Verslag Noorderslag: de effecten van file sharing

Vorig artikel Volgend artikel
Verslag Noorderslag: de effecten van file sharing

Na 3 dagen muziek, seminars, bier en vooral veel bijpraten, vertrekt de de Europese muziekindustrie vandaag weer langzaamaan uit Groningen. Ook We Cross is weer thuis en zoals beloofd doen we als start-up van de maand op Dutch Cowboys verslag van een aantal interessante presentaties van het Eurosonic / Noorderslag congres.

TNO, SEO Economisch Onderzoek en het Instituut voor Informatierecht (IViR) deden onderzoek naar de economische en culturele gevolgen van file sharing voor muziek, film en games en presenteerden het rapport op de laatste dag van de conferentie aan minister Plasterk. Alhoewel de resultaten van het onderzoek voor veel mensen niet wereldschokkend zullen zijn, bevat het met name over file sharing van muziek interessante cijfers en resultaten:

  • 44% oftewel 4,7 miljoen Nederlanders downloaden onbetaald, waarvan 4,3 miljoen muziek, 1,4 films en 1,0 miljoen games
  • Downloaders zijn de grootste klanten van de entertainment industrie en gaan vaker naar concerten en kopen meer muziek merchandise
  • De meerderheid van de respondenten zegt zonder downloaden, niet minder of meer muziek, films en games te kopen

Effecten van downloaden op kopen
Volgens het onderzoek zijn de mogelijke positieve effecten van downloaden op kopen de volgende:

  • Het sampling effect: downloaden is een middel om nieuwe genres en artiesten te leren kennen
  • Een verhoogde vraag naar concerten en afgeleide producten
  • Het maakt artiesten populair en vergroot zo de vraag
  • Het bedient de vraag van consumenten met onvoldoende betalingsbereidheid en naar producten die  niet door producenten geleverd worden

Negatieve effecten zijn:

  • Het verdringen van de aanschaf
  • Het leidt tot latere aanschaf tegen een lagere prijs

De economische effecten worden in het onderzoek opgedeeld in welvaartseffecten op de korte en lange termijn.

Welvaartseffecten korte termijn
Het downloaden zorgt voor een netto positief welvaartseffect. Dit betekent een welvaartstoename voor consumenten van circa 200 miljoen euro per jaar. Dit bedrag is opgebouwd uit:

  • Een schatting van het aantal downloads van 1,5 – 2 mld per jaar
  • Een schatting van de gemiddelde betalingsbereidheid voor gedownloade muziek van 0,10 – 0,13 euro per track

En deel van deze winst voor consumenten gaat ten koste van de platenindustrie. Het bedrag hiervan wordt geschat op 100 miljoen euro en komt voort uit een omzetdaling van 20% van geluidsdragers sinds 1999 en 1 minder verkochte track per 15 - 20 downloads.

Welvaartseffecten lange termijn

  • Er is een nieuwe (infra)structuur voor talentontwikkeling en exploitatie. Dit is onder andere te danken aan nieuwe modellen en platforms.
  • De toegankelijkheid van het aanbod is enorm toegenomen

Jammer is, dat de effecten van onbetaald downloaden op de aanschaf van betaalde content moeilijk vast te stellen zijn. Dat is namelijk een vraag die de muziekindustrie zeker bezig houdt. Volgens Plasterk is het onderzoek dan ook een begin. De effecten van nieuwe ontwikkelingen zullen in de komende jaren duidelijk worden.

Het hele onderzoek is hier gratis (en legaal!) te downloaden.

 

We Cross

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies