Online22.06.2012

Case: New Balance bindt de strijd aan met namaakproducten op het internet


case-new-balance-bindt-de-strijd-aan-met.jpg
case-new-balance-bindt-de-strijd-aan-met.jpg

Schoenen behoren tot de groep van meest vervalste producten ter wereld. Volgens de Internationale Kamer van Koophandel wordt er wereldwijd voor ongeveer $600 miljard aan producten vervalst. Het aandeel van schoenen en kleding wordt op $24 miljard per jaar geschat. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de Amerikaanse sportschoenenfabrikant New Balance zich de laatste vier jaar sterk heeft ingezet om de verkoop van namaakproducten op het internet een halt toe te roepen en de groei van het aantal verkoopsites van deze producten te stoppen.

Ed Haddad, vice president Intellectual Property bij New Balance Athletic Shoe, Inc, houdt zich al sinds 2008 bezig met de strijd tegen namaakproducten, omdat het aantal meldingen van namaakproducten op het internet bleef groeien. New Balance startte met een project om misbruik van het merk op te sporen door websites te scannen op het onrechtmatig gebruik van het New Balance-logo. De explosieve groei van e-commerce deed het bedrijf beseffen dat deze tactiek ontoereikend werd, omdat de sites die uit de lucht werden gehaald onmiddellijk weer opdoken via een alternatieve URL.

Haddad beschrijft het proces als volgt: “Dit was zo nieuw voor ons dat we dachten dat het probleem opgelost zou zijn wanneer een site uit de lucht werd gehaald, maar dat was niet het geval. Onmiddellijk verschenen er nieuwe sites, omdat misbruikers simpelweg een andere URL gebruikten. Het probleem verdween niet, het verplaatste zich alleen.

New Balance stond voor de uitdaging om in de strijd tegen criminelen optimaal gebruik te maken van nieuwe technologieën om niet alleen illegale sites – blijvend – uit te schakelen, maar ook te laten zien dat het bedrijf de productie van namaakgoederen aanpakte nu het probleem zich naar het internet had verplaatst.

Voorheen richtte New Balance zijn strategie voor het tegengaan van merkmisbruik voornamelijk op productiefabrieken in China, waar het merendeel van de namaakgoederen werd geproduceerd. Misbruikonderzoekers hebben hard gewerkt om deze fabrieken te sluiten. Deze aanpak was aanvankelijk succesvol; het zorgde voor een minimalisatie van de distributie, meer kostenbesparingen en New Balance positioneerde zich als een merk dat sterk optrad tegen de illegale handel in namaakproducten. Maar met de komst van internet en de groei van e-commerce werd het een heel ander verhaal, waardoor de sportschoenenfabrikant met nieuwe uitdagingen werd geconfronteerd.

New Balance riep de hulp in van MarkMonitor, specialist in online merkbescherming, voor continue monitoring en het rapporteren over online merkmisbruik. De informatie die hieruit voortkwam werd gebruikt om de acties die MarkMonitor in opdracht van New Balance uitvoerde te prioriteren.

De gekozen aanpak richtte zich op B2B-activiteiten waarbij vervalsers producten in grote hoeveelheden doorverkochten aan bulkverkopers of deze aanboden via illegale e-commercesites. De jacht op deze malafide sites legde steeds complexere netwerken van misbruikers bloot, waarbij bleek dat verschillende illegale websites tot dezelfde verkoper behoorden, maar gerund werden door verschillende vertegenwoordigers. Om deze netwerken aan te pakken was een diepgaand onderzoek nodig om de hoofdverkopers, die verantwoordelijk waren voor de verschillende websites, te identificeren.

Gelukkig liet de samenwerking direct overtuigend resultaat zien. In het eerste kwartaal daalde het aantal meldingen van misbruik in de B2B-sector al met 95%. Door afzonderlijke misbruikgevallen te beoordelen en een kosten-batenanalyse uit te voeren, waren beide partijen in staat de ernst van het misbruik te bepalen en op een kostenefficiënte manier strenge maatregelen te nemen om het misbruik tegen te gaan.

De uitgebreide aanpak die de twee partijen hebben ontwikkeld, heeft de positie van New Balance versterkt, zowel online als offline. De kennis die het online onderzoek opleverde leidde New Balance naar de fysieke opslagplaatsen van de hoofdverkopers, waardoor er verdere acties ondernomen konden worden.

Toch heeft Haddad een realistisch beeld van de strijd tegen merkmisbruik: “De resultaten laten zien dat we effectief te werk gaan. Maar we weten dat dit een langdurige strijd is. Voor het behalen van succes is het essentieel om te blijven monitoren, prioriteren en op te treden. We gebruiken nieuwe technologieën om misbruik tegen te gaan. De meeste bedrijven zijn zich ervan bewust dat dit probleem niet snel zal verdwijnen.

Deze blogpost is geschreven door Kevin Day, sales manager bij MarkMonitor voor Nederland, Scandinavië en emerging markets.

Verder lezen over E-Commerce

​Webshops pas op: de nieuwe cookiewet wordt volop overtreden

We horen wel veel over de Digital Markets Act vanuit het oogpunt van grote techbedrijven, maar vergis je niet: ook als je een kleine webshop runt krijg je hiermee te maken. Sinds vorige week is er nieuwe cookiewetgeving...

Online11.03.2024

​Webshops pas op: de nieuwe cookiewet wordt volop overtreden

Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?

We willen er allemaal goed uitzien. Toch is dat niet altijd even gemakkelijk. Er zijn ongelooflijk veel kledingstijlen en velen van ons hebben geen idee wat nou het beste bij ze past. Bovendien is het misschien niet je g...

Lifestyle18.02.2024

Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?

​CO2-uitstoot per verzonden pakket is flink afgenomen

De CO2-uitstoot in de last mile voor een e-commercepakket is ten opzichte van 2018 gedaald met 56% tot gemiddeld 100 gram CO2 per pakket. Zo blijkt uit de resultaten van een nieuw onderzoek van Thuiswinkel.org. De sector...

Online18.12.2023

​CO2-uitstoot per verzonden pakket is flink afgenomen

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

Chinese automerken, en dan met name merken die invetten op een volledig elektrische vloot, maken een opmars in Europa. ZEEKR is het volgende merk die de Europese markt gaat betreden. Dit wereldwijde merk voor elektrisch...

Marketing14.12.2023

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

aan Kalverstraat/Rokin
​Digitale Sales-kamers van Shopware brengen e-commerce en sales bij elkaar

Shopware heeft Digital Sales Rooms, dit zijn digitale Sales-kamers die volgens het bedrijf een ideale samensmelting zijn voor e-commerce en sales. Dit is hoe deze digitale kamers in hun werk gaan en wat jij er met jouw b...

DC Business13.12.2023

​Digitale Sales-kamers van Shopware brengen e-commerce en sales bij elkaar

Een ‘blended’ winkelervaring voor de feestdagen: virtueel en fysiek shoppen

Van 29 november tot en met 3 december kun je de Shared Shop op de Utrechtsestraat 50 in Amsterdam bezoeken. Deze shop speelt in op de groeiende vraag naar een blended winkelervaring: tegelijk zowel virtueel als fysiek sh...

Marketing30.11.2023

Een ‘blended’ winkelervaring voor de feestdagen: virtueel en fysiek shoppen

​5 dingen om op te letten als je Black Friday shopt

Deze week spelen er onder ons allen twee vragen: (op wie) ga je stemmen, en: wat heb jij al gekocht met Black Friday? Het blijkt toch wel te spelen onder Nederlanders, ook al zetten sommige mensen het liever weg als ‘A...

Nieuws21.11.2023

​5 dingen om op te letten als je Black Friday shopt

​In hoeverre kun je onbekende webshops eigenlijk vertrouwen?

Terwijl de feestdagen rap naderbij komen en we elkaar aangenaam proberen te verrassen met originele kado's, zorgen cybercriminelen juist voor vervelende verrassingen. Naast hun overbekende verdienmodellen - zoals phishin...

Online13.11.2023

​In hoeverre kun je onbekende webshops eigenlijk vertrouwen?

Verder lezen over Internet

Reddit pakt zijn app aan: meer focus op reacties

Reddit heeft besloten om de app te tweaken. De reacties komen nu meer prominent in beeld en daarmee lokt het meer interactie uit.

Online25.04.2024

Reddit pakt zijn app aan: meer focus op reacties

Nike komt met een 404 Error-schoen voor nerds

Iedereen kent de Error 404 wel, maar zou je er ook schoenen van aandoen? Natuurlijk, het is herkenbaar en het zal zeker wat mensen aan het lachen maken. Plus, het zijn Nike's.

Online16.04.2024

Nike komt met een 404 Error-schoen voor nerds

Steeds meer mensen twijfelen aan de waarheid van online informatie

In 2023 heeft 67 procent van de bevolking van 12 jaar of ouder aangegeven op internet informatie gezien of gelezen te hebben die volgens hen niet waar was, of waarbij ze twijfelden aan de waarheid ervan.

Nieuws11.04.2024

Steeds meer mensen twijfelen aan de waarheid van online informatie

​Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?

Schandalen als gevolg van ontsporende Artificial Intelligence (AI) zullen de aankomende jaren hoogstwaarschijnlijk een wereldwijd probleem gaan vormen. De uitrol en integratie van AI's binnen online toepassingen zullen n...

Online18.03.2024

​Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?

Mogelijk ontwikkelen AI's een vorm van gedecentraliseerd interactiviteitsbewustzijn
​Op deze website spenderen mensen de meeste tijd

Heb je enig idee welke website er wereldwijd het meest wordt bezocht? Geen apps, maar website: dat is Google, dat had je vast al verwacht. Maar dat is niet de website waarop mensen de meeste tijd besteden. Het is geen Fa...

Online19.01.2024

​Op deze website spenderen mensen de meeste tijd

​Hoe Google in 2024 strijdt tegen third party cookies

Google doet er steeds meer aan om cookies van derden in zijn browser Chrome uit te roeien. Dat doet het omdat het meent dat de privacy van internetgebruikers hiermee niet voldoende beschermd wordt.

Online28.12.2023

​Hoe Google in 2024 strijdt tegen third party cookies

Tijdmachine: CU2 was hoe we leerden HTML’en

CU2 wordt vaak weggezet als een beetje een kansloze, eerste vorm van social media maar dat is wat ons betreft totaal onterecht. CU2 was juist een heel goede manier om contact te leggen, maar ook om je eerste stappen te z...

Online25.12.2023

Tijdmachine: CU2 was hoe we leerden HTML’en

Glasvezel nu op negen van de tien Nederlandse adressen

Wanneer je de afgelopen jaren door steden en dorpen reed, dan zal het je ongetwijfeld wel een keer opgevallen zijn dat er op veel plekken gegraven werd onder trottoirs en wegen. Tientallen bouwbedrijven hebben zich, en n...

Online19.12.2023

Glasvezel nu op negen van de tien Nederlandse adressen

Alleen in 2023 kwamen er al 1,5 miljoen bij

Verder lezen over Online Shop

Direct betalen via iDEAL hoeft niet meer: nu kan het in drieën

iDEAL kennen veel mensen als de handige betaaloptie bij webwinkels waarmee je meteen kunt betalen met je bankrekening. We kennen het al decennia en zijn er al helemaal aan gewend, maar in het buitenland zijn ze soms jalo...

Online09.04.2024

Direct betalen via iDEAL hoeft niet meer: nu kan het in drieën

​5 tips zodat je bij online shoppen niks retour hoeft te sturen

Webwinkels zijn er maar druk mee: al die retouren. Bij sommige winkels schijnen retourgestuurde kledingstukken gewoon in de shredder te gaan. Maar ook zonder dat ze geshredderd worden is het niet bepaald duurzaam, al die...

Online27.03.2024

​5 tips zodat je bij online shoppen niks retour hoeft te sturen

​Amazon laat AI nu de productpagina’s maken voor verkopers

Amazon heeft geen geweldige ervaringen met AI, of met productpagina’s, maar het gaat de twee desondanks verenigen. Verkopers kunnen straks hun productpagina’s laten maken door kunstmatige intelligentie.

Online14.03.2024

​Amazon laat AI nu de productpagina’s maken voor verkopers

​Webshops pas op: de nieuwe cookiewet wordt volop overtreden

We horen wel veel over de Digital Markets Act vanuit het oogpunt van grote techbedrijven, maar vergis je niet: ook als je een kleine webshop runt krijg je hiermee te maken. Sinds vorige week is er nieuwe cookiewetgeving...

Online11.03.2024

​Webshops pas op: de nieuwe cookiewet wordt volop overtreden

​Hoe je vele honderden euro’s per jaar kunt besparen op boodschappen

Hieronder deel ik een bewezen strategie voor het besparen van vele honderden euro's per jaar op boodschappen. Het vergt slechts een iets verder vooruit kijken dan de dagelijkse of wekelijkse boodschappen. Per persoon kan...

Nieuws04.03.2024

​Hoe je vele honderden euro’s per jaar kunt besparen op boodschappen

Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

Als winkel eigenaar ben je ongetwijfeld bekend met het belang van een efficiënt kassasysteem. In dit blog gaan we dieper in op waarom een goed kassasysteem essentieel is voor iedere winkel, en we belichten de voordelen...

DC Business22.02.2024

Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

​Klarna komt met abonnement op…. betalen?

We praten er misschien niet dagelijks over, we gebruiken het met zijn allen wel op zeer regelmatige basis. Soms omdat je iets wil kopen waar je eigenlijk even geen budget voor vrij hebt, soms omdat een andere betaalmanie...

Online25.01.2024

​Klarna komt met abonnement op…. betalen?

​CO2-uitstoot per verzonden pakket is flink afgenomen

De CO2-uitstoot in de last mile voor een e-commercepakket is ten opzichte van 2018 gedaald met 56% tot gemiddeld 100 gram CO2 per pakket. Zo blijkt uit de resultaten van een nieuw onderzoek van Thuiswinkel.org. De sector...

Online18.12.2023

​CO2-uitstoot per verzonden pakket is flink afgenomen