’? De nieuwe reisbureaus zijn stewards.

Of grote bedrijven waar jij een vraag aan hebt. Schaf dat bandje af met ‘kies 1’ en laat stewards de klantvraag navigeren. De afdeling klantenservice is stewardship. ‘Als je het eenmaal ziet zie je het overal’.

En inderdaad de zaalarts. Die luistert naar je en vertaalt jouw informatie en wensen naar de ziekenhuisorganisatie.  Anders dan de steward in de metro, is hij of zij ook jouw case manager en neemt  actie, zodat er ook concreet iets gebeurt, en zet de informatie op de goede manier ín het systeem. Iemand die echt ziek is kan trouwens helemaal niet vertellen wat die nodig heeft. Dan is een luisterend mens van vlees en bloed echt heel belangrijk. De spoedeisende hulp weet er alles van.

Dan de Nederlandse overheid met zijn digitale agenda. Als de Nederlandse overheid in 2015 inderdaad alleen via internet wil communiceren met de burger zullen ze er achter komen dat ook daar stewards nodig zijn. Alleen via internet communiceren, lijkt me een hele uitdaging en vraagt op zijn minst om een goede webcare omgeving waar mensen open vragen kunnen, mogen en durven stellen.

Digitale communicatie is prachtig maar kan nooit het luisterend oor vervangen. Mijn visie? Hoe meer internet, hoe meer ‘zaalartsen’ er nodig zijn. Natuurlijk kan internet een deel van die behoefte via slimme webcare en chatfuncties invullen. Maar uiteindelijk blijft er gewoon een mens nodig, net als in de Londense metro die je in 10 seconden even op weg helpt.

Hoe zie jij de rol van die steward in de toekomst? Zijn dat particulieren buiten hun normale baan om (Amsterdammer die het ov net daar kent en een buitenlandse toerist helpt) of zie je in bijv. in de reissector of de overheid echte steward functies komen?

Is volledig digitaal gaan, bijvoorbeeld als overheid in 2015, kostenbesparend, en werken stewards alleen kostenverhogend? Of blijk je zonder stewards inderdaad het luisterend oor en dus een essentieel deel van communicatie te missen waardoor kosten stijgen, fouten toenemen en klanten/burgers zich niet gehoord voelen?

Gaan we eerst alles gaan digitaliseren en er daarna achter komen dat een combi mensen / internet toch nodig en nuttig is? Of gunnen we elkaar face2face contact? Of beperk je de mogelijkheid tot contact tot call centers en de mogelijkheid om open vragen te stellen via internet (chatfunctie)?

Ik ben benieuwd hoe 2015 eruit ziet op dit punt.

Frans van der Reep

Frans van der Reep is een visionary practitioner, inspirational counceler, media futurist en "triple thinker". Hij is verbonden aan Hogeschool Inholland (lector) & KPN (senior strategist).

Verder lezen over Communicatie

Veiligheidskunde opleiding? Bekijk hier de tips!

In een wereld waar veiligheid steeds belangrijker wordt, is het essentieel om goed opgeleide professionals te hebben die kunnen zorgen voor een veilige werkomgeving. Een opleiding in veiligheidskunde kan de juiste basis...

Lifestyle23.12.2023

Veiligheidskunde opleiding? Bekijk hier de tips!

Woord van het jaar 2023: Graaiflatie

Traditioneel wordt aan het eind van elk jaar door de Dikke van Dale het woord van het jaar gekozen. Dat wil zeggen, wij kunnen daar allemaal een woordje bij meespreken door aan de verkiezing mee te doen en onze stem uit...

Nieuws19.12.2023

Woord van het jaar 2023: Graaiflatie

Zowel in Nederland als België wordt flink gegraaid
​World Emoji Day: zo gebruik je emoji op de werkvloer

Het is World Emoji Day en dat betekent dat we vandaag even stilstaan bij het gebruik van emoji. Specifiek op de werkvloer. Hoe we ze privé gebruiken, dat hebben de meeste mensen prima voor elkaar, maar zakelijk gezien w...

Online17.07.2023

​World Emoji Day: zo gebruik je emoji op de werkvloer

​Zo zorg jij voor een tevreden en ijzersterk team op de werkvloer!

Er zijn waarschijnlijk maar weinig personen in leidinggevende functies die er niet naar streven hun team zo gelukkig mogelijk te maken. De vraag is wat er nodig is om werknemers op den duur gemotiveerd te houden? Vooral...

DC Business21.10.2022

​Zo zorg jij voor een tevreden en ijzersterk team op de werkvloer!

Een walkie-talkie-functie voor iPhone: dit is het nut ervan

Misschien deed je het vroeger met blikjes of van die plastic apparaatje van Fisher Price: een walkie-talkie is al jaren populair kinderspeelgoed, maar uiteraard heeft ook de echte variant een belangrijke functie. De hulp...

Mobile10.06.2022

Een walkie-talkie-functie voor iPhone: dit is het nut ervan

Kun je straks in het Metaverse een praatje maken met een Peruaan?

In een nieuwe update heeft Mark Zuckerberg van Meta meer verteld over kunstmatige intelligentie en wat zijn plannen hiermee zijn voor het metaverse. Die blijken vooral te draaien om vertalen. Dat taal belangrijk is in he...

Metaverse23.02.2022

Kun je straks in het Metaverse een praatje maken met een Peruaan?

Agentschap Telecom legt nu ook WhatsApp en Skype onder de loep

Het Agentschap Telecom (AT) kennen we natuurlijk vooral van haar acties en toezicht rondom mobiele telecomdiensten, zendamateurs en andere draadloze diensten en apparatuur. Vanaf dit jaar heeft het Agentschap besloten da...

Mobile17.02.2022

Agentschap Telecom legt nu ook WhatsApp en Skype onder de loep

​Gebruik je telefoon als een WalkieTalkie met Microsoft Teams

Microsoft Teams is bekend als zakelijke tool om videomeetings mee te houden, presentaties mee te geven en bijvoorbeeld sollicitatiegesprekken mee te voeren in coronatijden. Het is enorm gegroeid in een korte tijd, wat me...

Online17.01.2022

​Gebruik je telefoon als een WalkieTalkie met Microsoft Teams

Verder lezen over Toekomst

SAP opent een experience center dat volledig is gericht op AI

SAP Labs France, een SAP-dochteronderneming die zich bezighoudt met R&D-activiteiten, kondigt de opening aan van haar Customer Experience Center in het Zuid-Franse technologiepark Sophia Antipolis.

Technology17.04.2024

SAP opent een experience center dat volledig is gericht op AI

AI in de Zorg: Inzichten van HLTH Europe Roadshow 2024

Na de verhelderende presentaties tijdens de HLTH Europe Roadshow 2024 blijft één ding onmiskenbaar: de toekomst van de gezondheidszorg is nauw verweven met technologische innovatie.

Technology17.04.2024

AI in de Zorg: Inzichten van HLTH Europe Roadshow 2024

Die botsproef in de ruimte heeft een Nederlands tintje

Ergens in de uitgestrektheid van de ruimte zou zomaar een onopgemerkte asteroïde op koers kunnen liggen voor een frontale botsing met de aarde.

Technology15.04.2024

Die botsproef in de ruimte heeft een Nederlands tintje

Dit is HyperScout H.
Nationale Quantum Cursus nu beschikbaar voor het grote publiek

Deze cursus is een initiatief om het brede publiek, scholieren, bedrijven en beleidsmakers bewust te maken van de opkomende mogelijkheden en uitdagingen van quantumtechnologie.

Technology15.04.2024

Nationale Quantum Cursus nu beschikbaar voor het grote publiek

Quantum wordt de volgende techrevolutie
2024 is hét jaar om te investeren in een thuisbatterij

Weet je hoeveel van de stroom die je zonnepanelen opwekken je zelf gebruikt? 30 procent. De rest gaat terug het net op.

Technology12.04.2024

2024 is hét jaar om te investeren in een thuisbatterij

En dit is waarom
135.000 voetstappen voor een duurzame boodschap in de sneeuw

Marketing12.04.2024

135.000 voetstappen voor een duurzame boodschap in de sneeuw

in de strijd tegen plastic
Stellantis Freedom of Mobility Forum ambitie voor wereldwijde duurzame mobiliteit

Het Freedom of Mobility Forum is is een platform dat geïnitieerd is door Stellantis, een van de grootste wereldwijde autofabrikanten en bij ons bekend met o.a. merken als Fiat, Opel, Peugeot, DS Automobiles, Citroen, Je...

Technology27.03.2024

Stellantis Freedom of Mobility Forum ambitie voor wereldwijde duurzame mobiliteit

Benzine, diesel of elektriciteit: wat is milieuvriendelijker?

Vandaag de dag is een auto niet meer weg te denken uit onze wereld. En hoeveel problemen er ook aan verbonden zijn (files, brandstofprijzen, milieuschade, ongelukken, enzovoort), de mensheid blijft steeds meer nieuwe voe...

DC Business21.03.2024

Benzine, diesel of elektriciteit: wat is milieuvriendelijker?

Correlatie tussen prijs en milieuvriendelijkheid van brandstof in Nederland