‘Extreme couponning’: nu ook in Nederland?

Vorig artikel Volgend artikel
‘Extreme couponning’: nu ook in Nederland?

Het is een fenomeen in Amerikaanse supermarkten: couponing. Door actiecodes van websites te halen en bonnetjes uit lokale krantjes te knippen besparen huisvrouwen gigantische bedragen op hun boodschappen. Televisiezender TLC maakte er zelfs een realityshow over: Extreme Couponing.

In Nederland staan maar weinigen met kortingsbonnetjes bij de kassa’s van Albert Heijn of Jumbo, maar online heeft het gebruik van kortingscodes een aardige vlucht genomen. De komst van de internationale kortingscodewebsite Savoo zou deze opwaartse beweging wel eens flink kunnen gaan versterken.

Savoo is een dochteronderneming van het Amerikaanse Savings.com, en is geworteld in het Verenigd Koninkrijk waar de site al jaren een begrip is onder prijsbewuste online shoppers. Het bedrijf werkt in hoog tempo aan internationale expansie en is inmiddels actief in Duitsland, Frankrijk, Spanje, Italië en Australië. Heel opvallend is de recente stap naar India. Naast die groeimarkt valt de Nederlandse markt behoorlijk in het niet, maar dat weerhoudt de kortingscodewebsite er niet van om eind deze zomer ook hier live te gaan.

Dominantie
Bruno Acar, Country Manager van Savoo in Duitsland, houdt zich bezig met het uitrollen van de website voor de Nederlandse markt. Hij benadrukt dat internationale expansie voor de branche onontbeerlijk is. "Internationalisering is de trend. Dat komt omdat er sprake is van marktconsolidatie: de grote spelers groeien momenteel sterker dan de industrie an sich. Kleine spelers krijgen het steeds moeilijker." En dus ontstaat een race naar dominantie in het speelveld. Internationale expansie is daar een effectief middel voor, ook omdat het adverteerders aan de kortingscodewebsites bindt. "Vanuit een adverteerderperspectief is het heel eenvoudig: zij kijken voortdurend naar landen waar ze kunnen uitbreiden. Dat wil je als website kunnen faciliteren, en daarvoor is massa nodig in de breedte en de diepte. Anders overleef je het als bedrijf op lange termijn niet," aldus Acar.

Internationaal
De grote vraag blijft in welk opzicht Savoo verschilt van andere kortingscodewebsites die in Nederland al actief zijn. Acar geeft aan dat het antwoord op die vraag tweeledig is. Allereerst streeft Savoo naar een concept dat internationaal gestandaardiseerd is. "Savoo is één vastomlijnd merk in alle markten waar we actief zijn. We doen niet aan verschillende merknamen voor verschillende landen. We hebben een beleving gecreëerd en die rollen we nu uit in diverse markten. Op die manier weten consumenten en adverteerders altijd wat ze kunnen verwachten."

Daarnaast wil het bedrijf gaan bijdragen aan de professionalisering van de markt; een beweging die in Nederland pas recentelijk aan de orde is. In Engeland en Duitsland bestaat al langer regelgeving die kortingscodewebsites in acht moeten nemen. Acar: "We zijn sterk van mening dat de problemen in de sector moeten worden aangekaart. Het lijkt hier en daar nog op het wilde westen." Voor Savoo zijn professionaliteit en transparantie daarom sleutelwoorden bij het betreden van de Nederlandse markt. "Spelregels zijn echt nodig, want het vertrouwen van de consument en de adverteerder moet hoog gehouden worden."

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies