Nederlandse universiteiten gaan Google University Challenge aan

Vorig artikel Volgend artikel
-279.jpg

Docenten bij universiteiten in de Randstad en in het noorden van Nederland zijn een samenwerking aangegaan met Google om hun studenten vertrouwd te maken met de wereld van online adverteren. Circa 40 Nederlandse studenten zijn al klaar om deze uitdaging aan te gaan.

De Google Online Marketing Challenge biedt zowel studenten als postdoctoraal studenten een gelegenheid om rechtstreeks praktijkervaring op te doen met online adverteren. De verschillende groepen studenten krijgen de beschikking over een tegoed van 200 dollar (zo’n 135 euro) om uit te geven aan Google AdWords-advertenties. Tijdens de wedstrijd moeten de studenten samen met een lokaal bedrijf effectieve online marketingcampagnes ontwikkelen. De taak van de studenten bestaat erin om een strategie te definiëren, een advertentiecampagne uit te voeren, de resultaten te evalueren en het bedrijf vervolgens aanbevelingen te doen met betrekking tot het verder ontwikkelen van haar online marketingactiviteiten.

De studenten krijgen 3 weken de tijd om hun strategie uit te denken, en zullen een beroep moeten doen op al hun marketingvaardigheden wanneer ze de strijd aanbinden met duizenden andere studenten overal ter wereld. Tijdens deze drieweekse periode moeten de verschillende groepen studenten twee wedstrijdverslagen moeten indienen: één verslag voordat ze met de uitdaging van start gaan, en een tweede verslag nadat de campagne ten einde is gekomen. De inzendingen zullen worden beoordeeld door een internationaal panel van universitaire docenten. De winnaars zullen worden geselecteerd op basis van het succes van hun advertentiecampagne en de inhoudelijke kwaliteit van hun verslagen.

De Rijksuniversiteit Groningen en de Erasmus Universiteit in Rotterdam hebben zich reeds voor de competitie ingeschreven. Andere universiteiten hebben nog twee weken om zich voor deelname aan te melden. De University Challenge gaat van start in februari 2008 en is toegankelijk voor hogere onderwijsinstellingen overal ter wereld.

Lee Hunter, manager Productmarketing bij Google EMEA: "Online adverteren is uitgegroeid tot een onlosmakelijk onderdeel van de bedrijfsvoering. Desondanks krijgen we van veel bedrijven te horen dat het hen ontbreekt aan mensen met ervaring op het gebied van online adverteren. Universiteiten vormen voor studenten een ideale locatie voor studenten om de praktische vaardigheden op te doen waar de arbeidsmarkt om vraagt. Als reactie op de wereldwijde behoefte van universitaire docenten en studenten op dit gebied hebben we de handen in elkaar geslagen en samen deze Online Marketing Challenge ontwikkeld. Dit is een praktische en leuke manier voor universiteiten en lokale Nederlandse bedrijven om hun krachten te bundelen en de interesse in dit belangrijke zakelijke gebied aan te wakkeren.

We hebben ons het doel gesteld van 200 deelnemende groepen wereldwijd, en het doet ons een groot genoegen dat deze doelstelling inmiddels is behaald. Twee Nederlandse universiteiten hebben zich reeds ingeschreven, hetgeen inhoudt dat er circa 40 Nederlandse studenten deelnemen. Aan de inschrijving is echter geen limiet verbonden. Universiteiten hebben dus nog twee weken om zich aan te melden, en we zien er naar uit om meer Nederlandse studenten te verwelkomen".

De University Challenge werkt als volgt:

1. Universitaire docenten delen hun studenten op in groepen. Elke groep ontvangt vervolgens gratis advertentievouchers voor Google AdWords ter waarde van 200 dollar (circa 135 euro).

2. De universitaire docent of de groep studenten werft vervolgens een onderneming uit het midden- en kleinbedrijf met minder dan 100 medewerkers die wel over een website beschikt, maar tot dusver nog geen gebruik maakt van Google AdWords. Elke groep werkt samen met hun bedrijf om een account aan te maken en een online marketing campagne op te zetten.

3. Tijdens de drieweekse competitie hebben de groepen de taak om hun campagnes te optimaliseren en te verfijnen. Ze moeten twee wedstrijdverslagen indienen: één verslag voordat ze met de uitdaging van start gaan, en een tweede verslag nadat de campagne ten einde is gekomen. De inzendingen worden beoordeeld door een jury. De winnaars zullen worden geselecteerd op basis van het succes van hun campagne en de kwaliteit van hun verslagen.

4. Om genoeg speelruimte te bieden voor alle wereldwijde deelnemers, mogen de groepen zelf bepalen tijdens welke drie opeenvolgende weken binnen de competitieperiode van 10 februari t/m 24 mei 2008 ze meedoen.

5. De wereldwijde en regionale winnaars zullen bekend worden gemaakt in de maand juli van 2008.

Meer informatie is beschikbaar op Google.com/onlinechallenge

Jeroen de Hooge

Jeroen is werkzaam als Managing Director bij The Blog Idea Factory BV, uitgever van ondermeer Dutchcowboys, Travelvalley & Carrepublic. Behalve liefhebber...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies