Online19.12.2008

Onderzoek betrokkenheid YouTube bij TV Reclame


onderzoek-betrokkenheid-youtube-bij-tv-r.jpg
onderzoek-betrokkenheid-youtube-bij-tv-r.jpg

In samenwerking met Motorola, mediabureau Mindshare en GM Europe heeft de Online Testing Exchange (OTX) een innovatief onderzoek uitgevoerd om betrokkenheid van gebruikers van YouTube en televisiekijkers bij de getoonde reclame te bepalen (Exploring engagement and branding on YouTube and TV)

Daarnaast heeft men getracht het effect van gecombineerde reclamecampagnes op YouTube en televisie op de merkbeleving en merkoverweging in kaart te brengen. In totaal werkten ruim 1.900 mensen (18-29 jaar) mee aan het onderzoek wat deels bestond uit een kwalitatief panel en een online survey. De vier belangrijkste onderzoeksbevindingen waren:

1. YouTube is een platform dat de aandacht weet vast te houden – uit het gebruik van eye tracking-technologie voor het volgen van oogbewegingen van kijkers en op basis van unieke biometrische gegevens bleek dat YouTube-gebruikers 1,5 keer aandachtiger het scherm volgden dan televisiekijkers en (zowel in positief als negatief opzicht) meer intensief reageerden op reclame op YouTube dan op televisiereclame. Dit bevestigt de waarde van YouTube dat de aandacht van consumenten weet vast te houden als platform dat hen de mogelijkheid biedt om op actieve wijze te bepalen wat ze willen zien.

2. YouTube heeft een versterkend effect op televisiereclame – zowel bij de campagne van GM Europe als die van Motorola bleek dat wanneer gebruikers naast een reguliere televisiecommercial een geluidloze reclamevideo op YouTube bekeken, de mate van herinnering van de reclame en de merkherkenning van gebruikers werden vergroot. Wanneer gebruikers alleen een reclamevideo met geluid op YouTube te zien kregen, bleek het effect hiervan op de mate van herinnering van de reclame en de merkherkenning zelfs 14% hoger te liggen dan bij gebruikers die dezelfde reclamespot op televisie zagen. Ook blijkt dat het met adverteren op YouTube mogelijk is om invloed uit te oefenen op de merkperceptie van moeilijk bereikbare doelgroepen, zoals jonge mannen en mensen die weinig televisie kijken.

3. Adverteren op YouTube heeft een uitstralingseffect dat merkpercepties als ‘innovatief’, ‘cool’, ‘dynamisch’ en ‘onconventioneel’ versterkt. In het geval van Motorola zorgden advertentie-impressies op YouTube voor een verbetering van de merkmetrieken met een factor vier ten opzichte van advertenties die alleen op televisie te zien waren. Bij GM Europe en Opel/Vauxhall Corsa was er sprake van een verbetering van de merkmetrieken met een factor drie.

4. Advertenties op YouTube zijn op naadloze wijze binnen de website geïntegreerd en wekken geen irritatie op bij consumenten. Desondanks slagen deze advertenties erin om een krachtig effect bij de gebruikers te sorteren. Een groot sterk effect bij de gebruikers te sorteren: een groot aantal gebruikers is in staat zich de reclames te herinneren en is tot merkherkenning in staat.

Benjamin Faes, het hoofd van YouTube and Display voor Google EMEA: “Het online gedrag van gebruikers maakt een snelle verandering door. Marketeers moeten zich voortdurend aanpassen om een goede interactie tussen consumenten en hun merk te waarborgen. Dit unieke en innovatieve onderzoek toont aan YouTube de aandacht van consumenten goed vast weet te houden, en dat adverteren via dit medium een versterkende invloed heeft op de merkeffecten van televisiereclame. Ik hoop dat meer marketeers het voorbeeld van Motorola en GM zullen volgen om te profiteren van de pakkende, innovatieve en merkversterkende advertentiemogelijkheden die YouTube te bieden heeft“.

