Op zoek naar zoekgedrag

Vorig artikel Volgend artikel
Op zoek naar zoekgedrag

In een eerdere blog heb ik het belang onderstreept van een gedegen strategie bij zoekmachine optimalisatie voor websites. Inzicht verkrijgen in het zoekgedrag van uw potentiële klanten op het internet is erg belangrijk. Enkele voorbeelden van vragen die u zich daarbij kunt stellen:

  • Welke zoekwoorden gebruiken mijn klanten en welke juist minder?
  • Wat voor variaties en synoniemen op deze zoekwoorden zijn populair?
  • Maakt men gebruik van meerdere zoekwoorden en hoe zit het met woordvolgordes?
  • Gebruiken mijn klanten zoekwoorden die bijvoorbeeld een regio of merknaam bevatten?

Dit zijn vragen die u kunt beantwoorden middels een grondig zoekwoorden onderzoek. Het is daarbij belangrijk kritisch te kijken waar de toegevoegde waarde zit voor de klant.

Het gereedschap
Online marketing bureaus gebruiken vaak meerdere special ontwikkelde tools voor het zoekwoorden onderzoek. Deze tools stellen hen in staat snel grote hoeveelheden zoekwoorden op te halen. Zij analyseren deze informatie op grote schaal voor de hun klanten.

Welke zoekwoorden bieden kansen?
Online marketing bureaus vullen deze gegevens aan met een andere belangrijke indicator, namelijk het maandelijkse zoekvolume. Als u weet dat bepaalde zoekwoorden veel verkeer genereren, kunt u hier uw pijlen op richten. Ook concurrentie kan soms een belemmering vormen of juist als een kans bieden wanneer andere websites zoekwoorden met hoge zoekvolumes over het hoofd zien.

Expertise
Hoever zou u zelf komen als u zoekwoorden zou gaan verzamelen? U bent immers de expert in uw industrie. Deze vraag heeft Expand Online zichzelf ook gesteld. Een experiment volgde waarbij we een klant vroegen te gaan brainstormen. Het doel? Zoveel mogelijk zoekwoorden verzamelen die relevant (kunnen) zijn voor de betreffende website. De resultaten hebben we in onderstaande diagrammen naast elkaar gelegd.

zoekgedrag

Afbeelding 1: Gevonden volumes uniek zoekverkeer voor de onderzochte industrie

Belangrijke uitkomsten
De betreffende klant verkoopt geboortekaartjes. Het zal u niet verbazen dat er allerlei verschillende variaties worden gebruikt binnen zoekmachines om te zoeken naar dit type product. Wij hebben getracht alle mogelijke variaties te benoemen en die zoekwoorden te vinden die aantrekkelijke volumes zoekverkeer hebben. De klant heeft zelf dus ook getracht zoveel mogelijk zoekwoorden te bedenken die mogelijk interessant kunnen zijn voor deze business.

De totale onthulde hoeveelheid relevante maandelijkse zoekopdrachten*:

Online marketing bureau: 22.661
Klant: 10.252

*Het totaal van de maandelijkse relevante zoekvolumes geeft een indicatie van de omvang van de online markt voor deze industrie

  • Expand online vond tijdens haar onderzoek zoekwoorden met in totaal 12.537 maandelijkse zoekopdrachten die niet werden ontdekt tijdens de brainstormsessie van de klant
  • Er was sterke overlap binnen de beide onderzoeken, slechts 1% van de suggesties van de klant waren niet gevonden in het zoekwoorden onderzoek uitgevoerd door het online marketing bureau (totaal van 128 maandelijkse zoekopdrachten)
  • De 128 niet-gevonden maandelijkse zoekopdrachten waren verspreid over 4 zoekwoorden. De termen waren het product geboortekaartjes in combinatie met de woorden 2011, gratis, strak en lente

Inzichten en afwegingen
De zoekvolumes uit het uitgevoerde onderzoek waren verspreid over meer dan 250 verschillende zoektermen. Sommige met zoekvolumes van slechts 5, terwijl op andere zoektermen meer dan 1000 keer per maand wordt gezocht binnen Google. Ook belangrijke indicatoren als concurrentie en relevantie moeten in oogschouw worden genomen voor de ideale structuur van de website.

Een zoekwoorden onderzoek biedt niet alleen kwalitatief meer inzicht in de zoekwoorden en maakt daarmee het kiezen van een strategie mogelijk. Ook wordt er daadwerkelijk extra zoekverkeer blootgelegd dat aantrekkelijk is voor de business van de klant.

Welke zoekwoorden hebben de grote zoekvolumes? Waar zit de concurrentie omheen? Een grondig zoekwoorden onderzoek is het startpunt voor uw online marketing strategie. Weet wat er speelt online.

Deze blogpost is geschreven door Kees Beckeringh van Expand Online.

Graag wil ik Linda Boon van www.allenieuwegeboortekaartjes.nl bedanken voor haar medewerking aan dit onderzoek.

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies