De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Schoenen behoren tot de groep van meest vervalste producten ter wereld. Volgens de Internationale Kamer van Koophandel wordt er wereldwijd voor ongeveer $600 miljard aan producten vervalst. Het aandeel van schoenen en kleding wordt op $24 miljard per jaar geschat. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de Amerikaanse sportschoenenfabrikant New Balance zich de laatste vier jaar sterk heeft ingezet om de verkoop van namaakproducten op het internet een halt toe te roepen en de groei van het aantal verkoopsites van deze producten te stoppen.
Ed Haddad, vice president Intellectual Property bij New Balance Athletic Shoe, Inc, houdt zich al sinds 2008 bezig met de strijd tegen namaakproducten, omdat het aantal meldingen van namaakproducten op het internet bleef groeien. New Balance startte met een project om misbruik van het merk op te sporen door websites te scannen op het onrechtmatig gebruik van het New Balance-logo. De explosieve groei van e-commerce deed het bedrijf beseffen dat deze tactiek ontoereikend werd, omdat de sites die uit de lucht werden gehaald onmiddellijk weer opdoken via een alternatieve URL.
Haddad beschrijft het proces als volgt: “Dit was zo nieuw voor ons dat we dachten dat het probleem opgelost zou zijn wanneer een site uit de lucht werd gehaald, maar dat was niet het geval. Onmiddellijk verschenen er nieuwe sites, omdat misbruikers simpelweg een andere URL gebruikten. Het probleem verdween niet, het verplaatste zich alleen.“
New Balance stond voor de uitdaging om in de strijd tegen criminelen optimaal gebruik te maken van nieuwe technologieën om niet alleen illegale sites – blijvend – uit te schakelen, maar ook te laten zien dat het bedrijf de productie van namaakgoederen aanpakte nu het probleem zich naar het internet had verplaatst.
Voorheen richtte New Balance zijn strategie voor het tegengaan van merkmisbruik voornamelijk op productiefabrieken in China, waar het merendeel van de namaakgoederen werd geproduceerd. Misbruikonderzoekers hebben hard gewerkt om deze fabrieken te sluiten. Deze aanpak was aanvankelijk succesvol; het zorgde voor een minimalisatie van de distributie, meer kostenbesparingen en New Balance positioneerde zich als een merk dat sterk optrad tegen de illegale handel in namaakproducten. Maar met de komst van internet en de groei van e-commerce werd het een heel ander verhaal, waardoor de sportschoenenfabrikant met nieuwe uitdagingen werd geconfronteerd.
New Balance riep de hulp in van MarkMonitor, specialist in online merkbescherming, voor continue monitoring en het rapporteren over online merkmisbruik. De informatie die hieruit voortkwam werd gebruikt om de acties die MarkMonitor in opdracht van New Balance uitvoerde te prioriteren.
De gekozen aanpak richtte zich op B2B-activiteiten waarbij vervalsers producten in grote hoeveelheden doorverkochten aan bulkverkopers of deze aanboden via illegale e-commercesites. De jacht op deze malafide sites legde steeds complexere netwerken van misbruikers bloot, waarbij bleek dat verschillende illegale websites tot dezelfde verkoper behoorden, maar gerund werden door verschillende vertegenwoordigers. Om deze netwerken aan te pakken was een diepgaand onderzoek nodig om de hoofdverkopers, die verantwoordelijk waren voor de verschillende websites, te identificeren.
Gelukkig liet de samenwerking direct overtuigend resultaat zien. In het eerste kwartaal daalde het aantal meldingen van misbruik in de B2B-sector al met 95%. Door afzonderlijke misbruikgevallen te beoordelen en een kosten-batenanalyse uit te voeren, waren beide partijen in staat de ernst van het misbruik te bepalen en op een kostenefficiënte manier strenge maatregelen te nemen om het misbruik tegen te gaan.
De uitgebreide aanpak die de twee partijen hebben ontwikkeld, heeft de positie van New Balance versterkt, zowel online als offline. De kennis die het online onderzoek opleverde leidde New Balance naar de fysieke opslagplaatsen van de hoofdverkopers, waardoor er verdere acties ondernomen konden worden.
Toch heeft Haddad een realistisch beeld van de strijd tegen merkmisbruik: “De resultaten laten zien dat we effectief te werk gaan. Maar we weten dat dit een langdurige strijd is. Voor het behalen van succes is het essentieel om te blijven monitoren, prioriteren en op te treden. We gebruiken nieuwe technologieën om misbruik tegen te gaan. De meeste bedrijven zijn zich ervan bewust dat dit probleem niet snel zal verdwijnen.“
Deze blogpost is geschreven door Kevin Day, sales manager bij MarkMonitor voor Nederland, Scandinavië en emerging markets.
Verder lezen over E-Commerce
Online11.03.2024
Webshops pas op: de nieuwe cookiewet wordt volop overtreden
Lifestyle18.02.2024
Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?
Online18.12.2023
CO2-uitstoot per verzonden pakket is flink afgenomen
Marketing14.12.2023
ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam
aan Kalverstraat/RokinDC Business13.12.2023
Digitale Sales-kamers van Shopware brengen e-commerce en sales bij elkaar
Marketing30.11.2023
Een ‘blended’ winkelervaring voor de feestdagen: virtueel en fysiek shoppen
Nieuws21.11.2023
5 dingen om op te letten als je Black Friday shopt
Online13.11.2023
In hoeverre kun je onbekende webshops eigenlijk vertrouwen?
Verder lezen over Internet
Online25.04.2024
Reddit pakt zijn app aan: meer focus op reacties
Online16.04.2024
Nike komt met een 404 Error-schoen voor nerds
Nieuws11.04.2024
Steeds meer mensen twijfelen aan de waarheid van online informatie
Online18.03.2024
Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?
Mogelijk ontwikkelen AI's een vorm van gedecentraliseerd interactiviteitsbewustzijnOnline19.01.2024
Op deze website spenderen mensen de meeste tijd
Online28.12.2023
Hoe Google in 2024 strijdt tegen third party cookies
Online25.12.2023
Tijdmachine: CU2 was hoe we leerden HTML’en
Online19.12.2023
Glasvezel nu op negen van de tien Nederlandse adressen
Alleen in 2023 kwamen er al 1,5 miljoen bijVerder lezen over Online Shop
Online09.04.2024
Direct betalen via iDEAL hoeft niet meer: nu kan het in drieën
Online27.03.2024
5 tips zodat je bij online shoppen niks retour hoeft te sturen
Online14.03.2024
Amazon laat AI nu de productpagina’s maken voor verkopers
Online11.03.2024
Webshops pas op: de nieuwe cookiewet wordt volop overtreden
Nieuws04.03.2024
Hoe je vele honderden euro’s per jaar kunt besparen op boodschappen
DC Business22.02.2024
Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar
Online25.01.2024
Klarna komt met abonnement op…. betalen?
Online18.12.2023