Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.
In steeds meer situaties zie je dat traditionele, offline partijen botsen met online-gerichte bedrijven die hun markt proberen over te nemen met nieuwe, frisse en vooral transparante initiatieven. Voorbeelden van hoe dit kan gaan zijn natuurlijk Free Record Shop, dat bijna buitenspel werd gezet door o.a. iTunes, en de videotheek die bijna uit het straatbeeld verdwenen is door o.a. downloaden en online winkels.
Hetzelfde staat op het punt om te gaan gebeuren in de brillenwereld.
Vandaag kwam het bericht naar buiten Mister Spex 16 miljoen opgehaald heeft om in Engeland, Zweden en Spanje flink aan de weg te gaan timmeren.
Zulke initiatieven zijn er ook in Nederland, zo is er o.a. de Amsterdamse startup Ace & Tate. Zij zetten de aanval in op de traditionele manier van (zonne)brillen verkopen.
Hun zelf ontworpen brillen worden geproduceerd in dezelfde fabrieken als de gevestigde merken. Deze worden echter niet in een tastbare winkel verkocht maar je kunt ze gewoon meteen op hun website bestellen. (Op de site kun je een foto van jezelf uploaden en dan verschillende brillen virtueel ‘passen’. Mocht je toch niet kunnen kiezen kun je terecht bij een van hun showrooms en daarnaast lanceert Ace & Tate binnenkort haar Home Try-On programma. Je kunt dan 4 brillen een week lang gratis thuis uitproberen.)
De grote vraag is nu hoe de traditionele partijen hierop gaan reageren. Nu partijen zoals Ace & Tate en Mister Spex het voor de consument inzichtelijk maken dat een goed product niet duur hoeft te zijn wordt het voor de traditionele opticiens steeds lastiger om hun (te) hoge prijzen te rechtvaardigen.
De reuzen in brillenland lijken de afgelopen jaren hebben zitten te slapen. Ze zijn ingedommeld door de vertrouwde deining van het binnenrollende geld. Als zij de ontwikkelende markt goed in de gaten hadden gehouden en naar de steeds luidere schreeuw van de klant om transparantie hadden geluisterd, hadden zij zich tegen dergelijke ontwikkelingen als de bovenstaande kunnen wapenen. De brillenboeren hebben immers het geld, the knowhow en de contacten. Zijn zij hetzelfde lot beschoren als de videotheek, de foto-service en de cd-speciaalzaak?
Ik ben heel erg benieuwd hoe de consument omgaat met deze nieuwe online initiatieven. Gaan Pearle, Hans Anders, Specsavers en de opticien om de hoek dit terugzien in hun omzetten? En, belangrijker, gaat de consument nu naast het streamen van muziek en films ook surfend zijn/haar nieuwe (zonne)bril aanschaffen? Ga jij dit doen?
Verder lezen over Internet
Online16.04.2024
Nike komt met een 404 Error-schoen voor nerds
Nieuws11.04.2024
Steeds meer mensen twijfelen aan de waarheid van online informatie
Online18.03.2024
Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?
Mogelijk ontwikkelen AI's een vorm van gedecentraliseerd interactiviteitsbewustzijnOnline19.01.2024
Op deze website spenderen mensen de meeste tijd
Online28.12.2023
Hoe Google in 2024 strijdt tegen third party cookies
Online25.12.2023
Tijdmachine: CU2 was hoe we leerden HTML’en
Online19.12.2023
Glasvezel nu op negen van de tien Nederlandse adressen
Alleen in 2023 kwamen er al 1,5 miljoen bijOnline15.12.2023
Bijna 40% van het internetgebruik op basisscholen is niet-educatief
Sociale Media & Games zorgen voor veel afleidingVerder lezen over Online Shop
Online09.04.2024
Direct betalen via iDEAL hoeft niet meer: nu kan het in drieën
Online27.03.2024
5 tips zodat je bij online shoppen niks retour hoeft te sturen
Online14.03.2024
Amazon laat AI nu de productpagina’s maken voor verkopers
Online11.03.2024
Webshops pas op: de nieuwe cookiewet wordt volop overtreden
Nieuws04.03.2024
Hoe je vele honderden euro’s per jaar kunt besparen op boodschappen
DC Business22.02.2024
Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar
Online25.01.2024
Klarna komt met abonnement op…. betalen?
Online18.12.2023