Dropbox een feature of een product?

Vorig artikel Volgend artikel
Dropbox een feature of een product?

Dropbox is een van "tech's hottest startups" maar dat wil nog niet zeggen dat het bedrijf zal overleven. Er is altijd een "hottest startup" op gebied van technologie maar in veel gevallen is "the level of heat" omgekeerd evenredig met de kans op blijvend succes. De schrijver van dit bericht op Forbes denkt dat over 5 jaar de meeste gebruikers Dropbox alleen nog kennen in de context van "Whatever happened to?"

Victoria Barret van Forbes heeft een mooi inside stuk over Dropbox geschreven [hier terug te lezen]. Ze beschrijft een eerdere meeting tussen de oprichter van Dropbox Drew Houston en Steve Jobs. Daarbij glimlachte Jobs hartelijk toen hij vertelde dat hij ook de markt van Dropbox opging. "He said we were a feature, not a product," aldus Houston.

Steve had gelijk en het is nu aan Houston en zijn partner Arash Ferdowski om het ongelijk te bewijzen, iets dat niet gemakkelijk zal zijn.

Door de jaren heen zijn er honderden product demonstraties geweest waar er een hoopvolle entrepeneur een feature demonstreerde en niet een product, er zijn er maar weinig geweest die intact zijn gebleven. De meeste zijn overgenomen of over gegaan in iets anders (hetgeen Jobs ook probeerde te doen met Dropbox) terwijl anderen gewoon zijn verdwenen.

Op de lange termijn is het maar de vraag of Dropbox kan overleven als een "standalone company". Een mooi voorbeeld van het verschil tussen een feature en een product is iCloud, is essentie Apple's versie van Dropbox, maar geintegreerd met het operating system en applicaties op Apple devices.

Dropbox heeft een geweldige prestatie verricht met het bouwen van hun feature, het werkt geweldig, veel mensen gebruiken het dagelijks, maar velen gebruiken een gratis account en zullen overstappen op iets anders als ze ervoor moeten gaan betalen.

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies