De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Naar aanleiding van Fleishman-Hillard’s jaarlijkse internationale onderzoek naar de invloed van Internet is er een deelonderzoek opgezet om de internationale cijfers te vergelijken met de Nederlandse situatie.
“Verrassende conclusies zijn te trekken voor de Nederlandse markt waarbij vooral opvalt dat bedrijven in de communicatiesector de invloed van het Internet nog steeds in grote mate onderschatten.” Aldus David Wolff. De belangrijkste conclusies zijn:
1. Internet is verreweg het meest invloedrijke medium voor Nederlandse consumenten. Invloed wordt gemeten als een combinatie van de tijd besteed aan het medium met de mate van belangrijkheid in hun dagelijks leven die consumenten aan het medium toedichten.
2. Internet wordt vooral gebruikt voor onderzoeksdoeleinden om beslissingen te onderbouwen en te staven. Zoekmachines spelen hier een essentiële rol. Vooral in beslissingen rondom luxe artikelen zoals elektronica en reizen speelt internet een dominante rol.
3. Een opvallende conclusie is dat sociale netwerken vooralsnog geen rol van betekenis spelen in besluitvormingsprocessen. De kracht van sociale netwerken ligt waarschijnlijk meer op een emotioneel vlak waarbij het bouwen van merkvoorkeur en loyaliteit vooralsnog beter past dan het geven van aanbevelingen of informatie rondom aankoopbeslissingen.
4. Over het algemeen hebben mensen veel vertrouwen in de informatie beschikbaar via Internet. Vooral informatie afkomstig van de overheid wordt als zeer betrouwbaar ervaren. De beschikbare informatie via Internet maakt het makkelijk om snel een opinie te vormen en om weloverwogen besluiten te kunnen nemen.
5. Indien mensen afgaan op advies van anderen dan is het vertrouwen in vrienden, familie en collega’s enorm. Opvallend genoeg blijkt de meerderheid opinies van vreemden maar deels te vertrouwen terwijl de bruikbaarheid hiervan wel een stuk hoger ingeschat wordt. Daarop aansluitend is het vertrouwen in informatie afkomstig van gesponsorde of betaalde bloggers nihil.
6. Nederlandse consumenten zijn goed bekend met microblogs zoals Twitter. Tegelijkertijd geeft men ook aan dat mensen over het algemeen teveel persoonlijke informatie delen die zelden interessant is. Daarnaast geeft een groot deel ook aan bepaalde persoonlijke informatie juist niet te delen omdat men bang is dat dit de persoonlijke carrière kan schaden.
7. Bedrijven die middels monitoring van microblogs luisteren en anticiperen naar consumenten worden hoger aangeslagen dan bedrijven die dit nalaten. Het zelf microbloggen door bedrijven wordt als minder relevant beschouwd.
Het ontbreken van sociale netwerken als onderdeel van besluitvormingsprocessen is opvallend maar verklaarbaar. Sociale netwerken dienen vooralsnog overwegend een entertainmentfunctie waarbij merken een faciliterende rol vervullen. Met de opkomst van social shopping waarbij sociale netwerken aanbevelingsfuncties zullen gaan integreren, zal de rol van sociale netwerken op besluitvormingsprocessen waarschijnlijk sterk stijgen.
Verder lezen over Communicatie
Lifestyle23.12.2023
Veiligheidskunde opleiding? Bekijk hier de tips!
Nieuws19.12.2023
Woord van het jaar 2023: Graaiflatie
Zowel in Nederland als België wordt flink gegraaidOnline17.07.2023
World Emoji Day: zo gebruik je emoji op de werkvloer
DC Business21.10.2022
Zo zorg jij voor een tevreden en ijzersterk team op de werkvloer!
Mobile10.06.2022
Een walkie-talkie-functie voor iPhone: dit is het nut ervan
Metaverse23.02.2022
Kun je straks in het Metaverse een praatje maken met een Peruaan?
Mobile17.02.2022
Agentschap Telecom legt nu ook WhatsApp en Skype onder de loep
Online17.01.2022
Gebruik je telefoon als een WalkieTalkie met Microsoft Teams
Verder lezen over Internet
Online16.04.2024
Nike komt met een 404 Error-schoen voor nerds
Nieuws11.04.2024
Steeds meer mensen twijfelen aan de waarheid van online informatie
Online18.03.2024
Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?
Mogelijk ontwikkelen AI's een vorm van gedecentraliseerd interactiviteitsbewustzijnOnline19.01.2024
Op deze website spenderen mensen de meeste tijd
Online28.12.2023
Hoe Google in 2024 strijdt tegen third party cookies
Online25.12.2023
Tijdmachine: CU2 was hoe we leerden HTML’en
Online19.12.2023
Glasvezel nu op negen van de tien Nederlandse adressen
Alleen in 2023 kwamen er al 1,5 miljoen bijOnline15.12.2023