Online20.06.2011

Webwinkels zorgen voor flinke groei online reclame


webwinkels-zorgen-voor-flinke-groei-onli.jpg
webwinkels-zorgen-voor-flinke-groei-onli.jpg

Het gebruik van online reclame door adverteerders groeit hard. Vooral in de Retail sector (219%) is het gebruik van online reclame in Q1 van dit jaar gegroeid. Belangrijke reden hiervoor is het groeiend aantal webwinkels dat steeds vaker adverteert. Zo blijkt uit een onderzoek van Adrime op basis van de ruim 500 campagnes van meer dan 250 adverteerders die het bureau voor online reclametechnologie dit jaar ontwikkelde.

De meest populaire vormen van online reclame dit kwartaal zijn ‘retargetting’ (reclame die aanhaakt op eerder bekeken product) en ‘enriched banners’ (bewegende of interactieve banners). 

Met de toename van het aantal webwinkels, is de Retail sector zich sterk aan het ontwikkelen in het gebruik van online reclame. In 2010 stond deze sector nog op de 11e plaats in de lijst als gebruiker van online reclame; inmiddels is deze sector naar de 4e plaats gestegen. “We voorzien dat de online reclamegroei in deze sector zich dit jaar gestaag doorzet. Belangrijke reden is dat het aantal webwinkels nog steeds enorm groeit. Door dit grote aantal wordt het echter ook steeds belangrijker om onderscheidend te zijn of op te vallen. Dat biedt voor ons weer kansen,” aldus David de Jong, CEO van Adrime.

Binnen de sector Food & Beverage lijkt online reclame het meest effectief te zijn dit kwartaal, zo blijkt uit de zichtbaarheids- en ‘clickrate’ cijfers. Deze cijfers geven aan welke advertenties het best zichtbaar zijn geweest en waar vervolgens het meest op wordt geklikt. Voor de sector Food & Beverage is de clickrate bijna 30% hoger dan voor de daaropvolgende sector en de gemiddelde zichtbaarheid is 9% hoger.

De grootste absolute afnemer van online reclame is nog steeds met afstand de telecomsector. Deze wordt gevolgd door de automotive sector die met online reclame inspeelt op een groeiend aantal consumenten en bedrijven die na de crisis weer auto’s zijn gaan kopen.  

Naast Search (google) en Adwords (zoektermen en tekstclicks in google banners en dergelijke) is op dit moment ‘Retargetting’ erg populair. Vooral webwinkels gebruiken deze manier van online reclame. “Als je bijvoorbeeld op Bol.com een product hebt bekeken, zie je daarna banners met dezelfde of soortgelijke producten verschijnen. Verder zien we dat bewegende beelden steeds belangrijker worden in online reclame. Er zijn tegenwoordig bijna geen banners meer die volledig statisch zijn. Alles wordt interactief of bewegend, oftewel ‘enriched’ gemaakt,” aldus De Jong.

Verder lezen over Online Advertising

Adverteren in een podcast: hoe effectief is dat?

Advertising10.04.2024

Adverteren in een podcast: hoe effectief is dat?

Eindhoven Airport heeft in ​Techonomy een nieuwe digitale partner

Eindhoven Airport kiest voor Techonomy als nieuwe partner in digital advertising, data en performance. Na een grondige aanbestedingsprocedure koos Eindhoven Airport onlangs Techonomy als haar digitale partner voor de kom...

DC Business06.03.2024

Eindhoven Airport heeft in ​Techonomy een nieuwe digitale partner

​Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu

Televisiereclames die door de jaren heen steeds opnieuw voorbij komen, lijken in staat ons collectief te hersenspoelen. Een fascinerend voorbeeld hiervan zijn de al sinds decennia voorbij komende televisiereclames van ee...

Nieuws05.02.2024

​Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu

Hersenspoeling door veelvuldig adverteren blijkt te werken!
​3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024

Na alle technologische ontwikkelingen in 2023 zijn de uitdagingen voor adverteerders dit jaar groot. De centrale vraag: hoe kun je gepersonaliseerde advertenties maken, zonder daarbij third-party cookies te gebruiken en...

Advertising10.01.2024

​3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024

​Waarom YouTube ineens een stuk trager is geworden

Er wordt steen en been geklaagd, want YouTube zou ineens een stuk langzamer zijn in sommige browsers. Er wordt daarbij vooral gesproken over Firefox. YouTube wast zijn handen echter in onschuld: het zou Firefox niet lang...

Video22.11.2023

​Waarom YouTube ineens een stuk trager is geworden

Nieuwe regels voor politieke advertenties in de EU

Over vijftien dagen mogen we weer naar de stembus voor de Tweede Kamer verkiezingen. De dames en heren politici zijn dan ook volop bezig met campagnevoeren. Dat doen ze niet alleen in eigen persoon, maar ook met tientall...

Nieuws07.11.2023

Nieuwe regels voor politieke advertenties in de EU

Ze gelden echter nog niet voor de Nederlandse verkiezingen van 22 november
​Reclames kijken op TikTok? Je kunt het straks afkopen

TikTok komt met een nieuw abonnement. Hiermee kun je het videoplatform gebruiken zonder alle reclame te zien. Dat zorgt voor een stuk schonere ervaring, die je bovendien tijd scheelt, omdat je geen reclame meer hoeft te...

Social Media03.10.2023

​Reclames kijken op TikTok? Je kunt het straks afkopen

​‘Advertenties op Instagram binnenkort weg door abonnement’

Ben je de advertenties op Instagram helemaal zat? Of laat je je er te vaak door verleiden en wil je dat niet meer? Je kunt het waarschijnlijk binnenkort afkopen. Meta is van plan om in Europa met een abonnement te komen...

Social Media02.09.2023

​‘Advertenties op Instagram binnenkort weg door abonnement’