Online20.05.2012

De Internet agenda in de zorg [deel 2]


de-internet-agenda-in-de-zorg-deel-2.jpg
de-internet-agenda-in-de-zorg-deel-2.jpg

Hoofdpijn of een wondermiddel? Organisatie van zorg.

Dit is deel 2 van een blog over internet in de zorg. Internet zal niet alleen de interactie met de patiënt veranderen. Internet zal ook de organisatiestructuren, manier van verzekeren en financiering beïnvloeden. We zitten aan het begin van dit proces.

Zelf-roosteren, ‘private crowdsourcing’, door het personeel wordt een enorme bron (>30%) van besparing en wellicht de oplossing voor ‘voldoende handen aan het bed’. Als er een overzicht van de te draaien diensten bestaat kunnen mensen, net als wie wanneer op de tennisbaan mag, dat echt wel zelf onderling regelen. Centrale coördinatie via hiërarchie is gewoon onnodig en te duur. In de praktijk van de zorg instellingen is deze stap een enorme cultuur interventie en botsing van ideologieën maar dat het die kant op gaat ben ik zeker van. Het is in feite de zelfde beweging als het ver ZZP’en die je op de arbeidsmarkt ziet. Ook verplegers worden werkondernemers. De Buurtzorg is er een mooi voorbeeld van, een overzichtelijke club van professionals die het samen en samen met de klant regelt. Mijn ideeën over zelfroosteren (ketenomkering) waar ik in 1998 mee begon, heb ik 10 jaar geleden concreet mogen helpen implementeren bij Thuiszorg Utrecht nadat KPN dit principe voor zijn monteurs community had geadopteerd. Zowel het management als de thuiszorgers zelf als de cliënten waren dik tevreden. Eigenlijk bereik je dat een grote instelling voor de patiënt gaat aanvoelen als een kleine instelling die ‘de patiënt ziet’. En weet je, de honderdduizenden mantelzorgers in dit land doen al jaren niets anders dan zelf plannen en roosteren. En dat werkt prima.

Natuurlijk kan ook de zorginstelling geld besparen door shared service centra te adopteren voor logistiek, financiën, personeelszaken en medische informatiesystemen. Het is mij niet duidelijk waarom een ziekenhuis een ICT bedrijf zou willen zijn met een volledig eigen applicatie architectuur? Gemeenschappelijk gebruik van informatiesystemen en patiëntgegevens , delen en uitwisselen via een veilig internet, lijkt me hier de route. Er is hier nog veel te winnen al zijn er veelbelovende initiatieven in Nederland. Als je ziekenhuizen concurrenten van elkaar maakt gaat dit natuurlijk niet gebeuren en gaan medici ook niet meer ervaring met elkaar uitwisselen. Dat lijkt me dus geen goed plan.

Ook wetenschappelijk onderzoek wordt aangeraakt door internet al was het alleen al door de snelheid waarmee nieuwe inzichten kunnen worden uitgewisseld. Denk aan ‘de grote griepmeter’: informatie ophalen wordt evident gemakkelijker. Het quantified self initiatief is er ook een voorbeeld van. Nieuwe behandelingcombinaties  ontstaan gewoon omdat dat dit gemakkelijker wordt. Niet apart de ‘silo’s’ longarts, internist, cardioloog. Maar klantgedreven aanpak op basis van samenwerking tussen de verschillende disciplines in de zorgketen, net als in ondernemingen, waarin de geïnformeerde patiënt de grote aanjager is van deze transformatie.

Spectaculair wordt het als bijvoorbeeld een groep van zorginstellingen met een min of meer volledig aanbod, zich gaat organiseren als ‘community care’. De zorginstellingen in de Rotterdam agglomeratie of bijvoorbeeld in Drenthe zouden als community kunnen werken, hun eigen verzekering kunnen starten onder uitsluiting van de huidige verzekeraars en via regionale crowdfunding binnen de community kunnen financieren, net zoals bijvoorbeeld de ANWB dit voor de wegenwacht heeft geregeld. Er staat nergens in de huidige wet dat dit niet mag. Ik wil best betalen aan mijn ziekenhuis in plaats van aan een anonieme bureaucratische verzekeraar, net zoals ik nu voor ‘mijn’ wegenwacht betaal. Dan kom je in de gedachtegang van ‘de onderlinge’, de coöperatie, terecht en komen de huidige forse winsten van zorgverzekeraars, die belang hebben bij handhaving van de status quo, ten gunste van de zorg zelf. Eigenlijk kom je qua business model in de zorg dan weer terug bij ‘de collecte in de kerk voor Piet als die zijn been gebroken heeft’.  Aanzetten voor deze transformatie zijn zichtbaar.

Maar het allergrootste goed van slim internet gebruik is dat internet de menselijke maat terugbrengt in de zorg. De huidige zorg ‘ziet de mens niet’ om prof Anne Goossensen uit Tilburg te citeren. Internet maakt het echter mogelijk de schaalvoordelen van de grote onderneming te combineren met de kleinschalige charme van de dorpswinkel. Wij zouden toch als patiënt meer moeten zijn dan een verzameling DBC’s, zoals dit nu uit de factuur van een zorginstelling blijkt. Daar ligt de grote kans en de grote uitdaging van een volwassen integratie van internet in onze zorginstellingen.

Frans van der Reep

Frans van der Reep is een visionary practitioner, inspirational counceler, media futurist en "triple thinker". Hij is verbonden aan Hogeschool Inholland (lector) & KPN (senior strategist).

Verder lezen over Internet

Nike komt met een 404 Error-schoen voor nerds

Iedereen kent de Error 404 wel, maar zou je er ook schoenen van aandoen? Natuurlijk, het is herkenbaar en het zal zeker wat mensen aan het lachen maken. Plus, het zijn Nike's.

Online16.04.2024

Nike komt met een 404 Error-schoen voor nerds

Steeds meer mensen twijfelen aan de waarheid van online informatie

In 2023 heeft 67 procent van de bevolking van 12 jaar of ouder aangegeven op internet informatie gezien of gelezen te hebben die volgens hen niet waar was, of waarbij ze twijfelden aan de waarheid ervan.

Nieuws11.04.2024

Steeds meer mensen twijfelen aan de waarheid van online informatie

​Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?

Schandalen als gevolg van ontsporende Artificial Intelligence (AI) zullen de aankomende jaren hoogstwaarschijnlijk een wereldwijd probleem gaan vormen. De uitrol en integratie van AI's binnen online toepassingen zullen n...

Online18.03.2024

​Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?

Mogelijk ontwikkelen AI's een vorm van gedecentraliseerd interactiviteitsbewustzijn
​Op deze website spenderen mensen de meeste tijd

Heb je enig idee welke website er wereldwijd het meest wordt bezocht? Geen apps, maar website: dat is Google, dat had je vast al verwacht. Maar dat is niet de website waarop mensen de meeste tijd besteden. Het is geen Fa...

Online19.01.2024

​Op deze website spenderen mensen de meeste tijd

​Hoe Google in 2024 strijdt tegen third party cookies

Google doet er steeds meer aan om cookies van derden in zijn browser Chrome uit te roeien. Dat doet het omdat het meent dat de privacy van internetgebruikers hiermee niet voldoende beschermd wordt.

Online28.12.2023

​Hoe Google in 2024 strijdt tegen third party cookies

Tijdmachine: CU2 was hoe we leerden HTML’en

CU2 wordt vaak weggezet als een beetje een kansloze, eerste vorm van social media maar dat is wat ons betreft totaal onterecht. CU2 was juist een heel goede manier om contact te leggen, maar ook om je eerste stappen te z...

Online25.12.2023

Tijdmachine: CU2 was hoe we leerden HTML’en

Glasvezel nu op negen van de tien Nederlandse adressen

Wanneer je de afgelopen jaren door steden en dorpen reed, dan zal het je ongetwijfeld wel een keer opgevallen zijn dat er op veel plekken gegraven werd onder trottoirs en wegen. Tientallen bouwbedrijven hebben zich, en n...

Online19.12.2023

Glasvezel nu op negen van de tien Nederlandse adressen

Alleen in 2023 kwamen er al 1,5 miljoen bij
Bijna 40% van het internetgebruik op basisscholen is niet-educatief

Internetgebruik op basisscholen draagt lang niet altijd bij aan educatie, zo blijkt uit nieuwe gegevens. Anonieme cijfers vanuit de Myndr database bieden een inkijkje in het klassikale online gedrag van basisschoolgroepe...

Online15.12.2023

Bijna 40% van het internetgebruik op basisscholen is niet-educatief

Sociale Media & Games zorgen voor veel afleiding