Een always online DRM zoals in Simcity is principieel fout

Vorig artikel Volgend artikel

[Marnix Suilen] De problemen rond de launch van de nieuwe Sim City zijn je mogelijk ontgaan. Daarom even kort: Van overvolle servers tot mensen die de game niet eens konden downloaden vanaf Origin, om maar te zwijgen over het gerucht -dat ea volledig ontkent- dat mensen permanent geband zouden worden van Origin als ze hun geld terug vroegen.

Maar wat ligt ten grondslag aan deze problemen? Naast een zeer populaire game die iedereen wil hebben waardoor de downloadservers van Origin een overload kregen, wat nog wel acceptabel is, hebben we hier te maken met een hardnekkig stukje DRM. Voor de mensen die vrijwel alleen op de console gamen en speciaal voor Sim City naar de pc komen: Welkom bij pc-gaming, pc-gaming anno 2013!

Maar de piraterij dan... Nee, hou daar nu eens over op EA. Ik geef toe dat piraterij een probleem genoemd mag worden, maar om dit op te lossen moeten we naar de basis kijken. Zoals ik al eerder schreef: Piraterij is een serviceprobleem. Er bestaat bij een groot deel van de pc-gamers een sterke drang naar een try before you buy mentaliteit. Dit is ontstaan mede door de grote diversiteit in hardware waardoor een game nog wel eens niet wil draaien, ondanks dat het systeem boven de eisen zit. Zodoende is er dus piraterij, en daardoor is er ook DRM.

Een always online DRM zoals in Simcity is principieel fout

Ubisoft was een van de eersten die ermee kwam. Assassin's Creed 2 vereiste een constante verbinding met de server. Gevolg was dat de piraterij versie lange tijd beter speelbaar was dan de gekochte. Nu die game zijn bloei heeft gehad draait de gekochte versie als een zonnetje, grotendeels door lege servers.

Vorig jaar kwam Blizzard met Diablo 3, zij gingen nog een stapje verder. Enkel een verbinding met de server was niet genoeg meer. Blizzard laat tot op heden de server berekeningen uitvoeren, je zou kunnen stellen dat de disc die je koopt niet de gehele game bevat. Maar zonder gekheid op een stokje, er is nog steeds geen (goed werkende) illegale versie. Applausje voor Blizzard! En die klagende mensen die hun centen die ze met hard werken hebben verdiend hieraan hebben uitgegeven en nu een game spelen vol lagg? Ach joh, wat maakt dat uit, we hebben het van de piraterij gewonnen! Ik weet het niet hoor, ik vind het behoorlijk wrang allemaal. Om niet te zeggen dat dit toch wel mijn grootste teleurstelling was wat Diablo 3 betreft. En nog steeds gaan de servers vrijwel een keer per week een paar uur offline voor onderhoud, heb je eens tijd gevonden, gaat je feestje niet door.

En zo komen we dan aan bij Sim City. De nieuwste telg in een DRM reeks. Ook hier is het principe hetzelfde als bij Diablo 3, berekeningen worden door de server gedaan, je koopt dus als het ware een halve game. Alleen dat zou al verboden moeten zijn. Goed, er staat een tekstje op dat het een internetverbinding vereist. Maar zou die tekst dan niet groot op de voorkant moeten komen, zoals bij een pakje sigaretten? Nee, dat gebeurt niet, want dat ziet nu niet bepaald klant vriendelijk uit. De klant is koning, zolang je beschikt over een goede internetverbinding en een flinke portie geduld om te wachten op de 'oplossing' die EA nu as we speak aan het uitvoeren is.

Lees de hele blogpost op Gamecowboys.nl

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies