Waarom content marketing elke adwords campagne verslaat

Vorig artikel Volgend artikel
Waarom content marketing elke adwords campagne verslaat

In dit artikel zal ik proberen uit te leggen waarom het een enorm slecht idee is om je marketing budget in google adwords te steken. (Of eender welk ander advertentie-platform). Laten we eerst vastleggen wat we vergelijken:

• Google Adwords: Zeer gericht adverteren binnen het enorme google netwerk door middel van een pay-per-click campagne.
• Content Marketing: Geld investeren in het publiceren van interessante artikelen die relevant zijn aan je niche.
Lets start!

De kosten
Het gemiddelde CPC-tarief van google adwords is ongeveer 30 cent. Dit wil zeggen dat indien je 30 euro spendeert via een standaard campagne, het ongeveer 100 kwalitatieve bezoekers oplevert. Overweeg het eens om een investering van je tijd ter waarde van 30 euro te doen om een artikel te schrijven, of zelfs een artikel van deze waarde te kopen. (Kijk eens op GhostBloggers.net).

Wanneer je het artikel op je blog of website publiceert en deelt via sociale media, dan kom je gemakkelijk aan 100 gerichte bezoekers. Daar bovenop is er altijd een kleine kans dat je artikel viraal wordt en resulteert in een stevige hap inkomende bezoekers. Ooit al een adwords campagne viraal zien gaan? Ik ook niet.
Hier blijft het niet bij. De continue stijgende tarieven van het pay-per-click netwerk maakt content marketing nog aantrekkelijker. Weet je nog toen bijna elke click via adwords slechts 5 cent kostte?

Traffic
Ik denk dat we het hier allemaal over eens kunnen zijn. Bezoekers die via een google adwords campagne, of via organische zoekopdrachten naar je website komen zijn beiden zeer gericht en waardevol. Dus, waarom is content publiceren nog steeds beter dan adverteren?

Het is eigenlijk heel eenvoudig. Wat gebeurt er als je advertentie campagne van 3000 euro ten einde loopt? *poef*, je stroom van inkomende bezoekers valt volledig weg. Wat gebeurt er na dezelfde periode, indien je de 3000 euro geïnvesteerd zou hebben in 100 unieke, relevante artikels? Er blijft een long tail van bezoekers naar je website stromen. Dit tot jaren nadat je artikelen gepubliceerd zijn.

De waarde
Menig marketeer berekent de waarde van zijn marketing campagne door middel van de zogenaamde “Return On Investment” (ROI). Dit wil zeggen dat wanneer je 100 euro in een adwords campagne stopt, en 150 euro aan producten verkoopt, je ROI 150% is. Een ROI onder 100% betekent dus dat je een verlies zou maken.
Hier komt de catch. Je zou kunnen zeggen dat zowel content marketing als advertentie marketing een stroom van zeer gericht verkeer oplevert, en dus dezelfde ROI genereert?

Niet echt! Stel je even voor dat je een webshop hebt die reisgidsen verkoopt gericht aan mensen die naar de Noordpool reizen. Je zou een advertentie kunnen laten lopen voor “Reisgidsen Noordpool”, of je zou een artikel kunnen publiceren “Wat zeker niet vergeten wanneer je naar de Noordpool reist”, wat ergens in het artikel je reisgidsen vermeldt en verder linkt naar je webshop.

Nadat een groep bezoekers op je webshop belanden via de advertentie, dan moet je webshop nog steeds het werk van de verkoper spelen en de potentiële klant overtuigen van je fantastische reisgidsen. Echter, indien de potentiële klant op je webshop aan komt via het artikel, dan arriveert deze met het gevoel dat je weet waar je over praat en zal deze persoon makkelijker te overtuigen zijn.

Daar bovenop voegt content marketing nog MEER waarde toe aan je website! Zoals eerder vermeldt, valt het verkeer als een baksteen nadat je adwords campagne eindigt. Maar indien je een hoop artikelen gepubliceerd hebt op een uitgebreide groep relevante websites, dan linken deze bijna altijd terug naar je website of shop. Deze links verhogen de positie van je website in de zoekresultaten van google. Wist je dat ongeveer 70% van alle uitgaande kliks gebeuren via de organische (gratis) zoekresultaten?

Geweldig, is het niet?

Davy Kestens

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies