Media08.03.2006

Onlinemarketing heeft baat bij meer meten en integratie offline


1141738026media.jpg
1141738026media.jpg

Tijdschrift voor de Marketing: Grote bedrijven (h)erkennen de behoefte om de effectiviteit van hun marketingcampagnes goed te meten, maar geven toe dat ze te weinig tijd aan besteden. Dit volgens de Economist Intelligence Unit, die er onderzoek naar deed.

De helft van de respondenten denkt dat de mate van verantwoordelijkheid van alle marketingactiviteiten ‘dramatisch zal stijgen’, aldus de onderzoekers. Managers spenderen echter nog steeds minder tijd aan het testen van de performance en de resultaten dan aan planning of uitvoer. Tussen eenderde en de helft van de respondenten geeft toe dat ze ook niet weten hoe ze de impact van verschillende onlinecampagnes moeten meten.

Het onderzoek van de onderzoeksarm van The Economist (het onderzoek werd gesponsord door Google) laat daarnaast zien dat bedrijven sterk geloven dat marketing een steeds grotere rol krijgt in hun bedrijfsvoering en dat internet een centrale rol zal gaan spelen in de marketingcampagnes. Meer dan de helft gelooft dat branding voor de grootste groei zal zorgen. 45 procent van de respondenten denkt ook dat de marketingafdeling meer invloed gaat krijgen wat betreft de keuze van strategische allianties. 72 procent denkt dat binnen twee jaar internet hét platform is waar bepaald wordt hoe grote interactieve marketingcampagnes ingezet en uitgevoerd gaan worden. 29 procent van de bedrijven zegt zijn marketingbudget te zullen verschuiven van offline naar online advertising en – promotie.

Nigel Holloway, research directeur Amerika voor de Economist Intelligence Unit: ‘Online marketing wordt snel volwassen, maar bedrijven moeten wel zorgen dat hun acties in gelijk tempo komen met hun aspiraties. Marketeers moeten de specifieke maatstaven voor succes in ieder deel van hun marketingbudget goed in de gaten blijven houden.’ De onderzoekers ontdekten ook dat er weinig coördinatie is wat betreft online advertentiebestedingen en de traditionele verdeling van het mediabudget. Weinig marketeers doen aan geïntegreerde marketing; 52 procent bekent dat on- en offline marketingcampagnes vaak niet meer dan parallel lopen. Google vindt dat er meer moet gebeuren voordat bedrijven het potentieel van online marketing ten volle willen en kunnen benutten.

‘Meer dan 40 procent van de ondervraagde marketeers en directeuren zeggen dat ze meer online advertising zullen inzetten door er meer budget aan toe te kennen, maar tegelijkertijd zie je een paradox tussen hoe diep de directie in de kracht van online marketing gelooft, en hoeveel werk er nodig is om tot een goed resultaat te komen’, aldus Lorraine Twohill, Google’s directeur Europese marketingprogramma’s. De Economist Intelligence Unit is de onderzoeksarm van de Economist Group, uitgever van The Economist. Het online onderzoek werd gehouden in februari van dit jaar onder 228 respondenten, waarvan 36 procent marketingdirecteuren en 30 procent CEO’s van bedrijven uit verschillende branches uit verschillende werelddelen (Azië-Pacific (25 procent), Noord-Amerika (26 procent), Latijns Amerika (3.5 procent), West-Europa (30 procent), Oost-Europa (12 procent) en het Midden-Oosten/Afrika (4 procent). 48 procent van de respondenten werkt bij bedrijven die jaarlijks meer dan 1 miljard dollar omzetten.

Verder lezen over Google

Dit is Google Vids – de nieuwe Workspace app

Google Cloud heeft vandaag, tijdens het Google Cloud Next event in Las Vegas, nieuwe innovaties en verbeteringen aangekondigd voor Google Workspace.

Video10.04.2024

Dit is Google Vids – de nieuwe Workspace app

Google’s zoekmachine gaat geld kosten en dat komt door AI

De zoekmachine van Google wordt binnenkort waarschijnlijk betaald. Niet voor iedereen: de versie zoals we die nu kennen blijft wat het is. Er wordt echter AI aan toegevoegd en dat zal waarschijnlijk geld kosten. Het nieu...

Search04.04.2024

Google’s zoekmachine gaat geld kosten en dat komt door AI

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

Google heeft een core update aangekondigd en dat betekent dat er wat staat te veranderen voor vele pagina’s op het internet. De belangrijkste verandering zit hem vooral in het opsporen van pagina’s die niet waardevol...

Search07.03.2024

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

Google komt met koddige schrikkeljaar-Doodle

Google heeft speciaal in het kader van Schrikkeldag een speciale Doodle uitgebracht die in het teken staat van die gekke 29 februari die we af en toe krijgen. Het is een vrolijke kikker die even de 29 laat gelden en verv...

Coffee corner29.02.2024

Google komt met koddige schrikkeljaar-Doodle

​Google onthult na teasen nieuwe loginpagina: amper anders

Inloggen op je Google-account ziet er al jaren hetzelfde uit, maar dat is nu veranderd. Google heeft het lang geteaset en plaatste er zelfs een waarschuwingsmelding over wanneer je de laatste tijd wilde inloggen. Echter...

Online22.02.2024

​Google onthult na teasen nieuwe loginpagina: amper anders

​Waarom een Fitbit gebruiken steeds onaantrekkelijker wordt

Fitbit was ooit het toonbeeld van wearables, sportiviteit en de ‘smartphone’ voor om de pols, maar inmiddels begint het die status steeds meer te verliezen. Zeker met kapers op de kust als Amazfit, ziet het er twijfe...

Gadgets31.01.2024

​Waarom een Fitbit gebruiken steeds onaantrekkelijker wordt

De meest voorkomende reparaties aan een Google Pixel (en hoe je ze kunt voorkomen)

Google is relatief laat in de markt van de mobiele telefoons gestapt, maar heeft door zijn sterke marktpositie relatief weinig moeite gehad om binnen dit segment met een nieuw merk voet aan de grond te krijgen. Onder de...

Mobile29.01.2024

De meest voorkomende reparaties aan een Google Pixel (en hoe je ze kunt voorkomen)

​Op deze website spenderen mensen de meeste tijd

Heb je enig idee welke website er wereldwijd het meest wordt bezocht? Geen apps, maar website: dat is Google, dat had je vast al verwacht. Maar dat is niet de website waarop mensen de meeste tijd besteden. Het is geen Fa...

Online19.01.2024

​Op deze website spenderen mensen de meeste tijd

Verder lezen over Itv

Breast Cancer TV genomineerd voor VN-prijs

Quadia, bekend van online video, is met Breast Cancer TV genomineerd voor de internationale World Summit Award (WSA). Deze prijs wordt mede uitgereikt door de VN en heeft als doel om de digitale samenleving toegankelijk...

Media27.08.2013

Breast Cancer TV genomineerd voor VN-prijs

Apple wil reclamevrije TV aanbieden

Apple zou op dit moment in onderhandeling zijn met een aantal Amerikaanse TV-aanbieders over een premium televisie abonnement waarmee consumenten live televisie kunnen kijken en reclames kunnen overslaan met hun Apple TV...

Technology16.07.2013

Apple wil reclamevrije TV aanbieden

5 kijktips om dit weekend de TV te ontlopen van WappZapp

Ook zo genoeg van de TV die bepaalt wat je kijkt? Er staat tegenwoordig zo ongelooflijk veel video online, te bekijken wanneer jij het wilt. Maar hoe vind je de pareltjes in deze enorme vergaarbak aan online video op het...

Entertainment12.07.2013

5 kijktips om dit weekend de TV te ontlopen van WappZapp

5 kijktips om dit weekend de TV te ontlopen

Ook zo genoeg van de TV die bepaalt wat je kijkt? Dat is toch ook niet meer van deze tijd? Er staat tegenwoordig zo ongelooflijk veel video online, te bekijken wanneer jij het wilt. Maar hoe vind je de pareltjes nou in d...

Entertainment21.06.2013

5 kijktips om dit weekend de TV te ontlopen

5 tips om dit weekend het reguliere TV-aanbod te ontwijken van WappZapp

Ook zo genoeg van de TV die bepaalt wat je kijkt? Dat is toch ook niet meer van deze tijd? Er staat tegenwoordig zo ongelooflijk veel video online, te bekijken wanneer jij het wilt. Maar hoe vind je de pareltjes nou in d...

Entertainment31.05.2013

5 tips om dit weekend het reguliere TV-aanbod te ontwijken van WappZapp

5 tips om dit weekend het reguliere TV-aanbod te ontwijken van WappZapp

Ook zo genoeg van de TV die bepaalt wat je kijkt? Dat is toch niet meer van deze tijd! Alles staat tenslotte ook online, te bekijken wanneer jij het wilt. Daarom wekelijks voor Dutch Cowboys: De WappZapp selectie van 5 k...

Entertainment26.05.2013

5 tips om dit weekend het reguliere TV-aanbod te ontwijken van WappZapp

5 tips om dit weekend de TV programmering te ontlopen van WappZapp

Ook zo genoeg van de TV die bepaalt wat je kijkt? Dat is toch niet meer van deze tijd! Alles staat tenslotte ook online, te bekijken wanneer jij het wilt. Daarom wekelijks voor Dutch Cowboys: Alvast een selectie van 5 ki...

Entertainment04.05.2013

5 tips om dit weekend de TV programmering te ontlopen van WappZapp

5 tips om de TV programmering te ontlopen van WappZapp

Ook zo genoeg van de TV die bepaald wat je kijkt? Dat is toch niet meer van deze tijd! Alles staat ten slotte ook online, te bekijken wanneer jij het wilt. Daarom wekelijks voor Dutch Cowboys: Alvast 5 kijktips die deze...

Entertainment19.04.2013

5 tips om de TV programmering te ontlopen van WappZapp