Online10.06.2009

Game industrie groeit ondanks crisis


Ondanks de economische crisis zal de wereldwijde game-industrie de komende jaren groeien. De groei wordt verwacht voor zowel Nederland als voor de rest van de wereld. Uit de jaarlijkse Global Entertainment- en Media Outlook (PDF) van PricewaterhouseCoopers (PwC) blijkt dat de omzet van de game-industrie de komende vijf jaar zal groeien van 51,4 miljard US in 2008 naar 73,5 miljard in 2013. Een gemiddelde stijging van 7,4 procent per jaar.

Vooral de markt van gameconsoles – Sony’s Playstation 3, Microsoft’s Xbox360 en Nintendo’s Wii – en handheldsystemen – Nintendo DS en Sony’s Playstation Portable – zal fors groeien. Van een jaarlijkse omzet van 30,4 miljard dollar nu, naar een omzet van 39,7 miljard dollar in 2013. Daarnaast zal volgens de outlook de markt van online games groeien, doordat steeds meer huishoudens beschikken over snel internet. Bovendien is het een aantrekkelijk zakelijke model en neemt het aanbod online games toe. De omzet van online games groeit de komende tijd jaarlijks met gemiddeld 10,6%. In 2013 zal er 13,7 miljard dollar in omgaan. Ook de markt van wireless games groeit door snel toenemende functionaliteiten van mobiele toestellen, zoals de IPhone en de Android. Daarentegen zullen PC-games aan populariteit inboeten

De groei loopt iets achter op eerdere voorspellingen, maar is vergeleken met andere sectoren van de entertainment- en media-industrie nog steeds significant hoger. Vooral Europeanen blijken fanatieke gamers. Vergeleken met andere werelddelen wordt in Europa de grootste omzet voorspeld, namelijk van 18,1 miljard dollar in 2008 naar 25,3 miljard dollar in 2013. Noord-Amerika zal haar tweede plek in 2010 moeten inleveren aan Azië. Op dit moment is de omzet in Noord-Amerika 16,2 miljard dollar tegenover 15,7 miljard dollar in Azië. In 2013 zal er respectievelijk 21,6 miljard dollar en 24,7 miljard dollar worden omgezet in deze werelddelen. Zuid-Amerika blijft een relatief kleine afzetmarkt met een omzet van 1,4 miljard USD in 2008 tegenover 2 miljard USD vijf jaar later. Console- en handheld games laten relatief de grootste groei zien met een omzetstijging van 30,4 miljard dollar naar 39,7 miljard dollar in 2013.

John Middelweerd, voorzitter van de Nederlandse entertainment- en mediapraktijk van PwC, denkt dat de rek er nog niet uit is: “De komende jaren zal de huidige generatie consoles de markt nog kunnen bedienen. De laatste versies van de handheld’s zal bijdragen aan het verdere succes. Omstreeks 2012 zal er naar verwachting een nieuwe generatie consoles worden gepresenteerd die een verdere impuls aan de verkopen zal geven. Verder draagt de verdere penetratie van breedbandinternet in de huishoudens en de populariteit van online gaming bij aan het succes van de game-industrie.” De omzet uit PC-games daalt jaarlijks met gemiddeld 1,2% van 4,3 miljard dollar nu naar 4,1 miljard dollar in 2013 Dit ligt echter niet aan de populariteit van online games’ zoals World of Warcraft. Online gaming zal in 2013 goed zijn voor 13,7 miljard USD omzet. Dit komt tevens door de zogenaamde ‘casual’ games, gezinsgames, die steeds meer de weg naar online zullen vinden.

Adverteerders zien kansen

De steeds verder oprukkende gamemarkt blijft ook niet onopgemerkt bij adverteerders. Waar andere entertainment- en mediasectoren kampen met terugvallende advertentie-inkomsten, laat de game-industrie bijna een verdubbeling van de advertentie-inkomsten zien. Afgelopen jaar werd er 1,4 miljard dollar uitgegeven aan advertenties en over vijf jaar zal dit 2,6 miljard zijn. Een belangrijke reden daarvan is de opmars van dynamische in-game advertising: uitingen en producten die dynamisch in games kunnen worden geladen. Deze advertenties kunnen verschillende vormen aannemen, zoals gelokaliseerde reclame op de borden rondom sportspellen of product placements in games zelf. Een bekend voorbeeld is het gebruik van reclameborden in voetbalspellen. “De nieuwe generatie consoles, voorzien van internetaansluitingen, opent een breed scala aan mogelijkheden om te adverteren in games”, aldus John Middelweerd.

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

Verder lezen over Onderzoek

Neemt de interesse in elektrische auto’s af? [Infographic]

De interesse in elektrisch rijden is aan het dalen. Voor het eerst in jaren is de groep die niet (28%) van plan is elektrisch te gaan rijden, groter dan de groep die dit binnen vijf jaar wel (27%) van plan is.

Automotive17.04.2024

Neemt de interesse in elektrische auto’s af? [Infographic]

ANWB zegt van wel
​Sommige mensen zien de wereld echt in een andere framerate

Wetenschappelijk onderzoek bewijst dat sommige mensen de wereld echt in een andere framerate zien. Het zou specifiek bij gamers zelfs een kleine voorsprong geven, stellen de onderzoekers.

Nieuws03.04.2024

​Sommige mensen zien de wereld echt in een andere framerate

Sneller zien
Pacemaker-batterijen nooit meer vervangen dankzij je eigen lijf

Als je een pacemaker hebt, dan ben je niet na één operatie klaar. Je moet regelmatig opnieuw onder het mes, namelijk om de batterij van het essentiële apparaat te vervangen. Daar komt in de toekomst mogelijk veranderi...

Technology01.04.2024

Pacemaker-batterijen nooit meer vervangen dankzij je eigen lijf

Dit plaatje uit de Playboy is niet meer welkom in de tech

Is het een 1 april-grap, of is het echt? Het snijdt in ieder geval een belangrijk punt aan: Lenna, een vrouw die in 1972 in de Playboy stond als centerfold en eigenlijk Lena Forsén heet, wil niet meer worden gebruikt in...

Technology01.04.2024

Dit plaatje uit de Playboy is niet meer welkom in de tech

Het nieuwe plastic-alternatief komt van dit verrassende materiaal

Er wordt nog steeds volop gezocht naar alternatieven voor plastic. We hebben bijvoorbeeld in de supermarkt al geen weggooibordjes meer van plastic, maar alleen van karton. Weggooi-messen? Die zijn van hout. Bomen geven o...

Nieuws29.03.2024

Het nieuwe plastic-alternatief komt van dit verrassende materiaal

NASA: Dit is wat astronauten straks op de maan moeten doen

NASA is zich de afgelopen tijd bijna volledig aan het focussen op Artemis, de maanmissies die ervoor gaan zorgen dat we veel meer ontdekken over wat wij met de maan kunnen. Maar ook de eerste keer dat een vrouw en een zw...

Technology29.03.2024

NASA: Dit is wat astronauten straks op de maan moeten doen

De grootste hyperloop van Europa ligt in Nederland

Het is 420 meter lang en daarmee de langste hyperloop van Europa. We hebben het over het gloednieuwe European Hyperloop Center in Veendam. Het is te vinden bij Husa Logistics en kostte 7,5 miljoen euro om te bouwen. Spec...

Technology28.03.2024

De grootste hyperloop van Europa ligt in Nederland

​Bizar: mensen geven meer virussen aan dieren dan andersom

Mensen geven dieren meer virussen dan andersom. Ze zeggen vaak dat je niet met je kat of hond in bed moet slapen, omdat het ziekteverwekkers zouden zijn. De darmbacteriën van je dier komen zo veel te dichtbij en je kunt...

Nieuws26.03.2024

​Bizar: mensen geven meer virussen aan dieren dan andersom