 Lee Hawkins, Client Leadership Partner bij Mindshare Worldwide: “Dit onderzoek was voor ons een ideale gelegenheid om na te gaan hoe we onze aanpak kunnen aanpassen om via verschillende kanalen een dialoog met consumenten aan te gaan. Door de manier waarop we onze content verspreiden aan te passen, kunnen we een groter rendement op onze investeringen realiseren door een verbetering van de mate van herinnering en de belangrijkste merkpercepties. In dit kader kunnen videokanalen en sociale netwerken als YouTube ons dichter in contact brengen met consumenten en ervoor zorgen dat onze content door hen kan worden gedeeld, in website worden ingebed, verspreid kan worden en een gespreksonderwerp voor hen wordt“.

Martin Sir, manager European Media Strategies bij General Motors Europe: “Geïntegreerde ervaringen zoals YouTube hebben een verandering teweeg gebracht — en zullen voor een verandering blijven zorgen — van de manier waarop entertainment en merkcontent wordt geconsumeerd en gebruikt. Voor GM Europe is het verspreiden van videocontent via internet niets nieuws – een goed voorbeeld is bijvoorbeeld de merkpromotie via het Opel/Vauxhall Corsa C.M.O.N.S-kanaal op YouTube. Desondanks blijft het een uitdaging om content aan te bieden op een manier die voor consumenten relevant en aantrekkelijk is. Dit nieuwe onderzoek biedt uiterst verhelderende inzichten en vormt voor ons aanleiding om deze nieuwe advertentiemogelijkheden verder te omarmen“.

Henkey
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.

Verder lezen over Reclame

​Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu

Televisiereclames die door de jaren heen steeds opnieuw voorbij komen, lijken in staat ons collectief te hersenspoelen. Een fascinerend voorbeeld hiervan zijn de al sinds decennia voorbij komende televisiereclames van ee...

Nieuws05.02.2024

​Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu

Hersenspoeling door veelvuldig adverteren blijkt te werken!
YouTube gaat langere reclameblokken uitproberen

Persoonlijk heb ik een hekel aan reclame, zowel op tv als online. En dan bedoel ik reclame die je steeds vaker, en langer, ‘verplicht’ bent om te kijken voordat je een programma of video start, of verder kunt kijken....

Entertainment07.09.2023

YouTube gaat langere reclameblokken uitproberen

Alleen als je op tv streamt, in ruil voor minder onderbrekingen
Generatieve AI breekt door in de reclamewereld

Grote internationale adverteerders experimenteren met generatieve AI-tools zoals ChatGPT om de kosten van de productie van reclame te drukken. Marketeers denken dat generatieve AI niet alleen de productie goedkoper kan m...

Marketing23.08.2023

Generatieve AI breekt door in de reclamewereld

Commercials maken kan 10 tot 20 keer goedkoper, zeggen marketeers
Influencers moeten kids laten meedelen in hun verdiensten

Influencers, als ze genoeg volgers en views hebben, kunnen een aardig zakcentje verdienen met hun posts en video’s op sociale netwerken en YouTube. Dat doen ze vooral ook door het promoten (of pluggen) van producten wa...

Social Media17.08.2023

Influencers moeten kids laten meedelen in hun verdiensten

De voordelen en nadelen van adblockers

YouTube heeft het het afgelopen weekend nog wat duidelijker gemaakt: adblockers worden niet geaccepteerd. Je krijgt straks geen video’s meer te zien als je gebruikmaakt van advertentieblokkerende software. Maar die sof...

Advertising14.08.2023

De voordelen en nadelen van adblockers

YouTube op TV krijgt onskipbare advertenties van 30 seconden

Waar YouTube in de browser en YouTube de app op smartphones al een tijdje het gas erop heeft waar het gaat om reclames, gaat het nu volle kracht vooruit met commerciële uitingen in de televisie-app. Er komen onskipbare...

Video18.05.2023

YouTube op TV krijgt onskipbare advertenties van 30 seconden

Hè bah
Tesla wil reclame gaan maken

Er zijn bedrijven die zelf nauwelijks reclame hoeven te maken om hun producten aan de man, of vrouw, te brengen. Ze genereren uit zichzelf al zoveel aandacht dat betaalde commercials niet nodig zijn. Die strategie is ech...

Automotive17.05.2023

Tesla wil reclame gaan maken

De adem van de concurrentie wordt te heet en prijsverlagingen werken niet meer
​Reclameverbod voor online casino’s

Online casino’s zijn in Nederland sinds 1 oktober 2021 toegestaan indien er een kansspelvergunning is verstrekt door de Kansspelautoriteit. Het legaliseren van de online gokmarkt is gepaard gegaan met enorm veel reclam...

Online12.04.2023

​Reclameverbod voor online casino’s

Verder lezen over YouTube

10 populaire wetenschap-YouTubers die je zeker moet volgen

De ruimte, gekke experimenten, de natuur, het menselijk lichaam: wetenschap is fantastisch. Gelukkig zijn er heel veel YouTube-kanalen die de populaire wetenschap nog populairder maken. We noemen 10 populaire wetenschap-...

Video08.04.2024

10 populaire wetenschap-YouTubers die je zeker moet volgen

Deze week viral: New York, Greta Thunberg en boze buren

Deze week staat qua viral content vooral in het teken van de aardbeving in New York en Greta Thunberg. Maar er zat ook nog vanalles tussenin. Politie-agent wordt boos op buschauffeur In Seattle gaat het deze week over e...

Social Media06.04.2024

Deze week viral: New York, Greta Thunberg en boze buren

YouTube-reeks duikt in de Metal Gear-geschiedenis

Fans van de Metal Gear-reeks kunnen iets leuks kijken: een reeks die de geschiedenis van de gamefranchise induikt. In de eerste aflevering zien we hoe David Hayter het begin van de Metal Gear-franchise optekent, natuurli...

Gaming18.03.2024

YouTube-reeks duikt in de Metal Gear-geschiedenis

Hoe Youtube creators wil helpen gewijzigde inhoud met AI bekend te maken

Generatieve AI verandert de manier waarop Youtube creators zich uiten, van het ontwikkelen van ideeën tot het experimenteren met tools die het creatieve proces versterken. Als kijker wil je echter meer transparantie ove...

Video18.03.2024

Hoe Youtube creators wil helpen gewijzigde inhoud met AI bekend te maken

YouTube op televisie krijgt meer focus op reacties

YouTube zet een nieuwe stap dichterbij social media: het gaat op zijn televisie-app nu een belangrijkere plek geven aan de reacties. Als je op de titel van een video tikt, dan krijg je rechts de reacties te zien en de be...

Video13.03.2024

YouTube op televisie krijgt meer focus op reacties

​TikTok wil dat je horizontale video’s gaat maken

We zijn er inmiddels al helemaal aan gewend: de verticale video’s van TikTok. Echter blijkt dat allang niet meer ‘on trend’. TikTok wil zelf ook dat mensen meer horizontale video’s maken, die ook wat langer duren...

Social Media30.01.2024

​TikTok wil dat je horizontale video’s gaat maken

​Op deze website spenderen mensen de meeste tijd

Heb je enig idee welke website er wereldwijd het meest wordt bezocht? Geen apps, maar website: dat is Google, dat had je vast al verwacht. Maar dat is niet de website waarop mensen de meeste tijd besteden. Het is geen Fa...

Online19.01.2024

​Op deze website spenderen mensen de meeste tijd

Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik

In de drukte van het TikTokken, het delen van Stories en het uitdelen van likes, eisen de uren die we op sociale media doorbrengen hun tol. Een verlaagd zelfbeeld, voortdurende druk om het 'perfecte leven' te leiden en m...

Social Media12.01.2024

Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik