STIR in zee met comScore en Intomart GfK voor nieuw bereiksonderzoek

Vorig artikel Volgend artikel
STIR in zee met  comScore en Intomart GfK voor nieuw bereiksonderzoek

JIC STIR heeft na wat zij zelf omschrijven als een intensieve tenderperiode van bijna anderhalf jaar, een Letter of Intent getekend met het consortium bestaande uit comScore en Intomart GfK voor de opzet en uitvoering van het nieuwe internet bereiksonderzoek.

Deze nieuwe samenwerking betekent een grote stap vooruit voor de meting van websites en content en voor de planning van display advertising. Beide bureaus brachten gezamenlijk een voorstel uit voor het contract met een looptijd van 3,5 jaar. Het nieuwe bereiksonderzoek zal op 1 januari 2012 starten.

Intomart GfK en comScore inclusief Nedstat zijn ook de huidige leveranciers van het onderzoek.
Nieuw is de inbreng van het comScore Wereldpanel dat na fusie met het Intomart GfK panel zal
worden gebruikt voor het meten van online bereik. Daarmee komt het totale panel uit op ongeveer
25.000 personen, meer dan een verdubbeling ten opzichte van het huidige panel.
Belangrijkste wijzigingen en vernieuwingen ten opzichte van het huidige onderzoek zijn:

- Panelgrootte van n=25.000 respondenten (was n=10.000 respondenten).
- Steekproef van respondenten van 6 jaar of ouder (de ondergrens was 13 jaar).
- Platform voor online reclamebereik, inclusief de optie om de zichtbaarheid van online
uitingen mee te nemen in de analyse (nieuw).
- Wekelijkse rapportages (was maandelijks).
- Snellere rapportages, drie dagen na afronding meting (was drie weken).
- Meten van de tijd die men op een website doorbrengt (nieuw)
- Meten van streams (nieuw).
- Websites/content kunnen zowel met als zonder tags/cookies worden gemeten (was alleen
met tags/cookies).
- Zowel een passieve als een actieve login van panelleden (was alleen actief).
- Van websites en content voorzien van een meetcode worden alle bezoeken en
paginacontacten op de website gemeten zodat ijking en controle mogelijk is (hybride
meetmethode) (nieuw).

Frans Kok, directeur van JIC STIR, zegt hierover: “comScore en Intomart GfK hebben een sterk en innovatief voorstel uitgebracht dat volledig aansluit bij de ambities die wij als JIC STIR hebben geformuleerd. Alle bloedgroepen van de JIC (VINEX, BVA en PMA) staan vierkant achter dit nieuwe onderzoek dat ook internationaal toonaangevend zal zijn. Vooral het meten van reclamebereik zie ik als een belangrijke stap vooruit, zodat er aansluiting ontstaat met de planningsdata. Maar ook een groter panel van personen van 6+ en de hoge frequentie van rapporteren zullen de meerwaarde en bruikbaarheid van het onderzoek voor planners en adverteerders fors doen toenemen. Het bereik van websites wordt wekelijks uitgeleverd, maar voor gerealiseerd campagnebereik zijn straks dagelijks cijfers beschikbaar.

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies