Merkwaarde internationale bedrijfswereld met 25% gedaald

Vorig artikel Volgend artikel
Merkwaarde internationale bedrijfswereld met 25% gedaald

De merkwaarde van internationale bedrijfswereld is sinds het begin van dit jaar met 25% teruggevallen. Dat blijkt uit een onderzoek van Brand Finance naar de evoluties op de wereldwijde aandelenbeurzen. In totaal hebben de betrokken bedrijven volgens het rapport nog een gezamenlijke waarde van 19,2 triljoen dollar. Sinds het begin van dit jaar is er daarbij een waarde van 6,3 triljoen dollar verloren gegaan. Daarentegen hebben de honderd grootste merken van de wereld slechts een waardedaling van 2,4% tot 1,6 triljoen dollar laten optekenen.

"Zelfs de grootste ondernemingen van de wereld zijn niet immuun voor de economische moeilijkheden," aldus David Haigh, chief executive van Brand Finance. "Er zijn echter ook uitzonderingen op die vaststelling. De merkwaarde van het Google steeg tijdens diezelfde periode immers van 44,2 miljard dollar tot 48,3 miljard dollar. Daarmee blijft Google het meest waardevolle merk van de wereld. Concurrent Apple liet een groei van 29,5 miljard dollar tot 39,3 miljard dollar optekenen en stijgt daarmee van de achtste naar de tweede plaats. Op de derde plaats staat Microsoft, dat van 42,8 miljard dollar op 39 miljard dollar terugviel."

De waarde van IBM bleef ongewijzigd op 36 miljard dollar. De top vijf wordt compleet gemaakt door winkelketen Wal-Mart, dat zijn merkwaarde van 36,2 miljard dollar naar 35 miljard dollar zag terugvallen.

De grootste terugval werd opgetekend door door het Spaanse Movistar, dat een daling met 24% liet optekenen tot 11,4 miljard dollar. Ook de Franse retailer Carrefour noteerde een daling met 18% tot 9,7 miljard dollar. Via

Meer content

Dominique Dewitte

Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies