Online02.02.2012

Online klanten naar je winkel (en andersom)


Zo rap als de nieuwsberichten gingen over de verschuiving naar online winkelen, zo snel komen de tegenberichten nu. Waar wil de consument zijn producten kopen? Zowel offline én online, blijkt steeds vaker. Hoe zorg je er voor dat klanten in je fysieke winkel ook online gaan kopen en andersom? Dit artikel biedt concrete handvatten hiervoor, in elke fase van het koopproces.

Laten we beginnen met de vraag waarom consumenten nog naar een fysieke winkel gaan. Het antwoord hierop is voor 90%: de beleving van de producten. Je wilt het product toch vaak aanraken, ruiken, proeven, passen of vasthouden voordat je het daadwerkelijk koopt. Als winkelier kan je het product in een winkel profileren. Onderscheidend zijn is vooral mogelijk in een fysieke winkel.

Om het koopgedrag van consumenten in de online en in de fysieke wereld beter te leren begrijpen, geeft het model van ‘komen, kijken, keuren, kiezen, kopen, terugkomen‘ goede inzichten. Het model gaat uit van de verschillende fases van een koopproces en geeft de (web)winkelier inzicht in wat hij kan doen om een klant hierin te overtuigen of ondersteunen. Zo wordt interesseren gekoppeld aan komen (je moet de interesse van een klant wekken, dan pas komt hij) en informeren aan keuren (je biedt relevante informatie aan om de klant te helpen de beste keuze te maken).

online-klanten-naar-je-winkel-en-anderso.jpg
online-klanten-naar-je-winkel-en-anderso.jpg

Als we uitgaan van dit model, kunnen we met een eenvoudige uitbreiding laten zien op welk moment je een bezoeker van je fysieke winkel kunt overhalen om naar je website te gaan en andersom. In onderstaand model wordt de overgang tussen de verschillende fases met de pijlen aangeduid: de blauwe pijlen gaan van online naar offline, de groene pijlen van offline naar online.

screen-shot-2012-02-02-at-10-15-16-am.jpg
screen-shot-2012-02-02-at-10-15-16-am.jpg

De formule die je hanteert moet dus zowel gericht zijn op het online als op het offline koopproces en moet de drempel om naar de winkel te gaan zo laag mogelijk maken.

Van online naar offline
De klant is op je site gekomen. De grote vraag is dus: hoe krijg ik deze klant in de winkel (in het model: de blauwe pijl die gaat van online komen naar offline kijken). Hierbij gelden twee tips: wees praktisch en maak de bezoeker nieuwsgierig. Stel jezelf dus voor, toon (speciale) openingstijden, contactgegevens geef een duidelijk overzicht van alle vestigingen. Op deze manier kan de dichtstbijzijnde winkel makkelijk en snel gevonden worden. Dit kan bijvoorbeeld door middel van een app die een plattegrond, routebeschrijving en de openingstijden aangeeft. Geef de bezoeker daarnaast bijvoorbeeld een sneak preview, toon het (nieuwe) aanbod en geef een coupon voor een hapje of een drankje in de winkel.

De volgende blauwe pijl is die van online kijken naar offline keuren. De klant heeft dus online je producten bekeken. Hoe krijg je hem nu in de winkel om de producten te keuren? Zet je bezoeker aan tot een bezoek door middel van je offline USP’s  en gebruik een goede call-to-action. Zo kun je online een proefrit aanbieden, de bezoeker online zijn behoeftes in laten vullen en hier offline op ingaan, gratis tooling in de winkel aanbieden en gratis persoonlijke hulp aanbieden.

De klant is nu aangekomen in de keurfase. Hoe krijg je de klant zover om in de winkel voor een product te kiezen? Van online keuren naar offline kiezen. Hierbij is het belangrijk om samen keuzes te maken en de drempels laag te houden. Zo helpt het als de bezoeker online een (vrijblijvende) afspraak kan maken met een expert waardoor een bezoek aan de winkel laagdrempeliger wordt of de bezoeker opgeroepen wordt om het assortiment in de winkel te bekijken, te proeven of te passen. Maar ook wanneer de bezoeker een product apart kan leggen om te beoordelen, hij een boodschappenlijstje kan maken of online een afspraak in de agenda kan maken. Doordat er thuis al nagedacht kan worden over de producten, is het voor de klant makkelijk om de winkelwagen te vullen. Via de website kan er ook een plattegrond meegeleverd worden zodat een bezoek aan de winkel nog laagdrempeliger wordt.

De klant heeft nu online de producten gekozen maar hoe krijg je hem in de winkel om producten te kopen? Van online kiezen naar offline kopen. Belangrijk bij deze conversie is dat je de bezoeker ontzorgt en de drempel laag houdt. Zo kan je de bezoeker bijvoorbeeld aanbieden om via een online bestelservice een pakket af te kunnen halen in de winkel. Ook kun je internetcoupons aanbieden of relevante extra’s aanbieden die bezoekers korting geven wanneer zij offline hun product afhalen.

De volgende vraag in het proces van online naar offline is: de klant heeft online een product gekocht, maar hoe krijg je hem/haar weer in de winkel? Bij online kopen naar offline terugkomen is het belangrijk dat je de klant iets biedt dat persoonlijk relevant is. Denk hierbij aan het online in laten plannen van periodieke onderhoudsbeurten, via een persoonlijke email extra relevante acties en aanbiedingen kenbaar maken en inspelen op de persoonlijke situaties van de klant.

Van offline naar online
Andersom geldt ook: een klant die in je winkel komt, wil je graag ook een bezoek aan je website laten brengen. Voor deze conversie geldt de groene pijl van offline komen naar online kijken. Het lijkt simpel, maar de gouden regel hier is: laat weten dat je ook online te vinden bent. Dit kan door middel van flyers die verwijzen naar de online collectie, een extra internet assortiment communiceren, de url communiceren in alle offline communicatiemiddelen, goede communicatieve url’s gebruiken en landingpages gebruiken.

De klant heeft nu in de winkel je producten bekeken. Hoe krijg je hem/haar op de website om je producten te keuren? Van offline kijken naar online keuren dus. Verdiep hiervoor je offline aanbod online met rijke media. Je kunt bijvoorbeeld extra informatie online aanbieden, demo’s geven, testimonials gebruiken en online tools aanbieden die je klanten kunnen overtuigen.

Vervolgens moeten we na gaan denken over de volgende stap: de groene pijl van offline keuren naar online kiezen, want de klant heeft nu offline de producten gekeurd, maar hoe krijg je hem naar je website om te kiezen? Hierbij is het belangrijk dat je de klant online helpt bij het maken van de keuze. Vraag hem hierbij om een emailadres zodat je extra relevante informatie kunt sturen. Daarnaast kan je een online adviesmodule ontwikkelen waar klanten eenvoudig een keuze kunnen maken en online extra relevante informatie over een product vinden.

Van offline kiezen naar online kopen; de klant heeft offline de producten gekozen, maar hoe krijg je hem op de website om de producten te kopen? Geef aan dat je online nog completer bent. Laat dus in de winkel zien dat je binnen een productlijn online veel verschillende extra producten heb. Stuur folders met een verkorte versie van het online aanbod waar je bij elk product of elke categorie een url plaatst. Daarnaast kun je in de winkel een kortingscoupon geven voor een online aankoop als een product niet voorradig is in de winkel (verkeerde maat/kleur).

Ten slotte komt de conversie van offline kopen naar online terugkomen aan bod. De klant heeft offline een product gekocht, maar hoe laat je deze op je website terug komen? De gouden regel: blijf in contact met je klant. Denk hierbij aan call-to-actions op de kassabon die verwijzen naar de website. Maak gebruik van track-and-trace-mogelijkheden en stuur een brief waarin je de klant vraag om online een afspraak te maken (winter/zomerbanden).

Conclusie
Het draait er dus om dat het de klant zo makkelijk mogelijk gemaakt wordt om over te gaan van oriëntatie naar aanschaf, zowel off- als online. Deze gebieden zijn verweven in elkaar waardoor het dus noodzaak is om deze kanalen goed op elkaar af te stemmen. Het koopproces van de hedendaagse consument speelt zich nu eenmaal zowel online als offline af. Breng daardoor het koopproces van je klant in kaart en bepaal op welk moment je welke informatie voor welke doelgroep je wilt communiceren. Definieer hierbij de inzet van on- en offline middelen en geef inhoud en vorm aan de gekozen middelen.

Als je winkel onderdeel uitmaakt van een winkelformule, is het belangrijk om lokale accenten aan te leggen. Dit kun je bereiken door de lokale winkels een eigen herkenningsstijl te geven en aparte aanbiedingen en acties te organiseren die passen in de stijl van de corporate identiteit. Om van je clicks bricks te maken en andersom moet je dus goed inzicht hebben in het koopproces van je klant. Het is niet makkelijk om een goede balans tussen on- en offline te vinden, maar het is wel noodzakelijk om de klant aan je te binden en je te onderscheiden van concurrenten. Bricks versterken de clicks, en vice versa.

Blogpost is geschreven door: Edo-Jan Meijer, team manager Creations bij UNIT4 Internet Solutions.

Verder lezen over Offline

CES: volledig offline gegevens overdragen kan nu met de LiveDrop app

Door het scannen van een speciale bewegende digitale code op de CES in Las Vegas kon Constantijn van Oranje als eerste een bestand volledig offline ontvangen op zijn telefoon. De technologie voor deze offline manier van...

Startups11.01.2024

CES: volledig offline gegevens overdragen kan nu met de LiveDrop app

​5 trends voor rollup-banners

Heb je een beurs of evenement, dan is het heel erg handig om een rollup-banner mee te nemen. Ze zijn superhandig om mee te nemen en je zet ze heel makkelijk neer om te laten zien: dit is mijn stand. Maar vooral: om mense...

DC Business01.01.2024

​5 trends voor rollup-banners

Boek nu ook een Uber voor anderen met: ‘ritten voor gasten’

Voortaan kan je met je Uber app ook een rit boeken voor een vriend of familielid. Want Uber lanceert nu een nieuwe “Ritten voor gasten- functionaliteit.” Waarmee het voor gebruikers mogelijk wordt om gemakkelijk een...

Mobile13.02.2023

Boek nu ook een Uber voor anderen met: ‘ritten voor gasten’

​Roblox was drie dagen offline: dit is de oorzaak

UPDATE 1 NOVEMBER 08:00 - Inmiddels is Roblox na drie dagen weer volledig online. Origineel artikel - Roblox is al drie dagen offline. Weet je nog dat Fortnite tijdelijk op zwart ging? Dat was een bewuste keuze om een o...

Gaming01.11.2021

​Roblox was drie dagen offline: dit is de oorzaak

Spoiler: het is geen fastfoodketen
​Autobelettering: de do’s & don’ts

Online marketing is tegenwoordig niet meer weg te denken uit ons bestaan, zeker nu de coronacrisis steeds meer ondernemers online dwingt. Hierdoor lijkt offline marketing soms naar de achtergrond te verdwijnen, terwijl o...

DC Business25.06.2021

​Autobelettering: de do’s & don’ts

​Flyers zijn niet alleen voor commerciële doeleinden

Als je denkt aan flyers, dan denk je waarschijnlijk aan reclame die in je brievenbus wordt gedaan, of mensen die je bij de uitgang van een evenement proberen te lokken naar een volgend evenement door middel van een pamfl...

DC Business24.06.2021

​Flyers zijn niet alleen voor commerciële doeleinden

Peaky Blinders bordspel – Under New Management

Haal een aantal goede flessen whiskey in huis, zorg voor voldoende chips en snacks en trommel al je beste maten op om samen een avondje het bordspel Peaky Blinders - Under New Management te spelen. Bereid je voor op een...

Entertainment03.12.2019

Peaky Blinders bordspel – Under New Management

By order of the Peak Blinders
​Een eigen cryptomunt: Facebook onderzoekt het

In het geheim onderzoekt Facebook om een eigen digitale munt te lanceren die ook offline te gebruiken is. Dat onthult zakenkrant Financial Times. Het medium baseert zich hiervoor op mensen die bekend zijn met het project...

Online29.05.2019

​Een eigen cryptomunt: Facebook onderzoekt het

Verder lezen over Retail

Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

Als winkel eigenaar ben je ongetwijfeld bekend met het belang van een efficiënt kassasysteem. In dit blog gaan we dieper in op waarom een goed kassasysteem essentieel is voor iedere winkel, en we belichten de voordelen...

DC Business22.02.2024

Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?

We willen er allemaal goed uitzien. Toch is dat niet altijd even gemakkelijk. Er zijn ongelooflijk veel kledingstijlen en velen van ons hebben geen idee wat nou het beste bij ze past. Bovendien is het misschien niet je g...

Lifestyle18.02.2024

Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

De detailhandel bevindt zich op een kritiek punt waar consumenten een kloof ervaren tussen hun winkelverwachtingen en de werkelijkheid in winkels. Terwijl de retailsector blijft evolueren, staat de industrie voor uitdagi...

Marketing01.02.2024

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

Google Cloud komt met nieuwe generatieve AI-technologie voor retailers

Voorafgaand aan NRF 2024, wereldwijd een van de grootste evenementen als het gaat om retail, onthulde Google Cloud alvast een aantal nieuwe AI- en generatieve AI-technologieën. Ontwikkeld om retailers te ondersteunen bi...

Online19.01.2024

Google Cloud komt met nieuwe generatieve AI-technologie voor retailers

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

Chinese automerken, en dan met name merken die invetten op een volledig elektrische vloot, maken een opmars in Europa. ZEEKR is het volgende merk die de Europese markt gaat betreden. Dit wereldwijde merk voor elektrisch...

Marketing14.12.2023

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

aan Kalverstraat/Rokin
​Digitale Sales-kamers van Shopware brengen e-commerce en sales bij elkaar

Shopware heeft Digital Sales Rooms, dit zijn digitale Sales-kamers die volgens het bedrijf een ideale samensmelting zijn voor e-commerce en sales. Dit is hoe deze digitale kamers in hun werk gaan en wat jij er met jouw b...

DC Business13.12.2023

​Digitale Sales-kamers van Shopware brengen e-commerce en sales bij elkaar

Een ‘blended’ winkelervaring voor de feestdagen: virtueel en fysiek shoppen

Van 29 november tot en met 3 december kun je de Shared Shop op de Utrechtsestraat 50 in Amsterdam bezoeken. Deze shop speelt in op de groeiende vraag naar een blended winkelervaring: tegelijk zowel virtueel als fysiek sh...

Marketing30.11.2023

Een ‘blended’ winkelervaring voor de feestdagen: virtueel en fysiek shoppen

4 handige tips voor het opzetten van een webshop

Het opzetten van een webshop is een uitstekende manier om een breed scala aan klanten te bereiken. Of je nu een nieuwkomer bent in de e-commercewereld of je bestaande bedrijf online wilt uitbreiden, hier zijn vier handig...

Online17.08.2023

4 handige tips voor het opzetten van een webshop