Big Data – de hype voorbij

Vorig artikel Volgend artikel

Big data is overhyped en kan nu al bijna niet meer voldoen aan het verwachtingspatroon dat gecreëerd is door leveranciers en consultants. De hype is logisch, de onbegrensde mogelijkheden en cijfers van data gebruik zijn indrukwekkend:

- Elke dag creëren we met zijn allen 2,5 triljoen bytes aan gegevens
- 90% van de beschikbare data is gecreëerd in de afgelopen twee jaar (bron: IBM)

Daarnaast oefenen cloud, social en mobile een positieve stimulans uit op de groei van data en het intelligente gebruik ervan. Het feit dat we veel data creëren en ook bewaren is geen verrassing. Neem alleen al facebook: 220 miljard foto’s worden opgeslagen door ongeveer 1 miljard gebruikers. Iedere maand komt daar 7 petabytes aan fotocontent bij, ofwel 300 miljoen foto’s per dag (waarbij Halloween de kroon spant). De privékiekjes daargelaten weten we dat bedrijven in toenemende mate geconfronteerd worden met de (on)mogelijkheden van Big Data. Big Data gaat dan ook niet alleen om het opslaan van de data, maar ook om het omzetten van data naar kennis en het op basis daarvan intelligente beslissingen nemen. In al deze fases zijn er momenteel bedrijfsmatige en technische impulsen die de Big Data trend stimuleren.

Big Data – de hype voorbij

In het verleden konden bedrijven nog weg komen met een gebrek aan inzicht maar in de nabije toekomst zal dit meedogenloos worden afgestraft. Het grote verschil met het Business Intelligence & Analytics van 5 jaar geleden ligt hierin dat het gebruik van data en daarmee ook het verwachtingspatroon van gebruikers verandert. We raken gewend aan goede service en adequate, 'on-the-spot' response. Daarnaast wordt het steeds makkelijker voor de zakelijke gebruiker om snel via 'any device' mooie dashboards te laten zien, al dan niet mobiel. M.a.w. er komt een pull uit het zakelijk en consumentengedrag, en tegelijkertijd een push door de technologische ontwikkelingen. De technische ontwikkelingen variëren van oplossingen op het gebied van (gedeeld via de cloud) datacenters, naar opslag (Oracle Exalytics, SAP HANA, Hadoop) tot aan eenvoudige of geavanceerde analyse van de data (Google Analytics, SAS Institute, Microstrategy). Ook komen er steeds meer aansprekende praktijkvoorbeelden die het potentieel van Big Data illustreren:

De Rabobank geeft aan met een aantal Big Data pilot projecten bezig te zijn, gericht op een meer individuele klantinteractie, maar ook op fraude detectie, veiligheid en het optimaliseren van interne bedrijfsprocessen.

Unilever investeert in een big data programma, waarin een nieuw Enterprise Data Warehouse tot stand moet komen dat gebruik maakt van geavanceerde datamining- en analysetools. Deze tools zullen het beslissingsproces voor Unilever moeten versnellen en verbeteren. Ook gaat het bedrijf ervan uit dat er significante en duurzame kostenreducties kunnen worden gecreëerd.

Marktplaats maakt gebruik van big data en data intelligence om zo de zoekervaring en gebruikersgemak voor zijn klanten te optimaliseren. Niet alleen gebruiken ze data om klantgedrag in kaart te brengen, SAS gebruikt ook intelligence tools om te bepalen in hoeverre externe factoren dit gedrag beïnvloedt (denk aan weer, schoolvakanties etc.

Het is duidelijk dat de hoogste verwachtingen bij de data-intensieve bedrijven en in de zakelijke / financiële markten liggen. Verbeterde klant tevredenheid, loyaliteit en verbeterde bedrijfsprocessen zullen de investeringen in Data projecten verantwoorden. Maar ondanks de verschillende praktijk voorbeelden zijn er nog steeds veel Big data vragen. Waar begint en eindigt een Big Data project? Wie maakt er nu echt gebruik van real-time data processing? In en welke branche verschuift de aankoopbeslissing van de CIO naar de business unit manager? En wat is de uiteindelijke toegevoegde waarde in euro's? Er zijn uiteindelijk nog steeds geen duidelijke Big Data ROI voorbeelden. Het is nog onduidelijk hoe groot de extra besparingen en additionele inkomsten kunnen zijn als gevolg van de implementatie en gebruik van Big Data. Met andere woorden: we zijn perfect in staat om het potentieel van Big Data te waarderen, maar niet in staat het te kwantificeren.

The METISfiles gaat daarom in samenwerking met Keala een studie naar de markt voor Big Data in Nederland doen. De studie heeft tot doel om meer inzicht te geven in verschillende verticale markten in Nederland, en hun gebruik van Big Data. De studie zal laten zien hoe de verschillende markten Big Data benaderen, wat geplande investeringen zijn, en hoe hun aankoopgedrag is. Ook moet de studie laten zien wat hun motivatie is om wel of niet te beginnen aan big data projecten, en hoe evalueren ze het huidige Big Data aanbod van de verschillende leveranciers.

Dat Big Data een must is komt naar voren in meer generieke studies. Een recente studie van IBM en MIT laat o.a. zien dat bedrijven die in hoge mate en bedrijfsbreed gebruik maken van Big Data gemiddeld driemaal zo goed presteren als bedrijven die dat niet doen. Ofwel: bedrijven die niet inspelen op de mogelijkheden die Big Data biedt, verliezen hun concurrentie kracht, en prijzen zichzelf uiteindelijk uit de markt.

Meer informatie over Big Data of het Big Data Multi-Client is hier te vinden.

Simone de Bruin